• Ramborg

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Att bevisa ett implicit avtal över huvud taget är rätt svårt. I fråga o att ta hand om ett barn gemensamt, än värre. Innan jag stämmer för en klients räkning brukar jag försöka förutse motpartens argument för att kunna bedöma om det är vettigt eller inte.

Vi testar.

TS: Jag yrkar ekonomiskt skadestånd för avtalsbrott. Avtalet innebär att vi skulle skaffa barn ihop och dela på ansvaret. Det skadeståndsgrundande avtalsbrottet består i att han gjorde slut med mig och jag får ta hand om barnet ensam. Den ekonomiska skadan för mig består i att jag fått byta jobb och gått ner i lön.

Exet: Vi har inget avtal. När hon blev gravid blev jag glad men sedan upptäckte jag att jag inte älskar henne längre. Därför måste jag lämna henne. Att skilja sig är inte skadeståndsgrundande.

Jag anser att småbarn skall ha ETT hem och inte skyfflas mellan föräldrarna. Jag betalar underhåll, och när barnet blir äldre kommer jag yrka umgänge, men i dagsläget bedömer jag att det är bäst för barnet att inte träffa mig.

Dessutom finns ingen ersättningsgill ekonomisk skada. TS har visserligen bytt jobb men hon borde kunnat få ett jobb med motsvarande lön.

Även om hon skall anses göra en ekonomisk förlust skall glädjen att få vara med vårt barn anses uppväga detta. Jag anser att småbarn skall bo med sin mor och därför missar jag barnets småbarnstid.

Och slutligen, även om rätten inte anser henne kompenserad genom umgänge med barnet, hävdar jag att vår överenskommelse för det fall vi fortfarande varit ihop var att hon skulle sluta jobba, bli hemmafru och ta hand om barnet. Hon skulle då förlorat ännu mera pengar och ingen ersättningsgill skada finns.

Har du motargument mot dessa argument, TS? Om du ska stämma honom har du säkert gjort den här övningen redan.

42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:13:52 följande:
    Jag vill ha min halva av barnet. Inte hans och har inga ambitioner om att ta hand om hans halva gratis.

Han kan till exempel påstå att det han förväntade sig av föräldraskapet var att du skulle vara huvudsaklig omsorgsgivare för barnet. Alltså har du inte förlorat något.

Vad säger du till det argumentet?
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:27:35 följande:
    Ett barn är båda föräldrarnas ansvar lika mycket. 50% var så att säga. Det är väl ändå grundförutsättningen. Det är hans sak att bevisa att vi haft någon annan privat överenskommelse. Och hans sak att bevisa att den överenskommelsen skulle varit att han endast donerade sperma.

Det är ingen självklar grundförutsättning. Det finns väldigt många som inte lever i jämställda förhållanden. Bläddra lite här på FL till exempel. Det finns också många som lever hyfsat jämställt fram tills de får barn och då faller de in i könsrollerna.

Han kan komma att hävda att han hemskt gärna vill vara en aktiv pappa sedan, när barnet blir större. Han kan hävda att han med sorg i hjärtat avstår från att ta del av barnets varfagsliv genom umgänge - eftersom han tror att det är för barnets bästa.

Vad säger du om det argumentet?
    42.
  • Ramborg
    Anonym skrev 2013-01-13 19:33:45 följande:
    Intressant tanke att man skulle kunna stämma en kille för avtalsbrott för att han ändrade sig ang att vara en närvarande förälder. Tänk en tjej och en kille som kommer överens om sex, båda njuter men så ändrar sig tjejen efteråt och anmäler killen för våldtäkt, menar du att killen då ska anses ha våldtagit tjejen och bli dömd för det?

Vilken konstig liknelse.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 00:53:36 följande:
    Men "pappan" är ju REDAN förälder oavsett vad han tycker om det och barnet går inte att få ogjort. Man kan dock inte tvinga en förälder till nåt annat än att betala underhåll för sitt barn enligt dagens lagstiftning. Men det är inte det frågan handlar om för mig. "Pappan" får göra precis som han vill med sitt liv. Det är inte min sak att diktera vilken sorts relation han skapar till sitt barn. Däremot är det min rätt att stämma honom för att ha brutit vår överenskommelse om att ta hand om barnet tillsammans. Om jag lyckas driva igenom frågan i domstol och vinner kommer mitt barn dessutom gynnas indirekt genom att hushållets privatekonomi förbättras och barnet därmed också får högre levnadsstandard.

