• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Dantes matte

Wmtd1987 - varför så upprörd på mamman? Det är ju pappan som gör fel. Eller tycker du kanske att bara för att hon är mamma ska hon finna sig i situationen?

• wmtd1987
    Dantes matte skrev 2013-01-15 21:21:40 följande:
    Wmtd1987 - varför så upprörd på mamman? Det är ju pappan som gör fel. Eller tycker du kanske att bara för att hon är mamma ska hon finna sig i situationen?
    Som någon skrev ovan skaffar man barn går man in till 100% inte 50% 

Jag har själv tvillingar utan pappa har inte sett röken av han sen jag vart gravid men inte sitter jag och gnäller om tid eller pengar, han gav mig bland de finaste jag har de enda han har gjort rätt men inte skulle jag sitta o gnälla om tid o pengar bara för att allt annat han gjort är fel, skulle jag gnälla på honom så vore de över hur barnen kommer ha de utan pappa!

Pappan har inte gjort fel mot ts han har gjort fel mot barnet!

Hur skulle hon gjort om han hade avlidit eller liknande? Pissat på hans grav för hon bara vill vara deltidsförälder? 
  • Dantes matte

Wmtd1987 - jag har också tvillingar utan nån pappa, komiskt på nåt sätt. Jag gnäller inte heller om tid eller pengar men alla i min familj hade mått bättre om pappan brytt sig och tagit sin beskärda del av bördan, för visst fan är det jobbigt att vara ensam förälder. När han nu inte bryr sig känslomässigt eller med sin tid så hade det varit trevligt att han i alla fall skulle ta sin del ekonomiskt.

• Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 21:05:32 följande:
    Men det är ju ändå skillnad på äktenskapslöften och överenskommelse om att skaffa barn tillsammans?

Är det?

Man lovar att leva ihop. Man åtar sig försörjningsskyldighet. Man ger varandra arvsrätt. Man lovar att vara trogen och stå vid varandras sida i nöd och lust.

Och sen skiljer man sig. Den lämnade har blivit äldre och fått "sämre marknadsvärde". Den kanske har lagt ner en massa pengar på den andre, sålt sin hund pga dens allergi, skänkt den sin farmors diamantring etc etc. Är det avtalsbrott då? Ja, visst. Ska det kompenseras ekonomiskt?
    42.
  • Dantes matte

Wmdt1987 - att jämföra en pappa som skiter i sina löften, sitt ansvar, sitt barn (!) med en pappa som avlider blir väl en ganska dålig ämförelse väl?

• Anonym
    wmtd1987 skrev 2013-01-15 21:45:45 följande:
    Som någon skrev ovan skaffar man barn går man in till 100% inte 50% 

Jag har själv tvillingar utan pappa har inte sett röken av han sen jag vart gravid men inte sitter jag och gnäller om tid eller pengar, han gav mig bland de finaste jag har de enda han har gjort rätt men inte skulle jag sitta o gnälla om tid o pengar bara för att allt annat han gjort är fel, skulle jag gnälla på honom så vore de över hur barnen kommer ha de utan pappa!

Pappan har inte gjort fel mot ts han har gjort fel mot barnet!

