• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Twiist3d
    Em00 skrev 2013-01-14 19:30:50 följande:
    Hahaha!
    Ts borde rimligen inte haft mörka ringar under ögonen innan barnet, och inte fan träffade hon en trevlig partner för det ;)

Ts beter sig ungefär som jag föreställer mig att Sheldon (Big bang theory) skulle göra om han skulle bli pappa =P
    Hahaha!! :D

Sheldon är ju underbar! Men jo, han hade nog faktiskt gjort så! :P
    If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • Em00
    Twiist3d skrev 2013-01-14 19:43:02 följande:
    Hahaha!! :D

Sheldon är ju underbar! Men jo, han hade nog faktiskt gjort så! :P
    Mmm, och just det här med alla uträkningar, beräkningar och språket... En kvinnlig Sheldon, helt klart! =P
  • Lindsey Egot the only one

Men hur skulle det se ut om ts stämde honom ich fick rätt. Skulle folk tänka efter både två eller tre gånger innan de har sex och skaffar barn. Om en tjej vill ha sex (barn) men killen vill ha kondom blir det inget sex. Ingen blir ofrivilligt förälder. Och de som redan är föräldrar tvingas ta sitt ansvar och kan inte slänga sin del av ansvaret på den som råkar ha bröst.
    Det skulle göra att folk måste ta sig i kragen och inte kan smita undan.

• jashrinah
    LindaEfraim skrev 2013-01-14 19:49:02 följande:
    Men hur skulle det se ut om ts stämde honom ich fick rätt. Skulle folk tänka efter både två eller tre gånger innan de har sex och skaffar barn. Om en tjej vill ha sex (barn) men killen vill ha kondom blir det inget sex. Ingen blir ofrivilligt förälder. Och de som redan är föräldrar tvingas ta sitt ansvar och kan inte slänga sin del av ansvaret på den som råkar ha bröst.
    Det skulle göra att folk måste ta sig i kragen och inte kan smita undan.
  • Twiist3d
    Em00 skrev 2013-01-14 19:47:31 följande:
    Mmm, och just det här med alla uträkningar, beräkningar och språket... En kvinnlig Sheldon, helt klart! =P
    Hahaha! =)
    Får bli lite Big bang theory nu Skrattande
    If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • belz
    Anonym skrev 2013-01-13 21:29:34 följande:

Hoppas soc för upp ögonen för dig eller att någon anmäler dig så att de kan placera barnet i en kärleksfull familj som inte refererar till barnet som skit.
    Em00 skrev 2013-01-14 19:30:50 följande:
    Hahaha!
    Ts borde rimligen inte haft mörka ringar under ögonen innan barnet, och inte fan träffade hon en trevlig partner för det ;)

Ts beter sig ungefär som jag föreställer mig att Sheldon (Big bang theory) skulle göra om han skulle bli pappa =P
    En sak att barn kan vara elaka.
    Men herregud vad ni köttar. Vilket är rätt kaxigt bakom skärmen.

Undrar givetvis litegrann vad TS's slutliga mål är med detta. Från början var det att "pappan" skulle ta sin del av ansvaret och umgås med barnet för att TS skulle slippa 50 % av bördan (OBS INTE BARNET!!! BÖRDAN!!!). Det handlade inte alls om pengarna om jag förstod det rätt. Vilket jag också kan förstå - de var tillsammans, älskade varandra så pass att de ville ha barn tillsammans - och sedan ångrade han sig.
     Sedan, ca 100 (jäkligt barska) inlägg senare handlade det om den ekonomiska biten och att TS skulle ha råd till en barnpassare, vilket i början inte alls var tänkbart för barnet skulle ju ha rätt att få umgås och lära känna sin pappa.

Detta hopp inom loppet av 24 timmar. Det låter som att planen inte är så jättegenomtänkt - ursäkta min framfusighet. Jag hoppas det tog längre tid för er att komma fram till huruvida nu skulle ha barnet tillsammans eller inte (oavsett hur det gick sen)! För "diskutera fram och tillbaka under en längre tid" är även det ett mycket relativt uttryck.

Men jag gillar denna tråd. En hel hop med människor gömda bakom skärmar sitter och drar sitt strå till stacken och skakar lite vett i TS. Om resten av samhället gör likadant runt TS, dvs skakar lite vett, hjälper till med barnet så gott det går, kanske bidrar med lite mat, blöjor och förebilder, så kanske vi får ett litet maskrosbarn? :)
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-14 16:59:13 följande:
    Jag ser inte mitt barn som en arbetsuppgift. Göt du verkligen det? Utan som en gåva. Är glad för varje stund jag kan få med mitt lilla barn.

