• Gung Ho

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Oberoende om det gäller barn eller toastolar.. Har du avtalet skriftligt? Om inte lär det bli svårt att bevisa ert avtal. Antar också att även det muntliga 'avtalet' var ganska ospecifikt.
    Din jurist vill blåsa dig på pengar om hen vill driva detta. Se till att du får underhållet och gå vidare..
    Gäller det arbetsbördan får du hoppas du hittar ngn ny som vill vara 'pappa'. Skulle jag träffa ngn ny skulle det vara ngn med barn, fanns det ingen pappa i bilden skulle jag gärna ta till mig det.. (inte för att jag är på marknaden).

• Gung Ho
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:11:39 följande:

Vi diskuterade länge och väl om vi skulle skaffa barn och hur vi skulle göra. Vi planerade föräldraledighet, uppfostran, boende. "Pappan" lovade vitt och brett att inte bli som sin egen "pappa" och överge sitt barn och lämna mig själv med barnet. Jag ser det som ett bindande avtal mellan oss. "Pappan" lovade mig att bli en närvarande och bra pappa och ta sin del av ansvaret både för barnets skull men också för att jag inte skulle sacka efter i min karriär för mycket. Han har inte levererat det han lovade. Om man inte kan tolka det som ett avtalsbrott så heter jag Blåsta Bruden.

Hej Blåsta Bruden

Så är det tyvärr.. Som sagt, en jurist som vill hjälpa dig driva detta vill bara skinna dig... :-/ 
  • Gung Ho
    Anonym (TS) skrev 2013-01-16 13:21:13 följande:

Är du insatt? Skulle det varit lättare om vi skulle avtalat fram ett skriftligt kontrakt som jag kunde visa upp i rätten? (Kan ju i så fall vara bra att tänka på om det skulle bli fler barn i framtiden.)
    Är inte jurist själv, men har sysslat ganska mkt med avtalsfrågor inom arbetet (pga vi hade påtvingade dåliga sådana).
    Självklart är ett skriftligt avtal en förutsättning inom ett område som är så oetablerat som att kräva ersättning för extra nedlagd arbetstid (ie fritid) vid omhändertagande om barn. Köper jag ngt av dig, så finns det praxis att luta sig mot, det handlar därför främst om bevissvårigheter vad vi kommit överens om. I detta fall kan jag inte tänka mig att det finns en praxis som är så stark att den kan anses vara allmän kännedom (dvs, man anses känna till den även om man inte skrivit ett avtal), om det finns ngt prejudikat över huvud taget ens. Så i ditt fall skall du både bevisa att avtalet existerat, vilka villkor som ingick i det, vad följderna vid brott mot avtal var, samt att det ens går att avtala om detta.
    Osäkerhetsfaktor på osäkerhetsfaktor på osäkerhetsfaktor alltså. = Lägg ned. 
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!