• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Jennie med ie

Jag som har ett barn och lever ihop med den andre föräldern kan absolut förstå att det kan vara jobbigt och tärande att ha det fulla ansvaret över barnet ensam och inte ha nån hjälp alls av den andre föräldern, i synnerhet när det inte är en situation man kunde ta nåt beslut om själv. Det finns ingen anledning att håna TS för att hon tycker situationen är jobbig, det är inte DET som är grejen här utan attityderna till föräldraskapet ö h t och den orealistiska förhoppningen att kunna stämma pappan på en massa pengar för avtalsbrott..

• sirisdotter

Ts,  försöker du komma tillbaka till den tid när parterna inför en skilsmässa tvingades uppge anledning;  otrohet,   lång och varaktig söndring etc?

Föreställer mig ett gift par som planerar att skaffa barn.   Plötsligt  början mannen att misshandla sin hustru.   Hustrun  ger sig iväg från hemmet  med de prylar som går att packa i bil   en dag när maken inte är hemma.
    Därefter upptäcker hon att hon är gravid.

VEM  har brutit  avtalet att skaffa barn tillsammans och leva ihop tills döden skiljer dem åt?

Vem ska kompensera vem ekonomiskt??

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 11:54:18 följande:
    För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?
    Försvarar inte ditt ex. beteende MEN, det kan ju vara bra med ett vägledande fall för alla ofrivilliga pappor som antingen blivit lurade in i ett ofrivilligt föräldraskap, eller inte har fått vara delaktiga i beslutet om barnet skall behållas eller inte,.. men lycka till, tyvärr kommer du nog inte få många kronor.
  • Anonym (TS)
    Iam skrev 2013-01-14 12:04:34 följande:
    Det är ju många som i andra diskussioner hävdar att eftersom mamman har bebisen i magen så är det hon som bestämmer om det ska födas eller inte... Detta oavsett om pappan är med på tåget eller inte.  Det vill säga, mamman ska ha rättigheten. Med en sådan rättighet kommer ju även skyldigheter. Dvs på samma sätt som mamman kan bestämma att en man genetiskt ska bli pappa, vare sig han vill eller ej, eftersom hon bär på barnet och äger rätten att bestämma om det ska födas. På samma sätt kan pappan ta sitt pick och pack och dra om han ångrar sig... Just för att det är mamman som bär på barnet.  Nu tycker inte jag att pappan gjort rätt i detta fallet. Han har svikit sitt eget barn. Men TS är ju inte sur för att han svikit barnet, hon är sur för att han svikit henne...Egoist? Javisst! Och det är nog bara för henne att tugga i sig offerkoftan och acceptera att han inte vill ha henne längre, trots barn.   Nåja.. det var bara lite reflektioner.  Vad gäller stämningen så tror jag att den kommer att slå tillbaka med dubbel kraft. Inte nog med att TS inte kommer att få några pengar av exet, hon kommer dessutom stå med dubbla rättegångskostnader, och där kan vi förmodligen prata 100 000 i runda slängar, om inte det dubbla.   

Jag är inte arg på "pappan" för att han lämnat mig eller ljugit för mig. Jag är förbannad för att jag tvingas ta ansvar för konsekvenserna av hans val och agerande. Jag hoppas att det svenska rättssystemet kommer att vara på min sida. Att det inte ska gå att dumpa över sitt ansvar på någon annan utan konsekvenser.
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-14 15:58:55 följande:
    Försvarar inte ditt ex. beteende MEN, det kan ju vara bra med ett vägledande fall för alla ofrivilliga pappor som antingen blivit lurade in i ett ofrivilligt föräldraskap, eller inte har fått vara delaktiga i beslutet om barnet skall behållas eller inte,.. men lycka till, tyvärr kommer du nog inte få många kronor.
    Intressant vinkling som är så sann. 

OM TS skulle lyckas skulle det ju även innebära att män som blivit förälder mot sin vilja pga kvinnan lurat dom, kan stämma brallorna (eller kjolen?) av kvinnan för livslång sveda och värk.  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (jurist) skrev 2013-01-14 15:04:57 följande:
    Det enda du kan hoppas på är höjt underhåll. 

Domstolen kan inte "tvinga" pappan till umgänge, om han inte vill ha umgänge med barnet. En privat överenskommelse om att bilda familj är inte ett rättsligt bindande kontrakt, utan i en sådan överenskommelses natur ligger att överenskommelsen består så länge båda parter är eniga om att respektera överenskommelsen. En annan sak är att om en part bryter överenskommelsen och lämnar den andra parten ensam med barnet, blir den första parten tvungen att bidra ekonomiskt till barnets vårdnad, d.v.s. skyldig att utge underhåll.

En liknande stämning som du beskriver vore främmande för svensk rätt, och något som ingen (såvitt jag vet) tidigare nått framgång med, varför jag starkt betvivlar kompetensen på den jurist du har varit i kontakt med. Vad kommer du att yrka på? Vad är den juridiska grunden för ditt yrkande? Vilken skada har du lidit som inte underhållet ska tillgodose?