Vad konstigt att de flesta par bråkar om vem som tvingas stiga upp på natten när barnet vaknar. Aldrig hört talas om par som slåss om ynnesten att vara den som tar hand om barnet varenda natt. Eller byter varenda blöja. Jag är inte annorlunda från alla andra föräldrar som inte gillar upphackad och förkortad sömn. Eller som hellre drar på ett träningspass än att byter ännu en blöja.
  • Anonym (TS)
    adaeze skrev 2013-01-14 17:13:34 följande:
    Kul att du kallar det att "slava" att vara med ditt barn. Visst att det inte alltid är jättekul att vara ensam med barn och att man behöver paus, men om du känner att du slavar mer än 50% av tiden så är nåt fel. Varfr inte bara gå vidare med huvudet högt som en vuxen människa istället? Tycker det är barnsligt och löjligt att hämnas sådär, hur gammal är du egentligen? Självklart ska du kräva det du har rätt till, alltså hälften av kostnaderna kanske etc, men att "stämma brallorna" av honom bara för att straffa honom är väl ujävligt onödigt? Han vill inte vara med dig, bara acceptera det, skulle du hellre velat att han ljög och låtsades som ingenting och fortsatte vara med dig fastän han inte vill? För han kan ju int ekonteollera sina känslor. Däremot så är det riktigt kassta tt han inte träffar sitt barn, men det kommer han antagligen själv inse en dag och må dåligt över och vem vet, om du gått med huvudet högt så kanske han tillochmed våndas resten av livet av sitt gdåliga samvete. Stämmer du brallorna av honom och straffar honom så kommer han bara hata dig och tycka att du förtjänat allt han gjort mot dig istället. Vill du inte att han ska ångra vad hon gjort? Eller vill du bara att han ska må dåligt i allmänhet?

Återigen är jag inte ute efter att hämnas på eller straffa "pappan" för att han inte vill leva familjeliv med mig. Det jag är ute efter är att "pappan" antingen ska ta ansvar över sin del av vårt gemensamma barn eller kompensera mig för att jag tvingas göra hans jobb.
  • Anonym (TS)
    adaeze skrev 2013-01-14 17:13:34 följande:
    Kul att du kallar det att "slava" att vara med ditt barn. Visst att det inte alltid är jättekul att vara ensam med barn och att man behöver paus, men om du känner att du slavar mer än 50% av tiden så är nåt fel. Varfr inte bara gå vidare med huvudet högt som en vuxen människa istället? Tycker det är barnsligt och löjligt att hämnas sådär, hur gammal är du egentligen? Självklart ska du kräva det du har rätt till, alltså hälften av kostnaderna kanske etc, men att "stämma brallorna" av honom bara för att straffa honom är väl ujävligt onödigt? Han vill inte vara med dig, bara acceptera det, skulle du hellre velat att han ljög och låtsades som ingenting och fortsatte vara med dig fastän han inte vill? För han kan ju int ekonteollera sina känslor. Däremot så är det riktigt kassta tt han inte träffar sitt barn, men det kommer han antagligen själv inse en dag och må dåligt över och vem vet, om du gått med huvudet högt så kanske han tillochmed våndas resten av livet av sitt gdåliga samvete. Stämmer du brallorna av honom och straffar honom så kommer han bara hata dig och tycka att du förtjänat allt han gjort mot dig istället. Vill du inte att han ska ångra vad hon gjort? Eller vill du bara att han ska må dåligt i allmänhet?

Och jag bryr mig inte vad han tycker om mig eller har för känslor för mig. Vi har ingen relation med varandra längre så det är rätt irrelevant kan jag tycka.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-14 17:44:38 följande:
    1. Han kommer påstå att du skulle tagit hand om barnet mesta tiden eftersom du är kvinna. 2. Har du någon siffra på exakt hur mycket du anser detta arbete vara värt och hur du har räknat på det?
    42.

1. Om han skulle påstå att jag ändå skulle tagit hand om barnet för att jag är kvinna kan jag hävda att han i såfall skulle bytt mina bildäck, skottat garageuppfarten, tagit junior på fotboll och dragit in pengarna till hushållet. Ingen kvinna tar hand om barn och hem gratis. 2. Mitt arbete har ett pris och det är min alternativkostnad. I princip min timlön om jag skulle vara på arbetet (vilket jag inte kan eftersom JAG tar hand om VÅRT barn). Jag är högavlönad och därmed en dyr "barnvakt" för en low life "pappa".
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!