• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • inteplanerat

Detta måste vara en blufftråd eller så är den sk juristen en bluff... Det enda du kan ansöka om är ett litet större underhåll, inget annat. En förälder kan aldrig dömas till ett umgänge som denne inte vill ha, detta med tanke på att för barnens bästa föreligger inte att vara med en vuxen mot den vuxnes vilja... De kommer aldrig att döma gemensam vårdnad heller mot pappans vilja. En fråga, vad tror du det skulle göra för skillnad om ni har gemensam vårdnad eller att du har enskild? För umgänget inget i alla fall... det som skulle hända är att ni båda måste skriva på papper om barnomsorg osv, inte att han har någon mer skyldighet att vara med barnet. Det är skillnad på att vara vårdnadshavare och barnets huvudsakliga vårdare osv... 

• Anonym (mrs x)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:33:29 följande:

Vi kom överens om att skaffa barn efter att ha diskuterat det fram och tillbaka ett tag. Vi pratade om hur vi skulle uppfostra barnet, hur vi skulle dela upp föräldraledigheten, jada jada. Jag hade det till och med som krav att vi skulle dela på föräldraledigheten. No problems var det då. Och han svor på att aldrig bli som sin egen pappa (som försvann såklart). Jag uppfattade det som om vi muntligt förhandlade fram ett bindande avtal om att gemensamt skaffa barn och ta hand om det tillsammans.
    Det finns inga bindande avtal av det slaget.

Några funderingar, T.S..
    Du gör ett hämndlystet, bittert och aggressivt intryck.

Jag undrar om det möjligen  var  så att du släppte lös graviditetshormonerna lite väl mycket - och han därför  blev rädd och stack?

Nu skall du ruinera honom. Den möjligheten finns inte i Sverige. Han skall betala underhåll till barnet, det är allt. Du har ingen rätt till  underhåll av honom.

• Anonym

Har du på allvar funderat vad det innebär ifall du förlorar ditt civilrättsmål? Och tro mig det kommer du med högsts sannolikhet att göra också. Vad innebär det rent ekonomiskt för dig att betala dian och hans advokatkostnader? Har ni rättshjälp eller inte? I värsta fall kan du hamna att betala en räkning på ca 100 000 kr och han får ännu en anledninmg att ignorera dig och ert barn och vad har du då uträttat med detta, ingenting förutom att du ruinerat dig själv och mycket mer frustrerad och bitter än vad du är nu. Att du skulle ruinera han med det här finns inte ens på kartan, det kommer aldrig att hända. Ända frågan är hur mycket problem det kommer att åsamka dig själv...

• GangsterKermit

En person ska inte tvingas till att bli en förälder. Det är inte rätt mot honom eller barnet. För det skulle skada mer om du satte igång en rättsprocess som skulle skada mycket i era psyken och framförallt det skulle skada barnet.

We are free, where everything?s allowed and love comes first ♥
  • Anonym
    GangsterKermit skrev 2013-01-14 00:10:36 följande:
    En person ska inte tvingas till att bli en förälder. Det är inte rätt mot honom eller barnet. För det skulle skada mer om du satte igång en rättsprocess som skulle skada mycket i era psyken och framförallt det skulle skada barnet.

i så fall är det inte heller rätt att ts tvingades att bli förälder.  Mitt i halva graviditeten kom hennes ex på att han inte ville bli förälder längre, och därmed tvingar henne att bli föräder då hon inte längre kan göra en ev abort.
  • Anonym (TS)
    GangsterKermit skrev 2013-01-14 00:10:36 följande:
    We are free, where everything?s allowed and love comes first ♥

Men "pappan" är ju REDAN förälder oavsett vad han tycker om det och barnet går inte att få ogjort. Man kan dock inte tvinga en förälder till nåt annat än att betala underhåll för sitt barn enligt dagens lagstiftning. Men det är inte det frågan handlar om för mig. "Pappan" får göra precis som han vill med sitt liv. Det är inte min sak att diktera vilken sorts relation han skapar till sitt barn. Däremot är det min rätt att stämma honom för att ha brutit vår överenskommelse om att ta hand om barnet tillsammans. Om jag lyckas driva igenom frågan i domstol och vinner kommer mitt barn dessutom gynnas indirekt genom att hushållets privatekonomi förbättras och barnet därmed också får högre levnadsstandard.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-14 00:40:05 följande:

i så fall är det inte heller rätt att ts tvingades att bli förälder.  Mitt i halva graviditeten kom hennes ex på att han inte ville bli förälder längre, och därmed tvingar henne att bli föräder då hon inte längre kan göra en ev abort.
    Ts kan lämna bort barnet till myndigheterna.
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 00:53:36 följande:

Men "pappan" är ju REDAN förälder oavsett vad han tycker om det och barnet går inte att få ogjort. Man kan dock inte tvinga en förälder till nåt annat än att betala underhåll för sitt barn enligt dagens lagstiftning. Men det är inte det frågan handlar om för mig. "Pappan" får göra precis som han vill med sitt liv. Det är inte min sak att diktera vilken sorts relation han skapar till sitt barn. Däremot är det min rätt att stämma honom för att ha brutit vår överenskommelse om att ta hand om barnet tillsammans. Om jag lyckas driva igenom frågan i domstol och vinner kommer mitt barn dessutom gynnas indirekt genom att hushållets privatekonomi förbättras och barnet därmed också får högre levnadsstandard.
    Vad vinner du på att stämma honom och stå med alla advokatkostnader själv efter att du förlorat?

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-14 00:56:52 följande:
    Ts kan lämna bort barnet till myndigheterna.
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 00:53:36 följande:
    Vad vinner du på att stämma honom och stå med alla advokatkostnader själv efter att du förlorat?

Men jag kan ju inte lämna över endast halva barnet till myndigheterna.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 01:09:45 följande:

Men jag kan ju inte lämna över endast halva barnet till myndigheterna.
    Rak fråga: Vill du bara ha HALVA BARNET?
  • telgebo

TS: Du kan inte vara sann, du låter inte riktigt vuxen. Vad ska tjäna på detta?

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!