• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym
    jashrinah skrev 2013-01-13 21:28:26 följande:
    när man separerar vad / vem avgör vem som blir boende förälder ? 
    Den som har barnet största delen av tiden. Om man direkt efter separationen har barnen varannan vecka får man väl komma överens om det antar jag. Den som bor närmast dagiset tror jag det blir i så fall.
  • Anonym (TS)
    milizza skrev 2013-01-13 21:22:23 följande:
    Men snälla nu har jag frågat dej 2 gånger! VAD exakt är det för avtal du och barnets pappa gjorde??

Vi kom överens om att skaffa barn efter att ha diskuterat det fram och tillbaka ett tag. Vi pratade om hur vi skulle uppfostra barnet, hur vi skulle dela upp föräldraledigheten, jada jada. Jag hade det till och med som krav att vi skulle dela på föräldraledigheten. No problems var det då. Och han svor på att aldrig bli som sin egen pappa (som försvann såklart). Jag uppfattade det som om vi muntligt förhandlade fram ett bindande avtal om att gemensamt skaffa barn och ta hand om det tillsammans.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:25:13 följande:

Så mycket det bara går. Det kommer att bli skillnaden på om jag tvingas skaffa mig en tonårig au pair från moldavien eller en professionell barnflicka.
    Så du tror att du kan anlita en barnflicka för runt 1300 i mån? 
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-13 21:31:45 följande:
    Den som har barnet största delen av tiden. Om man direkt efter separationen har barnen varannan vecka får man väl komma överens om det antar jag. Den som bor närmast dagiset tror jag det blir i så fall.
    Alt den som bor kvar om någon gör det. Man får komma överens helt enkelt. Gör man inte det får man gå till rätten då blir det vanligen den som haft mest hand om barnet alt den som bor närmast barnets dagis/skola.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:33:29 följande:

Vi kom överens om att skaffa barn efter att ha diskuterat det fram och tillbaka ett tag. Vi pratade om hur vi skulle uppfostra barnet, hur vi skulle dela upp föräldraledigheten, jada jada. Jag hade det till och med som krav att vi skulle dela på föräldraledigheten. No problems var det då. Och han svor på att aldrig bli som sin egen pappa (som försvann såklart). Jag uppfattade det som om vi muntligt förhandlade fram ett bindande avtal om att gemensamt skaffa barn och ta hand om det tillsammans.
    Var i lagen hittar du stöd för att man juridiskt kan avtala om att skaffa barn och ta hand om det tillsammans och att det skulle vara straffbart att bryta mot det "avtalet"?
  • Modgun
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:26:56 följande:

Du klarar säkert av att ta hand om två barn heltid. Men du skulle säkert klara av det ännu bättre om du slapp göra det heltid.
    Jag tar hand om två små barn på heltid, helt själv. Trots att jag jobbar.
    Går hur fint som helst.  
  • milizza
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:33:29 följande:

Så giftemål är samma för dej? Någon LOVAR muntligt att i nöd o lust stanna hos dej tills döden skiljer er åt?

Stackars den som skiljer sig från dej!

Och vadå jag klarar det bättre än dej?! Har inget att göra med vem som är den bästa föräldern. Men enligt MEJ så är det fruktansvärt att se sitt barn som en börda och stämma någon med målet att bli av med barnet för att kunna få ett bättre jobb!!!

I alla tider har det funnits både mammor och pappor som inte vill veta av sina barn, tragiskt men sant!!

Och hur sjutton tänker du när du vill lämmna ditt barn som du älskar och ska skydda,till någon som inte vill ha barnet????         
  • Modgun
    milizza skrev 2013-01-13 21:38:14 följande:

Så giftemål är samma för dej? Någon LOVAR muntligt att i nöd o lust stanna hos dej tills döden skiljer er åt?

Stackars den som skiljer sig från dej!

Och vadå jag klarar det bättre än dej?! Har inget att göra med vem som är den bästa föräldern. Men enligt MEJ så är det fruktansvärt att se sitt barn som en börda och stämma någon med målet att bli av med barnet för att kunna få ett bättre jobb!!!

I alla tider har det funnits både mammor och pappor som inte vill veta av sina barn, tragiskt men sant!!

Och hur sjutton tänker du när du vill lämmna ditt barn som du älskar och ska skydda,till någon som inte vill ha barnet????         
    Hon gör det ju bara 50% av tiden 
  • Mammamamman
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 21:26:56 följande:

Du klarar säkert av att ta hand om två barn heltid. Men du skulle säkert klara av det ännu bättre om du slapp göra det heltid.

Lycka till,men det finns tyvärr ingen lag som tingar föräldrar att umgås med sina barn
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!