• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 20:29:54 följande:

1. Om han skulle påstå att jag ändå skulle tagit hand om barnet för att jag är kvinna kan jag hävda att han i såfall skulle bytt mina bildäck, skottat garageuppfarten, tagit junior på fotboll och dragit in pengarna till hushållet. Ingen kvinna tar hand om barn och hem gratis. 2. Mitt arbete har ett pris och det är min alternativkostnad. I princip min timlön om jag skulle vara på arbetet (vilket jag inte kan eftersom JAG tar hand om VÅRT barn). Jag är högavlönad och därmed en dyr "barnvakt" för en low life "pappa".
    1. Inte?Drömmer
    2. Har du inget arbete för att du har barn? Lever du på soc?? Hur kan du vara högavlönad utan arbete?
  • Anonym (ensam)
    Anonym (mrs x) skrev 2013-01-14 21:03:55 följande:
    Hon kan inte vinna processen.
    Sverige är inte USA.

Finns ingen lagstiftning som hon kan luta sig mot.
    Ingen seriös advokat kan gå med på att  driva det här målet.

JAG VET!
  • Anonym (mrs x)

1. Om han skulle påstå att jag ändå skulle tagit hand om barnet för att jag är kvinna kan jag hävda att han i såfall skulle bytt mina bildäck, skottat garageuppfarten, tagit junior på fotboll och dragit in pengarna till hushållet. Ingen kvinna tar hand om barn och hem gratis. 2. Mitt arbete har ett pris och det är min alternativkostnad. I princip min timlön om jag skulle vara på arbetet (vilket jag inte kan eftersom JAG tar hand om VÅRT barn). Jag är högavlönad och därmed en dyr "barnvakt" för en low life "pappa".
    Du kan inte vara högavlönad.

Ingen mamma räknar timlön för att ta hand om ett barn.

Du valde att föda barnet; du får stå för vad du gjort.

Mannen drog?

Varje sunt tänkande man skulle ha dragit.
  • Loriyana

TS: Jag förstår din irritation. Har gått igenom samma sak som du. Jag var extremt tydlig i min relation att OM jag mot förmodan skulle bli gravid så skulle jag inte göra abort. Min partner hade samma åsikt och lovade dyrt och heligt att han skulle vara där för mig och barnet vid en eventuell graviditet. Efter två år tillsammans så blev jag gravid...och han fick panik och stack.

Jag blev ensamstående förälder och utsattes för samhällets spott och spä. Jag fick sluta mitt jobb eftersom det inte fungerade att jobba OB som ensamstående, ekonomin försämrades, hälsan försämrades, mitt sociala liv blev icke-existerande. Nu arbetar jag men inte inom mitt utbildningsområde och inte heller full tid eftersom det inte är bra för barnet med långa dagar på förskolan.

Jag älskar mitt barn och är oehört glad över att jag har henne. Men visst är jag bitter på dotterns pappa som bröt vårt muntliga avtal på det viset. Mitt liv blev inte alls som jag tänkt mig och jag har fått kämpa något otroligt.     

• Loriyana
    Anonym (mrs x) skrev 2013-01-14 21:18:36 följande:
    Du kan inte vara högavlönad.

Ingen mamma räknar timlön för att ta hand om ett barn.

Du valde att föda barnet; du får stå för vad du gjort.

Mannen drog?

Varje sunt tänkande man skulle ha dragit.

Så "sunda" män överger sina barn?
  • Loriyana
    Anonym (mrs x) skrev 2013-01-14 20:49:56 följande:
    Antingen är tråden sann.
    Och det handlar om en man som försöker skydda sitt liv mot en - låt oss uttrycka det milt - udda kvinna.

Eller påhitt alltihopa.

Jag tycker att TS är underbart fräsh. Till skillnad från de flesta kvinnorna i Sverige så daltar hon inte med männen utan anser att de måste stå för sina handlingar.
  • Anonym (ensam)
    Loriyana skrev 2013-01-14 21:59:17 följande:

Jag tycker att TS är underbart fräsh. Till skillnad från de flesta kvinnorna i Sverige så daltar hon inte med männen utan anser att de måste stå för sina handlingar.

Ja det är jättefräscht att mena att det krävs mer pengar för att hon ska bli en bra mamma men då välja att utsätta sig för en överhängande risk att skaffa sig en enorm extra utgift.
    Här handlar det ju inte om vad man själv tycker att pappan ska behöva göra, utan om vad som är möjligt att få igenom.
  • Anonym (mrs x)
    Loriyana skrev 2013-01-14 21:59:17 följande:

Kvinnorna i Sverige, de yngre, daltar med sig själva.

T.S. är inte fräsch - hon har fått för sig att "stämma brallorna " av  sitt ex. Fräscht uttryckt?
  • Anonym

Rent moraliskt har du ju fullständigt rätt - men juridiskt har du inge chans. Förr i världen tror jag man kunde stämma en man för att han hade dragit tillbaka ett äktenskapslöfte, men det avskaffade man nog i början på 1900-talet.

Om du är ute efter ekonomisk kompensation - försök då istället få höge underhållsbidrag av barnafadern.

• Anonym (ingen speciell)

Hmmm... en klassfråga? :)
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!