• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • m0desty

Jag hoppas faktiskt TS lyckas! Mannen har ju faktiskt brutit deras avtal och även muntliga avtal gäller även om de är svårare att bevisa. Det är inte rätt eller rättvist att en man kan lämna kvinnan med allt jobb det innebär att ha barn. Hoppas på att han blir fälld för avtalsbrott!

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 11:42:17 följande:

Att skaffa barn medför oftast en sänkning i levnadsstandard och det får man som förälder räkna med. Det går ju inte att fortsätta leva som innan. Jag accepterar med gott sinne hälften av min sänkta levnadsstandard. Den andra hälften av min sänkta levnadsstandard ser jag som egentligen tillhörande "pappan". Jag betalar med andra ord för hans del också och subventionerar hans liv så att han kan fortsätta leva som innan vårt barn föddes. Jag är inte intresserad av att försörja "pappan".
    Vem tvingar dig att arbeta deltid? Du har VALT det.

Du har valt att föda och bo med barnet. Så du får ta allt vad det innebär. Pappan kommer undan med underhåll.
  • Anonym (Lesspåmän)
    m0desty skrev 2013-01-14 11:46:02 följande:
    Jag hoppas faktiskt TS lyckas! Mannen har ju faktiskt brutit deras avtal och även muntliga avtal gäller även om de är svårare att bevisa. Det är inte rätt eller rättvist att en man kan lämna kvinnan med allt jobb det innebär att ha barn. Hoppas på att han blir fälld för avtalsbrott!
  • Anonym (Lesspåmän)
    Anonym skrev 2013-01-14 11:47:20 följande:
    Vem tvingar dig att arbeta deltid? Du har VALT det.

Du har valt att föda och bo med barnet. Så du får ta allt vad det innebär. Pappan kommer undan med underhåll.
    Är du dum i hela huvudet lr!??
    Ja o mannen då, han valde väl oxå det!!
    Han lever vidare som om inget hänt..  
  • CMM
    Anonym (Lesspåmän) skrev 2013-01-14 11:42:04 följande:
    Jag håller helt med dig.. Man ingår ett typ av avtal när man kommer överrens om att sätta ett barn till världen. Det är inget man gör i stundens hetta för att det är skönt lr för att man är kär, utan för att man älskar sin partner o vill ha barn med denna person. Ska man då kunna dra sen o gå vidare till nästa brud o bara strunta i sitt barn.. 

Ni som försvarar dessa män. hur fan tänker ni!? Som min dotters pappa t ex han ville ha barn med mig men nu är han totalt ointresserad av henne, hur fan tänker man då!! Ens eget kött o blod.. Det enda som existerar i hans värld är brudar, sex o fest. 
    Jag försvarar ingen, det jag säger är att TS inte har ett ens i närheten av juridiskt hållbart case.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Jennie med ie

Undrar fortfarande hur du tänkt dig att hantera att INTE vinna och därmed inte få pengar utan tvärtom tvingas betala kostnaderna för processen. I synnerhet som pengar enligt dig själv är så avgörande för hur bra mamma du kan vara.

• Iam

Det är ju många som i andra diskussioner hävdar att eftersom mamman har bebisen i magen så är det hon som bestämmer om det ska födas eller inte... Detta oavsett om pappan är med på tåget eller inte. 
    Det vill säga, mamman ska ha rättigheten.

Med en sådan rättighet kommer ju även skyldigheter. Dvs på samma sätt som mamman kan bestämma att en man genetiskt ska bli pappa, vare sig han vill eller ej, eftersom hon bär på barnet och äger rätten att bestämma om det ska födas. På samma sätt kan pappan ta sitt pick och pack och dra om han ångrar sig... Just för att det är mamman som bär på barnet. 

Nu tycker inte jag att pappan gjort rätt i detta fallet. Han har svikit sitt eget barn.
    Men TS är ju inte sur för att han svikit barnet, hon är sur för att han svikit henne...Egoist? Javisst!
    Och det är nog bara för henne att tugga i sig offerkoftan och acceptera att han inte vill ha henne längre, trots barn.  

Nåja.. det var bara lite reflektioner. 

Vad gäller stämningen så tror jag att den kommer att slå tillbaka med dubbel kraft.
    Inte nog med att TS inte kommer att få några pengar av exet, hon kommer dessutom stå med dubbla rättegångskostnader, och där kan vi förmodligen prata 100 000 i runda slängar, om inte det dubbla. 

• Anonym
    Anonym (Lesspåmän) skrev 2013-01-14 11:53:24 följande:
    Är du dum i hela huvudet lr!??
    Ja o mannen då, han valde väl oxå det!!
    Han lever vidare som om inget hänt..  
    Nej?!

Man behöver inte arbeta deltid bara för att man har barn. Själv har jag varit ensamstående med småbarn men självklart arbetat heltid för att försörja oss. Det var min plikt som förälder förstår du.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 11:33:12 följande:
    Att han lovade att bli en bra och närvarande pappa och att vi skulle dela på ansvaret över barnet. Att han inte håller vad han lovade ser jag som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse.

Ok. Det är första steget. Andra steget då? Hur mycket ekonomisk skada har du lidit av avtalsbrottet? För ideell skada (kränkning) jan jag lova dig att du inte får skadestånd för.
    42.
  • Anonym (Lesspåmän)
    Iam skrev 2013-01-14 12:04:34 följande:
    Det är ju många som i andra diskussioner hävdar att eftersom mamman har bebisen i magen så är det hon som bestämmer om det ska födas eller inte... Detta oavsett om pappan är med på tåget eller inte. 
    Det vill säga, mamman ska ha rättigheten.

Med en sådan rättighet kommer ju även skyldigheter. Dvs på samma sätt som mamman kan bestämma att en man genetiskt ska bli pappa, vare sig han vill eller ej, eftersom hon bär på barnet och äger rätten att bestämma om det ska födas. På samma sätt kan pappan ta sitt pick och pack och dra om han ångrar sig... Just för att det är mamman som bär på barnet. 

Nu tycker inte jag att pappan gjort rätt i detta fallet. Han har svikit sitt eget barn.
    Men TS är ju inte sur för att han svikit barnet, hon är sur för att han svikit henne...Egoist? Javisst!
    Och det är nog bara för henne att tugga i sig offerkoftan och acceptera att han inte vill ha henne längre, trots barn.  

Nåja.. det var bara lite reflektioner. 

Vad gäller stämningen så tror jag att den kommer att slå tillbaka med dubbel kraft.
    Inte nog med att TS inte kommer att få några pengar av exet, hon kommer dessutom stå med dubbla rättegångskostnader, och där kan vi förmodligen prata 100 000 i runda slängar, om inte det dubbla. 

Men nu handlar det om män som velat ha barn, om du missade det!!

Vet att det finns kvinnor som gör sig gravida utan mannens vetskap o behåller barnet mot mannens vilja vilket är jävligt grymt och orättvist mot både man o barn men så var det inte i detta fallet! Varför ens komma in på det spåret nu!?
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!