• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-17 16:26:00 följande:
    Ja eller så är jag inte kompetent alls vad vet du? Skriv inte vad jag är och inte är innan du vet är du snäll!
    Att du inte har juridisk kompetens har framgått av dina egna inlägg. 
  • Anonym
    TrendyFarsa skrev 2013-01-17 16:23:14 följande:
    Du är säkert kompetent på många saker, men juridik är inte en av dessa. Det har vi förstått.
    Men till skillnad från dig har jag faktiskt ett liv så nu har jag icke tid för larv längre, vi hörs hejjpa!
  • TrendyFarsa
    Anonym skrev 2013-01-17 16:26:00 följande:
    Ja eller så är jag inte kompetent alls vad vet du? Skriv inte vad jag är och inte är innan du vet är du snäll!
    Är du arg nu för att du avslöjades, för att dina juridiska "råd" var lika falska som en horas leende?

Du är ju Anonym, släpp detta nu och gå vidare för ingen tar dig på allvar, och troligen inte heller TS och det är det viktigaste. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • belz

Wow. Det där med att sätta ovilliga fäder på pottan är tydligen känsligt för många. Eller hur är det TrendyFarsa? :)

En här i tråden har redan konstaterat att det skulle vara intressant att se vad som händer med anmälan/stämningen. Många har dessförinnan redan givit sin dom... utifrån sin (tydligen) funna rättspraxis. Jag sitter med spänning och väntar på besked.

Jag tycker att det är intressant att moraliskt rätt och juridiskt rätt kan skilja sig så mycket åt. På ett stadie kan jag förstå, kriminalitet är till exempel någonting som samhället förlorar på och därmed kan jag tänka mig att det juridiskt sätt även bör anses vara juridiskt fällbart, samtidigt som det finns de människor som inte berörs av det moraliskt alls.
     Tjänar samhället på faderslösa barn eller ensamstående föräldrar? Vad jag vet så går samhället in och betalar underhållet åt den frånvarande föräldern om denne inte har någon inkomst, och gör på så sätt denne även skyldig att betala tillbaka pengarna när föräldern skaffat en inkomst igen. Får föräldern ingen inkomst så kan den ju aldrig betala åter de där pengarna. Vad finns det att tjäna på barn som blivit utan en förälder? Försäljning av antidepressiva? Annan försäljning?

• MaryArden
    belz skrev 2013-01-17 17:05:09 följande:
    Wow. Det där med att sätta ovilliga fäder på pottan är tydligen känsligt för många. Eller hur är det TrendyFarsa? :)

En här i tråden har redan konstaterat att det skulle vara intressant att se vad som händer med anmälan/stämningen. Många har dessförinnan redan givit sin dom... utifrån sin (tydligen) funna rättspraxis. Jag sitter med spänning och väntar på besked.

Jag tycker att det är intressant att moraliskt rätt och juridiskt rätt kan skilja sig så mycket åt. På ett stadie kan jag förstå, kriminalitet är till exempel någonting som samhället förlorar på och därmed kan jag tänka mig att det juridiskt sätt även bör anses vara juridiskt fällbart, samtidigt som det finns de människor som inte berörs av det moraliskt alls.
     Tjänar samhället på faderslösa barn eller ensamstående föräldrar? Vad jag vet så går samhället in och betalar underhållet åt den frånvarande föräldern om denne inte har någon inkomst, och gör på så sätt denne även skyldig att betala tillbaka pengarna när föräldern skaffat en inkomst igen. Får föräldern ingen inkomst så kan den ju aldrig betala åter de där pengarna. Vad finns det att tjäna på barn som blivit utan en förälder? Försäljning av antidepressiva? Annan försäljning?
    Skiljer de sig verkligen så mycket åt? Säg att ts hade suttit i exakt samma situation, men att barnet hade varit ett ting. Säg en lägenhet. Då hade hon troligen haft såväl ett gällande avtal som rätt till skadestånd. Jag skriver troligen eftersom jag inte vet exakt vad de kommit överens om och vad som är dokumenterat, inte för att juridiken är otydlig. 

