• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 00:53:36 följande:
    Men "pappan" är ju REDAN förälder oavsett vad han tycker om det och barnet går inte att få ogjort. Man kan dock inte tvinga en förälder till nåt annat än att betala underhåll för sitt barn enligt dagens lagstiftning. Men det är inte det frågan handlar om för mig. "Pappan" får göra precis som han vill med sitt liv. Det är inte min sak att diktera vilken sorts relation han skapar till sitt barn. Däremot är det min rätt att stämma honom för att ha brutit vår överenskommelse om att ta hand om barnet tillsammans. Om jag lyckas driva igenom frågan i domstol och vinner kommer mitt barn dessutom gynnas indirekt genom att hushållets privatekonomi förbättras och barnet därmed också får högre levnadsstandard.

Klassisk girighet det där... Att stämma nån för att förbättra hushållets privatekonomi... En annan drömmer om att vinna på lotto, du drömmer om att stämma skiten av någon som lovat nåt den inte håller... Få se nu, hur många har någon gång lovat nåt den inte håller? Ska alla dessa kunna stämmas också?
  • sannisen04

Vilka hemska ord du använder!!! Överenskommelse, avtalsbrott och inte minst att du slavar gratis när du tar hand om ditt barn! För det är nog så du får se det. Ditt barn, ditt ansvar! Pappan ska såklart betala underhåll. Klarar du inte av att finnas för ditt barn utan att se det som en enorm uppoffring borde du kanske kolla, typ stödfamilj? Det är pappan som förlorar på det här! Hellre att barnet har en stabil förälder som inte vill något hellre än att ge allt, än två, där den ena egentligen inte vill!

• Anonym
    sannisen04 skrev 2013-01-14 08:24:33 följande:
    Vilka hemska ord du använder!!! Överenskommelse, avtalsbrott och inte minst att du slavar gratis när du tar hand om ditt barn! För det är nog så du får se det. Ditt barn, ditt ansvar! Pappan ska såklart betala underhåll. Klarar du inte av att finnas för ditt barn utan att se det som en enorm uppoffring borde du kanske kolla, typ stödfamilj? Det är pappan som förlorar på det här! Hellre att barnet har en stabil förälder som inte vill något hellre än att ge allt, än två, där den ena egentligen inte vill!

• Anonym (Dåligt lösning)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 17:13:52 följande:

Jag vill ha min halva av barnet. Inte hans och har inga ambitioner om att ta hand om hans halva gratis.
    Men snälla, säg att du skojar??!!
     Detta va den mest vidrigaste meningen jag läst på FL tror jag...Huuu, Ryser i hela kroppen!!
    Du ska inte ha nån "halva", hur kan en mamma ens uttala sig sådär? 
  • Anonym

Det var ju fint tänkt TS.
    Det dumma i kråksången är ju att du har beslutat att skaffa barn, 100% själv. Mannen har inget att säga till om i fråga om abort eller inte. 

• Anonym (2barn)

Mina söners pappa lämnade mig 2 veckor innan förlossningen med våran andra son. Han träffade en ny brutta. Han har träffat våran bebis ett fåtal ggr under det gångna halvåret, någon timme hit och dit. Jag är ensam med två små barn. Jag skulle kunna välja att vara bitter, försöka ställa till det för idioten. Men jag väljer att ta hand om mina fina barn. Det enda jag kan vara bitter över är att jag är så JÄVLA korkad som inte såg att jag skaffade barn med en idiot. Nåt mer kan man tyvärr inte göra, utan att fälla krokben på dig själv.

• Anonym (fia)

Jag tycker synd om dig, TS, som bär på så mycket bitterhet och hat i ditt hjärta. Det måste ju vara oerhört tungt, och tar sig säkert också uttryck i fysisk form, t.ex. migrän, huvudvärk, smärttillstånd, magproblem...

Jag var 17 år då jag var i exakt samma sits som du. Det var min pojkvän som ville ha barn, och jag gick med på det eftersom han verkade längta så starkt efter en liten. Men kalla fötter fick han och drog när jag var i vecka 10, och jag lämnades ensam kvar med det barnet han ville ha, som han drömt om.

Men till skillnad från dig TS så kunde jag hantera det på ett konstruktivt sätt. Jag gjorde det bästa av situationen, kärleken till barnet växte sig stark i samma takt som magen växte, och när barnet föddes kändes det som om mitt liv äntligen hade fått en mening. Jag tog tag i mina studier och ordnade upp mitt liv. Jag tyckte synd om barnets pappa, som inte förstod vad han gick miste om, och jag har aldrig krävt någonting av honom, utan lät honom hållas på avstånd.

När barnet var två år träffade jag min nuvarande man, så nu har barnet en fantastisk styvpappa och jag får avlastning för första gången sedan barnet föddes. Även om jag varit en underbar mamma till mitt barn så är det skönt att ha någon att dela både glädjen och bekymren med. Man har någon att bolla med när barnet blir sjukt - ska vi åka till läkaren eller inte? Och man har någon att glädjas med när det går bra - idag lärde hen sig att skriva sitt namn själv! Mest av allt är det glädje och tacksamhet över barnet som genomsyrar mig! Vilken tur jag har som fått bli mamma åt ett så fantastiskt barn! Hen kan ingenting åt att hens pappa inte vill ha henom.

Även om man är två om att skaffa barn, så anser jag att mamman är förälder till 100% och pappan är förälder till 100%. Man kan inte vara förälder till 50%, det funkar liksom inte så. Det är allt eller inget, endera älskar man barnet och vill dess bästa, eller så gör man det inte.

Tyvärr verkar det som om du TS har virrat bort dig i ditt hat och din bitterhet och inte längre kan se barnets bästa. Det handlar inte om vad vi som föräldrar har rätt till, utan vad våra barn har rätt till, nämligen ett tryggt och kärleksfullt hem, oberoende om det finns en eller två eller flera föräldrar i det hemmet.

• Anonym (fia)

Ett litet tillägg:

Om du TS stannar kvar i din bitterhet så är det bara du som lider av det. Den enda som mår dåligt är du (och i förlängningen givetvis ditt barn också, om du låter det gå ut över henom). Barnets pappa däremot, han går vidare med sitt liv och gör vad han vill och mår bra, medan du sitter där och matar ditt hat och mår bara sämre och sämre.

Släpp idioten och gå vidare du också. Acceptera att nu ser situationen ut såhär, pappan vill inte ha sitt barn och du måste inse att det finns ingenting du kan göra åt det. Absolut ingenting.

Du kan alltså välja hur du hanterar situationen.

Att stämma honom kommer inte att ge dig annat än skulder för advokatkostnader och ännu mera bitterhet.

• Anonym (råger)
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-14 07:22:57 följande:
    Ja, men ska man se det krasst så är det 'enklare' för en man, han kan bara säga tak och hej, men en kvinna måste gå igenom en process med adoption och allt vad det medför. Som kvinna är det helt andra känslor som rör sig inuti också, det går inte att komma ifrån att graviditeten och födseln av barnet är mer påtagligt för en kvinna.
    Knappast,  min f.d. fru bara gick ut genom dörren och kom inte tillbaka.

Jag kan inte tvinga henne till att ta sitt ansvar.  
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!