tänker stämma brallorna av "pappan"!!
Att bevisa ett implicit avtal över huvud taget är rätt svårt. I fråga o att ta hand om ett barn gemensamt, än värre. Innan jag stämmer för en klients räkning brukar jag försöka förutse motpartens argument för att kunna bedöma om det är vettigt eller inte.
Vi testar.
TS: Jag yrkar ekonomiskt skadestånd för avtalsbrott. Avtalet innebär att vi skulle skaffa barn ihop och dela på ansvaret. Det skadeståndsgrundande avtalsbrottet består i att han gjorde slut med mig och jag får ta hand om barnet ensam. Den ekonomiska skadan för mig består i att jag fått byta jobb och gått ner i lön.
Exet: Vi har inget avtal. När hon blev gravid blev jag glad men sedan upptäckte jag att jag inte älskar henne längre. Därför måste jag lämna henne. Att skilja sig är inte skadeståndsgrundande.
Jag anser att småbarn skall ha ETT hem och inte skyfflas mellan föräldrarna. Jag betalar underhåll, och när barnet blir äldre kommer jag yrka umgänge, men i dagsläget bedömer jag att det är bäst för barnet att inte träffa mig.
Dessutom finns ingen ersättningsgill ekonomisk skada. TS har visserligen bytt jobb men hon borde kunnat få ett jobb med motsvarande lön.
Även om hon skall anses göra en ekonomisk förlust skall glädjen att få vara med vårt barn anses uppväga detta. Jag anser att småbarn skall bo med sin mor och därför missar jag barnets småbarnstid.
Och slutligen, även om rätten inte anser henne kompenserad genom umgänge med barnet, hävdar jag att vår överenskommelse för det fall vi fortfarande varit ihop var att hon skulle sluta jobba, bli hemmafru och ta hand om barnet. Hon skulle då förlorat ännu mera pengar och ingen ersättningsgill skada finns.
Har du motargument mot dessa argument, TS? Om du ska stämma honom har du säkert gjort den här övningen redan.