Hur skulle hon gjort om han hade avlidit eller liknande? Pissat på hans grav för hon bara vill vara deltidsförälder? 
    Du tar inte emot underhåll för barnen via Fk alltså?
  • wmtd1987
    Dantes matte skrev 2013-01-15 22:04:30 följande:
    Wmtd1987 - jag har också tvillingar utan nån pappa, komiskt på nåt sätt. Jag gnäller inte heller om tid eller pengar men alla i min familj hade mått bättre om pappan brytt sig och tagit sin beskärda del av bördan, för visst fan är det jobbigt att vara ensam förälder. När han nu inte bryr sig känslomässigt eller med sin tid så hade det varit trevligt att han i alla fall skulle ta sin del ekonomiskt.
    Visst är de jobbigt men oavsett om man har pappan med i bilden måste man ju gå in för o bli mamma till 100, att bli mamma är o uppoffra mkt både tid o pengar, sitta uppe på nätterna med sjuka barn, skrikiga bebisar, eller av oro när trotsiga tonåringar är ute o ränner, föräldrarmöten, aktiviteter aa du hajjar men man får så mkt tillbax :)
    Dantes matte skrev 2013-01-15 22:18:39 följande:
    Wmdt1987 - att jämföra en pappa som skiter i sina löften, sitt ansvar, sitt barn (!) med en pappa som avlider blir väl en ganska dålig ämförelse väl?
    Nu va inte de riktigt poängen om han skiter i dem eller om han dör, men man kan inte ha inställningen att man ska bli mamma på deltid, antingen blir man förälder eller så blir man de inte de finns inge mitt emellan. Istället för att ts ska sitta o gnälla om tid o pengar o lägga ännu mer tid o pengar på en stämning som dem flesta troligtvis kommer skratta åt, så är de bättre hon tar till vara på tiden med sitt barn o njuter!! Man hinner knappt blinka innan dem är stora o ska flytta, tiden går fortare än man tror!

• Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-15 22:11:00 följande:
    Är det? Man lovar att leva ihop. Man åtar sig försörjningsskyldighet. Man ger varandra arvsrätt. Man lovar att vara trogen och stå vid varandras sida i nöd och lust. Och sen skiljer man sig. Den lämnade har blivit äldre och fått "sämre marknadsvärde". Den kanske har lagt ner en massa pengar på den andre, sålt sin hund pga dens allergi, skänkt den sin farmors diamantring etc etc. Är det avtalsbrott då? Ja, visst. Ska det kompenseras ekonomiskt?
    42.

När du lägger fram det så där så inser jag vilken massiv dold avtalsbrottslighet vi måste ha.
  • adaeze
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 20:34:03 följande:

Fast nu handlar min stämning om förhållandena mellan mig och "pappan". Vi kom överens om att skaffa ett barn tillsammans och vårda och fostra det tillsammans. Den överenskommelsen har han nu brutit och det är det som jag ser som avtalsbrottet. Han har inga skyldigheter gentemot mig förutom att ta hand om sitt eget barn, precis som vi avtalade. Säg att jag skulle avtala med dig att leverera en last med toastolar till ditt bygge men sedan skulle strunta i det. Då skulle du kunna stämma mig för avtalsbrott. Vad är det som är så svårt att förstå med att man måste ta ansvar för de åtaganden man åtar sig och att det har konsekvenser om man struntar i sina åtaganden?
    fast med förhållanden och barn så är det ju lite mer känslor än gällade toastolar, och toastolarna har du antagligen betalat för också. Ska man stämma för avtalsbrott när den andra vill skiljas också? Jag menar när man gifter sig så brukar man ju lova att älska den andra i nöd o lust tills döden skiljer en åt typ. Kan jag stämma min kompis som sa att hon skulle träffa mig en gång och sen smsade hon den dagen och sa att hon kommit på att hon intekunde för hon skulle på släktmiddag? det är ju också ett avtalsbrott. Tro mig, du kommer ingenstans med det i rätten, speciellt int enär bevisbördan ligger på dig som anklagar, hur ska du bevisa att ni haft något avtal alls? Och även om muntliga avtal gäller så är jag inte sker på att nåt man bara säger gäller som ett muntligt avtal, tror att båda måste vara överens om att det faktiskt är ett riktigt avtal ni gör för att det ska räknas
  • Dantes matte

Hon är väl mamma 100% ? Men det är ju det att hon inte vill vara pappa också till 100%. Jag får vara både mamma och pappa. Tur att jag kan det mesta från att baka, sy, snickra, byta däck, laga mat och tvätta (typ samtidigt) men att ständigt klara 200% (att vara både mamma o pappa) det är ansträngande, och i realiteten går det inte. Dumt att tro att TS inte är mamma till 100%, klart hon är, men hon är inte också pappa!

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!