Stämma kan man ju. Men jag undrar fortfarande hur du har tänkt angående dina yrkanden och dina bevis. Exakt vad är det du påstår i rätten?
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 11:33:12 följande:
    Att han lovade att bli en bra och närvarande pappa och att vi skulle dela på ansvaret över barnet. Att han inte håller vad han lovade ser jag som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse.

Ok. Det är första steget. Andra steget då? Hur mycket ekonomisk skada har du lidit av avtalsbrottet? För ideell skada (kränkning) jan jag lova dig att du inte får skadestånd för.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:31:52 följande:
    Det är ett hårt jobb att ta hand om ett barn (även om det även är roligt och givande). Jag har bland annat fått ryggproblem för att jag varit tvungen att bära och lyfta barnet utan någon avlastning. Jag lider av kronisk trötthet för att jag måste ta hand om barnet ensam varje natt. Detta börjar sätta spår på mig. Bland annat har jag ofta huvudvärk, är förvirrad när jag är som tröttast (vilket inte är bra för barnet) och har dessutom fått mörka ringar under ögonen (vilket minskar mitt marknadsvärde som potentiell partner till en trevlig man). Jag har haft en massiv inkomstförlust på grund av föräldrapenningen inte ger ersättning för hela lönen. Bara några exempel. Jag kräver "pappan" på skadestånd för att hans avtalsbrott orsakat mig både ekonomiskt lidande och en massa sveda och värk.

Har du läkarintyg på att du inte skulle fått ryggproblem om du inte varit ensamstående? Jag har drivit en del arbetsskadeärenden och ryggproblem som följd av tunga lyft går nästan aldrig att bevisa samband i den lagstiftningen i alla fall. För skadestånd måste du även bevisa att ryggproblemen var en förutsebar skada, dvs att han hade anledning att inse att du skulle få ryggproblem av skilsmässan. Den biten blir svår, eftersom ryggproblem inte är en normal följd av att vara ensamstående förälder. Och om vi säger för diskussionens skull att du kan bevisa förutsebart samband: vad har ryggproblemen orsakat för ekonomisk skada?

Den kroniska tröttheten, vad har den orsakat för ekonomisk skada?

Ditt marknadsvärde kan svårligen uppskattas i pengar, om du inte brukar försörja dig på din kropp förstås.

Vad gäller föräldrapenningen: Han kommer garanterat att säga att er plan var att du skulle varit hemma med barnet. Den inkomstförlusten skulle du alltså haft ändå.

Vad är dina motargument?

Jag tycker inte du är dum i huvudet. Missförstå mig inte. Jag tycker att du har moraliskt rätt. Men det kan bli dyrt sånt här. Jag vill bara få dig att tänka igenom ditt case på djupet innan du drar igång det. Skadeståndsrätt i Sverige har en massa trösklar som du måste ta dig över, bland annat frågan om adekvat kausalitet (dvs ungefär förutsebara konsekvenser) som jag försökt beröra lite här.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:47:10 följande:
    Det handlar också om hur mycket extraarbete jag tvingas utför varje vecka på grund av "pappans" avtalsbrott (hans arbete). Veckan har 168 timmar. Barnet sover i runda slängar hälften 84 timmar och är på förskolan 40. Eftersom man som förälder ändå har beredskap under de timmarna och kan tvingas till arbete så är det värt kanske hälften, 62 timmar av arbete. Resterande 44 timmar handlar om att ta hand om barnet. Det blir sammanlagt 106 timmars arbetsvecka. 53 timmar i veckan är mitt ansvar. 53 timmar är "pappans" ansvar. Med andra ord utför jag 53 timmar gratisarbete i veckan åt "pappan". Det finns roligare saker att göra än att tvingas göra någon annans arbetsuppgifter gratis.

1. Han kommer påstå att du skulle tagit hand om barnet mesta tiden eftersom du är kvinna.

2. Har du någon siffra på exakt hur mycket du anser detta arbete vara värt och hur du har räknat på det?
    42.
  • Ramborg
    belz skrev 2013-01-15 00:31:31 följande:
     Eh. Barnet tvingar henne att ta hand om barnet. Välkommen till föräldraskapets värld.

Barnet tvingar inte henne mer än det tvingar pappan, om man ska vara noga. Hennes känslor för barnet tvingar henne.
    42.
  • Ramborg
    Lingonflickan skrev 2013-01-15 08:33:22 följande:
    Om pappan har barnet lika mycket som dig TS, har du inte rätt till underhåll alls. *Caching!*

Du har inte läst tråden va?
    42.
  • Ramborg
    Lingonflickan skrev 2013-01-15 08:39:32 följande:
    Jodå, men TS får ju ställa i sammanhanget att om pappan skulle tagit halva tiden hade TS inte fått underhåll alls. Nu när pappan inte tar barnet alls får TS underhåll och det är vad hon kan kräva, vare sig mer eller mindre.

