• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-14 23:43:05 följande:
    Stämningen handlar inte om underhåll utan om skadestånd för avtalsbrott...

förlåt jag brast ur i skratt när jag läste det.

Enligt vilken lag paragraf då undrar jag :)
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-14 23:47:29 följande:

förlåt jag brast ur i skratt när jag läste det.

Enligt vilken lag paragraf då undrar jag :)
    I don´t know... men Ts har en jurist som är redo att ge järnet....
  • telgebo

Vad sägs om samarbetssamtal på familjerätten TS? Om pappan vägrar kan du stämma och yrka på det så tar tingsrätten beslutet men kommer han inte på samtalen så blir det medling istället

Min lycka dotter född okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • vetvadjagvill
    telgebo skrev 2013-01-14 23:52:55 följande:
    Vad sägs om samarbetssamtal på familjerätten TS? Om pappan vägrar kan du stämma och yrka på det så tar tingsrätten beslutet men kommer han inte på samtalen så blir det medling istället

Den som inte bor med sitt barn har inget tvång till umgänge.

Finns inget att samtala om om inte pappan vill träffa barnet.
  • belz
    adaeze skrev 2013-01-14 22:57:44 följande:
    Nej, hon skriver att hon ska stämma brallorna av honom/ruinera honom. Hade det bara handlat om att få ersättning för delen han inte gör så borde hon väl istället ha en konkret summa hon vill ha av honom som hon tycker kompenserar det, att hon vill roffa åt sig så mycket hon bara kan tyder ju jävligt starkt på att hon bara vill hämnas, dvs ruinera honom. Det är ju skrivet med versaler mellan raderna i princip, hade det handlat om kompensation hade hon väl pratat om att HON vill ha en stor summa penar osv, men nu handlar allt om honom, byxorna ska stämmas av HONOM, HAN ska bli ruinerad, honv ill ju bara att han ska må dåligt. Mamman kan också välja bort barnet, precis som pappan gjort, sen hade det kanske varit galet, men helt ärligt så är dte ju faktiskt så, ingen tvingar henne att ta hand om barnet, inte barrnets pappa heller. Varför ska man ens tänka på "hans del" och "hennes del", det är barnens delar! Inte konstigt att barn nuförtiden känner sig förbisedda när allt bara handlar om föräldrarnas rätt att slippa vara med barnen
     Eh. Barnet tvingar henne att ta hand om barnet. Välkommen till föräldraskapets värld.

• Ramborg
    belz skrev 2013-01-15 00:31:31 följande:
     Eh. Barnet tvingar henne att ta hand om barnet. Välkommen till föräldraskapets värld.

Barnet tvingar inte henne mer än det tvingar pappan, om man ska vara noga. Hennes känslor för barnet tvingar henne.
    42.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 20:29:54 följande:
    1. Om han skulle påstå att jag ändå skulle tagit hand om barnet för att jag är kvinna kan jag hävda att han i såfall skulle bytt mina bildäck, skottat garageuppfarten, tagit junior på fotboll och dragit in pengarna till hushållet. Ingen kvinna tar hand om barn och hem gratis. 2. Mitt arbete har ett pris och det är min alternativkostnad. I princip min timlön om jag skulle vara på arbetet (vilket jag inte kan eftersom JAG tar hand om VÅRT barn). Jag är högavlönad och därmed en dyr "barnvakt" för en low life "pappa".

1. Att byta bildäck kostar tvåhundra kronor höst och vår, han medger detta och för det fall domstolen finner att skadeståndsskyldighet föreligger medger han ett skadestånd på fyrahundra kronor per år.

2. Att skotta garageuppfarten är ingenting han skulle gjort eftersom han tyvärr har ryggproblem. Om ni hade fortsatt tillsammans skulle ni ha flyttat till lägenhet så ni hade sluppit detta med era dåliga ryggar.

3. Att ta junior på fotboll är för det första inte nödvändigt och för det andra inte förknippat med någon ekonomisk skada för dig. Fotbollsmatcher ligger sällan på normal arbetstid och i enlighet med vad han tidigare anfört så fanns det 100 dagtidsjobb att söka i din kommun med bättre betalt än ditt gamla nattjobb. Med din fantastiska kompetens borde du kunnat få något av dem. Din inkomstförlust är därför frivillig och inte barn- eller fotbollsrelaterad. Eventuellt fotbollsskadestånd är dessutom för tidigt väckt eftersom junior inte spelar fotboll i nuläget och man vet inte vilka intressen som uppkommer i framtiden.

4. Det bestrids att du skulle arbetat alla de timmar på dygnet som du yrkar ersättning för. Det bestrids att du skulle arbetat mera över huvud taget. Som han uppfattade din inställning före skilsmässan så önskade du gå ner i tid ändå. Han själv var mycket nära att bli arbetslös härom året och hade han varit gift skulle han förlorat jobbet. Intygas av hans chef tillika kompis. Familjen skulle därför inte varit särskilt mycket rikare om ni varit ihop. Det är du som påstår och yrkar, så det är du som har bevisbördan för din exakta skada.

Ditt drag. Advokaterna debiterar sannolikt minst 1 timme per sida i varje inlaga de skriver, plus inläsningstid plus tid för att gå igenom nästa drag med klienten. För din kännedom antagligen ca 1500 kr per timme.
  • Lingonflickan
    Anonym skrev 2013-01-14 23:50:48 följande:
    I don´t know... men Ts har en jurist som är redo att ge järnet....

Eller en jurist som hade lite ont om jobb just nu...
    Puss!!
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!