Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Anonym (jurist) skrev 2013-01-14 15:04:57 följande:
    Det enda du kan hoppas på är höjt underhåll. 

Domstolen kan inte "tvinga" pappan till umgänge, om han inte vill ha umgänge med barnet. En privat överenskommelse om att bilda familj är inte ett rättsligt bindande kontrakt, utan i en sådan överenskommelses natur ligger att överenskommelsen består så länge båda parter är eniga om att respektera överenskommelsen. En annan sak är att om en part bryter överenskommelsen och lämnar den andra parten ensam med barnet, blir den första parten tvungen att bidra ekonomiskt till barnets vårdnad, d.v.s. skyldig att utge underhåll.

En liknande stämning som du beskriver vore främmande för svensk rätt, och något som ingen (såvitt jag vet) tidigare nått framgång med, varför jag starkt betvivlar kompetensen på den jurist du har varit i kontakt med. Vad kommer du att yrka på? Vad är den juridiska grunden för ditt yrkande? Vilken skada har du lidit som inte underhållet ska tillgodose?

Varför är det så? Om pappan vill ha umgänge så har han rätt till det oavsett( det finns ju faktiskt fall där barnet ska ha umgänge med den andra föräldern trots att han/hon mördat den andra föräldern) men om mamman vill att pappan ska ha umgänge med sitt barn så behöver han inte. .. 

rent logiskt förstår jag ju att det i slutändan handlar om barnets bästa(vill inte pappa så blir det fel- men om barnet inte vill så är det mer trögt att ta till sig det- även om barnets rätt åberopas i båda fallen) men jag frågar ändå. . .

Varför ha man inte som mor rätt eller betraktas som lite mer än lovligt motbjudande när man tycker sig ha rätt till rimlig ersättning när barnafadern sviker- i mitt fall tre veckor innan BF. . . Då är ansvaret mitt helt plötsligt och han får rusa vidare i bäst han vill och jag får skylla mig sjäv för att han drog. jag skulle ha känt honom bättre innan. . .ja det kan man ju lätt räkna ut efter fyra år tillsammans att han plötsligt ska förändras. . 

Nej det ska svida att svika, det tycker jag. Böter skulle dom ha- och eftersom att de väldigt ofta är otroligt snikna så lär de väll åtminstone kanske tänka sig för både en och två ggr innan de inleder förhållande på falska premisser. 

böter skulle han ha för varje uteblivet besök för varje svek för varje gång han lovat , för varje gång han sagt sig köpa julklapp eller födelsedags present men sen skitit i det, för varje uteblivit telefonsamtal, 

Böter!!!!!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:35:34 följande:

Barnets bästa är förstås viktigt men min stämning har inte med det att göra i första hand. I första hand handlar min stämning om den skada "pappan" orsakat och orsakar mig. Vilket givetvis även drabbar barnet eftersom jag är barnets primära omsorgsgivare.
    Skada han orsakat dig? vad har det med saken att göra. Det har ju inte ett skit med barnet att göra. .. .eller? Jag fattar inte. Det får du ju ta upp separat och inte dra in barnet i då. . .eller?
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!