• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

För att göra en lång historia kort så skaffade jag barn med en low life. Vi var överens om att skaffa barn men nånstans i mitten på graviditeten kom han på att varken jag var kvinnan i hans liv eller att han var mogen för barn. Han har träffat sitt barn EN ENDA gång på fjorton månader och vägrar ha någon som helst kontakt med barnet. Han lever vidare livet precis som om inget hänt. Jobbar på sin karriär, festar på helgerna och drar på långsemester med sin nya flickvän för lite sol och bad. Själv tar jag hand om barnet utan någon som helst avlastning och har varit tvungen att byta jobb (nerköp) eftersom jag inte längre kan jobba obekväm arbetstid (det finns inget nattis i vår kommun). Jag ser på ett barn som ett gemensamt ansvar och ser hans ointresse som ett avtalsbrott mot vår överenskommelse att skaffa barn TILLSAMMANS. Han har utan mitt godkännande dumpat över sin del av ansvaret på mig. Jag älskar mitt barn och tar gärna hand om min halva. Den andra får pappan stå för. Har nu tagit kontakt med en jurist och ska stämma den så kallade pappan på ekonomisk ersättning för att jag tvingas göra även hans jobb. Tänker ruinera honom så gott det går. Veckan har 168 timmar. Jag slavar alltså 84 timmar i veckan åt "pappan" gratis. Förhoppningsvis inte länge till. Har ni några tips eller råd på vägen till en stämningsglad mamma?

• Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!
  • Jennie med ie
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 13:53:46 följande:

Det är inte ett högre underhåll jag kommer att stämma "pappan" på. Kommer att stämma honom på skadestånd för avtalsbrott då han nu struntar i sitt barn.

Men det är inget brott.
  • elmadumle
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 13:50:19 följande:

Det vore ju det bästa såklart. Det är ju bättre för barnet att ha en relation med pappan än med en barnvakt. Kanske tar pappan sitt förnuft till fånga och går med på umgänge istället för att bli ruinerad.

Det ända rätten kan besluta om är umgänge för pappa och barn men de aldrig tvinga en förälder att träffa sitt barn och nej, han kommer inte heller bli ruinerad genom att bli dömd att betala till dig, det händer inte i Sverige så sorry du kommer få betala en fet räkning till både din advokat och pappans ombud.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 13:50:19 följande:

Det vore ju det bästa såklart. Det är ju bättre för barnet att ha en relation med pappan än med en barnvakt. Kanske tar pappan sitt förnuft till fånga och går med på umgänge istället för att bli ruinerad.
    Han kommer inte bli ruinerad. 
    När de beräknar underhåll så gäller följande

Från båda föräldrarnas inkomst så drar man bort för boendekostnaderna och egna kostnader. Då får föräldrarna ett varsitt överskott.
    Om pappan har t.ex 6000 i överskott och du 2000 i överskott så skall pappan stå för 6/8 och du 2/8 av barnets kostnader efter det barnbidraget är borträknat.
    Till barnets kostnader ingår inte boendkostnader (det tog de hänsyn till innan ditt överskott), inte heller VAB eller att du arbetar deltid (det tas också hänsyn till då du kommer ha ett mindre överskott).
    Eftersom ditt barn är litet, så har barnet inga höga kostnader.     
  • Jennie med ie
    Loriyana skrev 2013-01-13 13:55:31 följande:
    Tyvärr så fungerar det så i Sverige att män verkar kunna slippa allt ansvar.

Det är inget brott för en mamma att inte vilja ha sitt barn i sitt liv heller.
  • Anonym (TS)
    Anonym (uio) skrev 2013-01-13 13:46:25 följande:
    Hon vill inte ens ta hand om barnet mer än halvtid så hon har nog inte ensam vårdnad och vill nog inte ha heller.

Jag har ensam vårdnad. Vill ha gemensam vårdnad och växelvis boende för barnet men "pappan" vägrar. Ett barn har två föräldrar och när man bestämmer sig för att skaffa barn är det ett gemensamt åtagande och i vilket det ingår en implicit överenskommelse att man ansvarar för halva barnet var. Jag skulle aldrig skaffat barn med "pappan" på premisserna att jag blir barnets enda förälder.
  • 1022
    Hannah76 skrev 2013-01-13 13:41:37 följande:
    Stackars barn. Har en pappa som inte vill ha det och en mamma som vill göra allt för de aldrig kommer att ha någon kontakt.

Förstår inte allt hur du tänker ts. Lägg energin på ditt barn istället. 
    Vart skrev TS så?

• Anonym

Varför gör han allt sånt med sin nya vad gjorde ni tillsammans i ert förhållande tex ibland undrar man lika ansvar för barnet .

• Anonym (TS)
    Jennie med ie skrev 2013-01-13 13:57:03 följande:
    Men det är inget brott.

Det handlar om en civilrättslig rättstvist (inget brottsmål med andra ord).
  • sextiotalist

Och sambons ex försökte också "stämma byxorna av sambon", dvs hon krävde ett väldigt högt underhåll, tingsrätten halverade hennes önskemål, utan att sambon behövde säga ett pip. Han hade inte ens eget ombud, utan tingsrätten ansåg att exets önskemål var orealistiska
    Det tog henne 5 år innan hon insåg att min sambo inte var skyldig henne de pengarna hon inte fick (hon försökte med det väldigt länge) 

• elmadumle
    Anonym (TS) skrev 2013-01-13 13:58:53 följande:

Jag har ensam vårdnad. Vill ha gemensam vårdnad och växelvis boende för barnet men "pappan" vägrar. Ett barn har två föräldrar och när man bestämmer sig för att skaffa barn är det ett gemensamt åtagande och i vilket det ingår en implicit överenskommelse att man ansvarar för halva barnet var. Jag skulle aldrig skaffat barn med "pappan" på premisserna att jag blir barnets enda förälder.
    Fortfarande inget du kan bestämma över själv tyvärr och jag tvivlar på att rätten dömer till gemensam vårdnad om pappan säger att han inte vill ha det. Är det bra tycker du att erat barn umgås med en pappa som uppenbarligen inte är intresserad? Jag tycker du ska säga att du inte heller vill ha barnet mer än halvtid så får man hoppas att soc går in och omhändertar det stackars barnet som varken har en mamma eller pappa som är intresserad av det.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!