• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • elmadumle
    Ramborg skrev 2013-01-18 14:51:05 följande:
    Ni vet att det är skillnad på brott (kriminellt) och avtalsbrott, eller hur? Att bryta ett avtal är inte kriminellt, ungefär som att bryta benet inte är kriminellt. Men det är ändå ett BROTT (på benet) (mot avtalet).

Men återigen, pappan har inte brytit mot något avtal.
  • belz
    vetvadjagvill skrev 2013-01-18 10:51:38 följande:
    TS  - JAG personligen tycker det är skit av pappan att göra så här.

Men du kan inte tvinga honom att ta sin papparoll.

Det verkar ju inte ens vara papparollen det handlar om. Det handlar om arbetet som TS tvingas till för att pappan inte gör det?

Så jag antar att om TS hade haft en nanny så hade det löst sig. Innebärande i teorin att underhållet som TS får, skulle kunna gå till detta?
     Eller jag vet visserligen inte vad nanny kostar (eller barnpassare överhuvudtaget) men TS säger att hon inte har det så dåligt ekonomiskt.
  • belz
    vetvadjagvill skrev 2013-01-18 10:47:23 följande:

kan du bevisa att du bara skulle haft hälften av ditt gråa hår och häften av ont i ryggen tex?
    Good one.
    Det finns fäder som ÄR närvarande, men inte flitiga hushållssysslare/barnskötare för det.

Vem vet, TS har det kanske bättre nu än hon hade haft det med exet/"fadern" i bilden?
  • belz
    Näe har aldrig skrivit någonting om att du skulle vara motståndare. Tyckte bara du känns passionerad om ämnet. That's all.

(nä, det var inte allt. jag blev imponerad av hur du lyckades provocera "Anonym".:))
  • TrendyFarsa
    belz skrev 2013-01-18 16:34:44 följande:
    Näe har aldrig skrivit någonting om att du skulle vara motståndare. Tyckte bara du känns passionerad om ämnet. That's all.

(nä, det var inte allt. jag blev imponerad av hur du lyckades provocera "Anonym".:))
    Mnja, inte speciellt passionerad om detta specifika ämne. Men det som gör mig upprörd är att TS, när hon håller på att ruinera sig genom att stämma för något som inte går att stämma för, blir påhejad av personer som inte har den minsta juridiska kunskap.

"Då kan jag meddela dig att..." skriver anonym, som om det som denna person skriver vore sant. 

Men det handlar mera om att jag hyser ett generellt förakt mot människor som inte vet vad dom pratar om men som uttalar sig som OM dom faktiskt hade kunskaper. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • megapluss
    TrendyFarsa skrev 2013-01-18 16:57:38 följande:
    Mnja, inte speciellt passionerad om detta specifika ämne. Men det som gör mig upprörd är att TS, när hon håller på att ruinera sig genom att stämma för något som inte går att stämma för, blir påhejad av personer som inte har den minsta juridiska kunskap.

"Då kan jag meddela dig att..." skriver anonym, som om det som denna person skriver vore sant. 

Men det handlar mera om att jag hyser ett generellt förakt mot människor som inte vet vad dom pratar om men som uttalar sig som OM dom faktiskt hade kunskaper. 
    Vad jag förstod när jag läste påhejade inte anonym ts att stämma utan tvärtom, alla kan ju ha fel säkert du med ibland? Men hade hon påhejat ts hade hon nog snarare uppmanat henne att använda videon. Dessutom verkade ju faktiskt du också säga en del saker du inte visste så mycket om? Men dubbelmoralen och moraltanter verkar det finnas gott om här på fl
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-17 12:41:38 följande:
    Efter att ha läst denna tråd var jag tvungen att diskutera med en nära släkting som arbetar som domare i HD..Han skrattade gott kan jag säga och svaret jag fick var: det kommer INTE gå att tvinga pappan att ha umgänge med sitt barn och underhåll/skadestånd kommer aldrig gå igenom, då du som oder hade även du ett val att skaffa barn. Att du var naiv och trodde på guld och gröna skogar är ditt problem. Ett barn håller längre än kärleken. Samt att om alla dumpade kvinnor som lever utan en far till sina barn hade fått skadestånd för att de sköter "hela barnet" hade det stått i media.. Det kommer som sagt inte gå ts att få ut något av det hela, utan som han sa, det enda är att du kommer förlora i rätten och betala en massa onödiga summor pengar som du istället kunnat lägga på ditt barn.

Man kan inte stämma någon i sverige för att denne "lovat" en gång att dela bördan med dig. Har ni ett skriftligt avtal om att han skulle göra allt detta innan du fick barn? Det enda du kan få är underhåll för barnet, men tvinga pappan att ha umgänge kan du glömma. Min släkting vet nog vad han talar om efter 30år i HD.. 
  • vetvadjagvill
    belz skrev 2013-01-18 16:31:26 följande:
    Good one.
    Det finns fäder som ÄR närvarande, men inte flitiga hushållssysslare/barnskötare för det.

Vem vet, TS har det kanske bättre nu än hon hade haft det med exet/"fadern" i bilden?

ja vem vet..  hon kanske hade varit tvugen att vara ensamstående med barn och man... ta hand om allt själv ändå trots man/sambo.

Många får tyvärr dra det lasset och nu har hon bara ett barn att passa och plocka upp efter det borde vara hälften av arbetet och gråa hår mm..

Den attityden pappan har tror jag inte det hade funkat annorolunda om de hade bott ihop.

• Anonym (TS)
    vetvadjagvill skrev 2013-01-18 20:27:08 följande:
    ja vem vet..  hon kanske hade varit tvugen att vara ensamstående med barn och man... ta hand om allt själv ändå trots man/sambo. Många får tyvärr dra det lasset och nu har hon bara ett barn att passa och plocka upp efter det borde vara hälften av arbetet och gråa hår mm.. Den attityden pappan har tror jag inte det hade funkat annorolunda om de hade bott ihop.     

Jag skulle "stämt" pappan om han struntat i vårt barn även om vi skulle bott tillsammans. Det är ingen ursäkt.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!