Nu är det inte en lägenhet, utan ett barn. Då är det barnets rätt som måste gå först, oavsett vad parterna avtalat. Det är inte i barnets bästa att tvingas vara hos en föräldrer endast för att den inte känner för att betala sin del, en risk som skulle vara stor om den här typen av avtal gick att genomdriva. 

Barnets rätt är moraliskt mer rätt än ts rätt, och juridiken följer här det som är mest rätt.  

Jag har tidigare sagt att jag håller med ts, på ett moraliskt plan. Jag tycker att hon har rätt, och trots att jag har svårt att se något scenario där hon når framgång i domstol hoppas jag ändå att hon har lust och ekonomi att fortsätta processen. Jag tror att vi kommer att se åtminstone ett utredningsarbete av hur sådant här ska hanteras inom de närmaste 20 (kanske 10) åren, och frågan är intressant. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (TS) skrev 2013-01-14 16:35:34 följande:

Barnets bästa är förstås viktigt men min stämning har inte med det att göra i första hand. I första hand handlar min stämning om den skada "pappan" orsakat och orsakar mig. Vilket givetvis även drabbar barnet eftersom jag är barnets primära omsorgsgivare.
    Skada han orsakat dig? vad har det med saken att göra. Det har ju inte ett skit med barnet att göra. .. .eller? Jag fattar inte. Det får du ju ta upp separat och inte dra in barnet i då. . .eller?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-17 17:42:14 följande:
    Skada han orsakat dig? vad har det med saken att göra. Det har ju inte ett skit med barnet att göra. .. .eller? Jag fattar inte. Det får du ju ta upp separat och inte dra in barnet i då. . .eller?

Stämningen handlar om förhållandena mellan mig och "pappan" till mitt barn. Barnet är egentligen inte intressant i det här fallet. "Pappan" har brutit vårt avtal genom att överge vårt gemensamma barn och lämna mig med allt ansvar. Hans avtalsbrott har orsakat mig inkomstbortfall, karriärstagnering, extraarbete i form av påtvingad barnomsorg, ont i ryggen, gråa hår och mörka ringar under ögonen av sömnbrist. Det är hans avtalsbrott som är problemet med andra ord.
  • Ramborg

Det finns faktiskt ett rättsfall angående skadestånd för ofrivillig graviditet. Jag minns inte om det var ett felaktigt graviditetstest eller ett defekt preventivmedel eller hur det var, men kvinnan stämde företaget för att hon blivit gravid och yrkade ersättning för vad ett barn kostar. Hon fick inget. Tyvärr har jag inte kvar domen och jag hittar den inte när jag googlar. När jag är i tjänst igen efter föräldraledigheten (och har tillgång till databaserna) ska jag se om jag hittar den.

42.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-17 19:29:44 följande:
    Det finns faktiskt ett rättsfall angående skadestånd för ofrivillig graviditet. Jag minns inte om det var ett felaktigt graviditetstest eller ett defekt preventivmedel eller hur det var, men kvinnan stämde företaget för att hon blivit gravid och yrkade ersättning för vad ett barn kostar. Hon fick inget. Tyvärr har jag inte kvar domen och jag hittar den inte när jag googlar. När jag är i tjänst igen efter föräldraledigheten (och har tillgång till databaserna) ska jag se om jag hittar den.
    42.

Mycket intressant. Vet du hur det kommer det sig att hon inte fick rätt? Fanns det bevis för att preventivmedlet var defekt? Eller gick det inte att utesluta slarv eller felaktig användning som orsak till graviditeten? Skulle vara intressant om du vill återkomma om det.
  • Ramborg
    Anonym (TS) skrev 2013-01-17 19:52:22 följande:
    Mycket intressant. Vet du hur det kommer det sig att hon inte fick rätt? Fanns det bevis för att preventivmedlet var defekt? Eller gick det inte att utesluta slarv eller felaktig användning som orsak till graviditeten? Skulle vara intressant om du vill återkomma om det.

Jag har för mig att det inte var sambandsfrågan som var problemet, utan att hon inte ansågs ha lidit någon ersättningsgill skada. Jag ska återkomma när jag har möjlighet att leta upp det.
    42.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!