Varför är det så? Om pappan vill ha umgänge så har han rätt till det oavsett( det finns ju faktiskt fall där barnet ska ha umgänge med den andra föräldern trots att han/hon mördat den andra föräldern) men om mamman vill att pappan ska ha umgänge med sitt barn så behöver han inte. .. 

rent logiskt förstår jag ju att det i slutändan handlar om barnets bästa(vill inte pappa så blir det fel- men om barnet inte vill så är det mer trögt att ta till sig det- även om barnets rätt åberopas i båda fallen) men jag frågar ändå. . .

Varför ha man inte som mor rätt eller betraktas som lite mer än lovligt motbjudande när man tycker sig ha rätt till rimlig ersättning när barnafadern sviker- i mitt fall tre veckor innan BF. . . Då är ansvaret mitt helt plötsligt och han får rusa vidare i bäst han vill och jag får skylla mig sjäv för att han drog. jag skulle ha känt honom bättre innan. . .ja det kan man ju lätt räkna ut efter fyra år tillsammans att han plötsligt ska förändras. . 

Nej det ska svida att svika, det tycker jag. Böter skulle dom ha- och eftersom att de väldigt ofta är otroligt snikna så lär de väll åtminstone kanske tänka sig för både en och två ggr innan de inleder förhållande på falska premisser. 

böter skulle han ha för varje uteblivet besök för varje svek för varje gång han lovat , för varje gång han sagt sig köpa julklapp eller födelsedags present men sen skitit i det, för varje uteblivit telefonsamtal, 

Böter!!!!!

• Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-14 12:16:20 följande:
    Ok. Det är första steget. Andra steget då? Hur mycket ekonomisk skada har du lidit av avtalsbrottet? För ideell skada (kränkning) jan jag lova dig att du inte får skadestånd för.
    42.

Det är ett hårt jobb att ta hand om ett barn (även om det även är roligt och givande). Jag har bland annat fått ryggproblem för att jag varit tvungen att bära och lyfta barnet utan någon avlastning. Jag lider av kronisk trötthet för att jag måste ta hand om barnet ensam varje natt. Detta börjar sätta spår på mig. Bland annat har jag ofta huvudvärk, är förvirrad när jag är som tröttast (vilket inte är bra för barnet) och har dessutom fått mörka ringar under ögonen (vilket minskar mitt marknadsvärde som potentiell partner till en trevlig man). Jag har haft en massiv inkomstförlust på grund av föräldrapenningen inte ger ersättning för hela lönen. Bara några exempel. Jag kräver "pappan" på skadestånd för att hans avtalsbrott orsakat mig både ekonomiskt lidande och en massa sveda och värk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-14 16:27:32 följande:
    Varför är det så? Om pappan vill ha umgänge så har han rätt till det oavsett( det finns ju faktiskt fall där barnet ska ha umgänge med den andra föräldern trots att han/hon mördat den andra föräldern) men om mamman vill att pappan ska ha umgänge med sitt barn så behöver han inte. ..  rent logiskt förstår jag ju att det i slutändan handlar om barnets bästa(vill inte pappa så blir det fel- men om barnet inte vill så är det mer trögt att ta till sig det- även om barnets rätt åberopas i båda fallen) men jag frågar ändå. . .   Varför ha man inte som mor rätt eller betraktas som lite mer än lovligt motbjudande när man tycker sig ha rätt till rimlig ersättning när barnafadern sviker- i mitt fall tre veckor innan BF. . . Då är ansvaret mitt helt plötsligt och han får rusa vidare i bäst han vill och jag får skylla mig sjäv för att han drog. jag skulle ha känt honom bättre innan. . .ja det kan man ju lätt räkna ut efter fyra år tillsammans att han plötsligt ska förändras. .  Nej det ska svida att svika, det tycker jag. Böter skulle dom ha- och eftersom att de väldigt ofta är otroligt snikna så lär de väll åtminstone kanske tänka sig för både en och två ggr innan de inleder förhållande på falska premisser.    böter skulle han ha för varje uteblivet besök för varje svek för varje gång han lovat , för varje gång han sagt sig köpa julklapp eller födelsedags present men sen skitit i det, för varje uteblivit telefonsamtal,  Böter!!!!!    

Barnets bästa är förstås viktigt men min stämning har inte med det att göra i första hand. I första hand handlar min stämning om den skada "pappan" orsakat och orsakar mig. Vilket givetvis även drabbar barnet eftersom jag är barnets primära omsorgsgivare.
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:35:34 följande:

Barnets bästa är förstås viktigt men min stämning har inte med det att göra i första hand. I första hand handlar min stämning om den skada "pappan" orsakat och orsakar mig. Vilket givetvis även drabbar barnet eftersom jag är barnets primära omsorgsgivare.

Men barnet skadas inte av att du måste betala kostnaderna för processen? (Om det nu ens blir nån).
  • Anonym (TS)
    Iam skrev 2013-01-14 16:22:44 följande:
    Intressant vinkling som är så sann.  OM TS skulle lyckas skulle det ju även innebära att män som blivit förälder mot sin vilja pga kvinnan lurat dom, kan stämma brallorna (eller kjolen?) av kvinnan för livslång sveda och värk.  

Givetvis. Allt handlar om vilken sorts överenskommelse de inblandade har. Så tycker jag i alla fall.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!