Oss emellan har jag många gånger varit nära att bryta mitt chips-förbud   

Det är fortfarande januari! Nyårslöftena gäller fortfarande!

Som jag har förstått TS så är det precis vsd TS vill. Att pappan ska ta barnet halva tiden.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 10:05:31 följande:
    Det handlar om nuet. "Pappan" utnyttjar mig fortfarande. Det är så att säga ett pågående beteende från hans sida. Jag har ett intyg på att jag skulle kunna gå tillbaks till mitt gamla jobb om "pappan" tog sitt ansvar. Jag tänker mig ett månatligt alternativt årligt skadestånd baserat på hur mycket eller lite "pappan" tar ansvar för barnet. Vet inte riktigt hur min advokat tänkt lägga upp stämningen än. Men jag litar på henne.

Att du känner dig kränkt är inte grund för skadestånd. Ett pågående dåligt beteende i största allmänhet, inte heller. Att du skulle kunna gå tillbaka till det gamla jobbet är väl en sak men det visar inte ekonomisk skada eftersom du med din kompetens borde kunnat hitta ett dagtidsjobb med motsvarande lön.

Tänk på att det han säger inte måste vara sant. Det kan vara svårt att motbevisa ändå.
    42.
  • Ramborg
    belz skrev 2013-01-15 13:23:17 följande:
    (...)Men rent biologiskt är det enklare för farsan att dra än för morsan.

Javisst. Men inte formellt och inte juridiskt. Alltså inte skadeståndsgrundande.
    42.
  • Ramborg

Jäkla telefon igen alltså! 431 var också jag. Skyller även på telefonen för felstavningarna.

42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 20:41:06 följande:
    Men om det nu vore så att jag kunde lämna ifrån mig bara hans halva av barnet. Men det kan jag inte. Eftersom jag vill behålla min halva av barnet så tvingas jag även ta ansvar för "pappans" del. Sedan är jag inte intresserad av något underhåll för egen del eftersom jag kan ta hand om mig själv ekonomiskt. Det jag är ute efter är att skyffla tillbaka "pappans" del av ansvaret dit där det hör hemma - HOS PAPPAN. Vi kom överens om att skaffa barn tillsammans och dela på ansvaret. Det är inte en överenskommelse man bara kan bryta för att man känner för det.

Jo, det är det tyvärr. Ungefär som löftena man ger varann när man gifter sig.
    42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-15 21:05:32 följande:
    Men det är ju ändå skillnad på äktenskapslöften och överenskommelse om att skaffa barn tillsammans?

Är det?

Man lovar att leva ihop. Man åtar sig försörjningsskyldighet. Man ger varandra arvsrätt. Man lovar att vara trogen och stå vid varandras sida i nöd och lust.

Och sen skiljer man sig. Den lämnade har blivit äldre och fått "sämre marknadsvärde". Den kanske har lagt ner en massa pengar på den andre, sålt sin hund pga dens allergi, skänkt den sin farmors diamantring etc etc. Är det avtalsbrott då? Ja, visst. Ska det kompenseras ekonomiskt?
    42.
  • Ramborg

Det finns faktiskt ett rättsfall angående skadestånd för ofrivillig graviditet. Jag minns inte om det var ett felaktigt graviditetstest eller ett defekt preventivmedel eller hur det var, men kvinnan stämde företaget för att hon blivit gravid och yrkade ersättning för vad ett barn kostar. Hon fick inget. Tyvärr har jag inte kvar domen och jag hittar den inte när jag googlar. När jag är i tjänst igen efter föräldraledigheten (och har tillgång till databaserna) ska jag se om jag hittar den.

42.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 19:52:22 följande:
    Mycket intressant. Vet du hur det kommer det sig att hon inte fick rätt? Fanns det bevis för att preventivmedlet var defekt? Eller gick det inte att utesluta slarv eller felaktig användning som orsak till graviditeten? Skulle vara intressant om du vill återkomma om det.

Jag har för mig att det inte var sambandsfrågan som var problemet, utan att hon inte ansågs ha lidit någon ersättningsgill skada. Jag ska återkomma när jag har möjlighet att leta upp det.
    42.
  • Ramborg

Ni vet att det är skillnad på brott (kriminellt) och avtalsbrott, eller hur? Att bryta ett avtal är inte kriminellt, ungefär som att bryta benet inte är kriminellt. Men det är ändå ett BROTT (på benet) (mot avtalet).

42.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!