• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2012-11-14 08:54:55 följande:
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
    Ja, vi betalar ingen hyra för vårt hus, eftersom vi inte hyr det.
  • Tonårsmamman1
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 09:10:21 följande:
    Bor man i hus har man sällan hyra
    Nej, det har man inte, men TS sambo har en bostadsrätt och där betalar man hyra.
  • Fidelis ad urnam
    Lilje skrev 2012-11-14 09:07:41 följande:
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
    Lånet sjunker inte för att man betalar ränta, så han skulle inte betala ner något lån
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:12:52 följande:
    Nej, det har man inte, men TS sambo har en bostadsrätt och där betalar man hyra.
    Ja och jag syftade då till hur det skulle bli om han flyttade in i ett hus som hon redan hade köpt. Skulle han då få bo gratis förutom viss driftkostnad. 
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-14 09:07:41 följande:
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
    VIisst får han tillbaka -Avgiften för lägenheten är mycket lägre än hyran för en hyresrätt
  • jannej

Exempel
    Min dotter bodde i en bostadsrätt där de hade 8500 kr i hyra.
    Sen köpte de en borätt och tog ett amorteringsfritt lån på 1 miljon.
    Efter flytten betalade de 5000 i avgift till föreningen och 2000 kr i ränta på lånet efter skatteavdrag.
    Deras sammanlagda månadskostnad blir då 7000 kr
    De fick en 1500 kr lägre månadskostnad för sitt boende

• Singoallaa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 08:57:02 följande:
    Så om killen i trådstarten flyttade in med sin tjej i ett hus hon har köpt ensam, ska han då få bo gratis med undantag från halva elen, uppvärmningen osv?

Gratis bor han ju inte, han får dela alla driftkostnaderna! Det är hennes hus och hennes lån, i den biten ska inte han blanda sig! Så fort hon kräver av honom att hjälpa henne betala hennes ränta desstu snabbare ska han då kräva att köpa sig in i huset eller bostadsrätten och då betala räntan för sin del! Enkelt!
  • Singoallaa
    jannej skrev 2012-11-14 09:36:12 följande:
    Exempel Min dotter bodde i en bostadsrätt där de hade 8500 kr i hyra. Sen köpte de en borätt och tog ett amorteringsfritt lån på 1 miljon. Efter flytten betalade de 5000 i avgift till föreningen och 2000 kr i ränta på lånet efter skatteavdrag. Deras sammanlagda månadskostnad blir då 7000 kr De fick en 1500 kr lägre månadskostnad för sitt boende

Ja men här existerar ju inga problem eftersom du skriver att dom sedan köpte en borätt. Det gjorde dom tillsammans och absolut ska räntan också delas på två då hennes pojkvän nu automatiskt äger halva lägenheten! Snällt gjort av din dotter att bjuda på en halv mille bara så där!
  • Morcheeba
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:20:39 följande:

Gratis bor han ju inte, han får dela alla driftkostnaderna! Det är hennes hus och hennes lån, i den biten ska inte han blanda sig! Så fort hon kräver av honom att hjälpa henne betala hennes ränta desstu snabbare ska han då kräva att köpa sig in i huset eller bostadsrätten och då betala räntan för sin del! Enkelt!
    Ursäkta men så där kan man ju inte tänka, du blandar ihop ränta och amortering. Räntan ingår i driftskostnaden för huset/lägenheten och ska delas på. Kostnaden för räntan påverkar inte värdet ett dugg. Amorteringen ska enbart ägaren betala. 
  • Fidelis ad urnam

Det är som att han flyttar in i hennes hyresrätt och betalar halva hyran, där ingenting påverkar äganderätten då lägenheten är hennes oavsett då hon stor på kontraktet.
    Räntan är en driftkostnad.  

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?