Inlägg från: vetvadjagvill |Visa alla inlägg
  • vetvadjagvill

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

kostar barnet mer än 1273 + 1050 ?

kan du bevisa det ?

om inte så kommer du inte få ett enda öre mer och du kommer få betala för hans ombud också och jag tror inte du har rättshjälp/skydd när det gäller underhåll utan det är ur egen ficka.     

stäm när barnet börjat skolan istället.

Fram tills dess får du snåla.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-14 23:43:05 följande:
    Stämningen handlar inte om underhåll utan om skadestånd för avtalsbrott...

förlåt jag brast ur i skratt när jag läste det.

Enligt vilken lag paragraf då undrar jag :)
  • vetvadjagvill
    telgebo skrev 2013-01-14 23:52:55 följande:
    Vad sägs om samarbetssamtal på familjerätten TS? Om pappan vägrar kan du stämma och yrka på det så tar tingsrätten beslutet men kommer han inte på samtalen så blir det medling istället

Den som inte bor med sitt barn har inget tvång till umgänge.

Finns inget att samtala om om inte pappan vill träffa barnet.
  • vetvadjagvill
    Stefan81 skrev 2013-01-15 09:50:47 följande:
    är detta de man i folkmun brukar kalla bitterfitta?

Nej man kallar det idiot till far
  • vetvadjagvill
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:13:11 följande:
    Och avtalsbrottet handlar inte om att "pappan" inte vill leva med mig längre. Han får leva precis hur han vill och var han vill så länge han tar ansvar över barnet så som vi kom överens.

TS -
    all heder till dig i din vilja att kämpa för at pappan ska ta  halva ansvaret för sitt barn.
    Många föräldrar kämpar för att den andra inte ska få ha sitt barn lika myckte och många tvister om vv påbågr där den ena otsätter sig det.

DU däremot vill kämpa för att en motvillig pappa ska ha barnet lika mycket.
    Det är väldigt strongt gjort av dig.

Sluta inte kämpa för det, det är för barnets skull.

MEN om pappan inte vill så kan du inte tvinga  honom.

Det finns inget som säger att en förälder som inte bor med sitt barn måste ha umgänge mot sin vilja.
    Du kan inte heller bara lämna barnet till honom mot hans vilja.

Du kommer  inte få någon ersättning i form av ekonomisk kompensation.
    Du kommer knappast få högre underhåll heller före barnet nått skolåldern.

MEN

Du kommer få vara med barnets alla steg i utvecklingen!
    När barnet lär sig cykla, bokstäverna, siffor och upptäcker naturen.

DU kommer även få vara den barnet krarmar om när det är ledset och den som ser barnets tindrande glada ögon av glödje när det är glatt.
    Det kommer vara till dig som barnet springer med öppna armar glad över att du kom till och hämtade barnet på dagis som du gör varje dag.

Det är till dig barnet kommer säga "jag älskar dig"  och mena det.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-16 13:48:15 följande:
    Pappan kan ångra sej och vilja ha barnet hos sej och då får det bli så. Bara för att ett barn bor hos en är det inte säkert att barnet älskar en o säjer de.
    ok men de allra flesta barn älskar sina föräldraar och i alla fall mina säga ofta att de älskar mig även andra barn jag känner säger det till sina föräldrar.

Visst kan pappan ångra sig och jag tror inte någon skulle bli gladare för det än TS som kämpar för att han ska ta sitt ansvar.

• vetvadjagvill
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 19:26:36 följande:

Stämningen handlar om förhållandena mellan mig och "pappan" till mitt barn. Barnet är egentligen inte intressant i det här fallet. "Pappan" har brutit vårt avtal genom att överge vårt gemensamma barn och lämna mig med allt ansvar. Hans avtalsbrott har orsakat mig inkomstbortfall, karriärstagnering, extraarbete i form av påtvingad barnomsorg, ont i ryggen, gråa hår och mörka ringar under ögonen av sömnbrist. Det är hans avtalsbrott som är problemet med andra ord.
    Men det låter som samma sak som om i hade levt ihop.
  • vetvadjagvill
    Anonym (TS) skrev 2013-01-18 10:41:50 följande:

Nä, för då skulle jag bara haft hälften av mina gråa hår och hälften av allt.

kan du bevisa att du bara skulle haft hälften av ditt gråa hår och häften av ont i ryggen tex?
  • vetvadjagvill

TS  - JAG personligen tycker det är skit av pappan att göra så här.

Men du kan inte tvinga honom att ta sin papparoll.

DU kommer inte komman ågonstans med en stämning förutom att advokaten blir rikare och du fattigare och barnet kanske inte får det som barnet behövs hos dig för du måste betala advokaten coh får mer gråa hår och smönlösa nätter pga stämning och ekonomi.

Kan du inte acceptera detta..  så försök inte komma dit då du accepterar.
    Men för din egna skull.. avsluta det gamla ändå och börja om på nytt med ditt egna liv.

Man måste inte acceptera eller förlåta .. MEN man måste kunna gå vidare.

Sätt upp mål vad du vill med ditt liv som inte har med exet att göra.
    Vart vill du bo?
    ska du ha någon hobbie?
    träffa en ny man? (vilket blir mycket lättare utan ett omöjligt ex)

planera någon liten resa du och barnet...

börja leva igen !

• vetvadjagvill
    belz skrev 2013-01-18 16:31:26 följande:
    Good one.
    Det finns fäder som ÄR närvarande, men inte flitiga hushållssysslare/barnskötare för det.

Vem vet, TS har det kanske bättre nu än hon hade haft det med exet/"fadern" i bilden?

ja vem vet..  hon kanske hade varit tvugen att vara ensamstående med barn och man... ta hand om allt själv ändå trots man/sambo.

Många får tyvärr dra det lasset och nu har hon bara ett barn att passa och plocka upp efter det borde vara hälften av arbetet och gråa hår mm..

Den attityden pappan har tror jag inte det hade funkat annorolunda om de hade bott ihop.

• vetvadjagvill

Ts - du kan inte tvinga honom.. men du kan boka tid till familerätten och försäka få han att förstå hur viktigt det  är att han finns i barnets liv.. i alla fall någon helg i månaden..

Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!