• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Singoallaa
    jannej skrev 2012-11-14 14:13:43 följande:
    Ja men räntepengarna är borta för alltid.

Ja så är det när man väljer att låna! Man måste betala ränta på sina lån. Det gäller ju inte enbart bostadsrätter, billån likaså, CSN lån osc, osv!
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:16:21 följande:
    Jag ställer väl samma fråga till dig. Om vi bortser från att en bostadsrätt KAN vara en investering, och bara ser det som en form av boende, vilket det ju är, bara med ett annat kostnadsupplägg (ränta + avgift istället för hyra). Hade du resonerat likadant för en annan typ av boende, dvs hyresrätt? Hade det varit ok och rättvist att dela på hyreskostnaden där, eller tycker du att "eftersom det är hon som står på kontraktet får hon stå för kostnaden själv"? Ska man straffas för att det kanske inte går att få tag i hyresrätter i den stad man bor i, och man därför "måste" köpa bostadsrätt (eller bo i andra hand, eller hemma hos mamma)?

Det går inte att jämföra ett ägande mot att hyra, så omöjligt att ställa de två alternativen mot varandra!
  • Butterscotch
    kvs skrev 2012-11-14 14:16:24 följande:
    En investering blir inte mindre av en investering om risken råkar vara hög. Att köpa en bostadsrätt innebär att man köper en andel i en ekonomisk förening och som grädde på moset får man också rätten att nyttja någon av föreningens lägenheter.
    Det man köper är rätten att nyttja en lägenhet, precis. Det är inte per automatik en investering, även om många ser/har sett det som det pga en teoretisk möjlighet att göra vinst.
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:18:24 följande:

Det går inte att jämföra ett ägande mot att hyra, så omöjligt att ställa de två alternativen mot varandra!

Boende jämfört med boende - var det svårt att jämföra tycker du? Jaha, ja om du är så enkelspårig i ditt tänkande så kommer vi väl inte längre antar jag.
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-14 13:57:12 följande:

Är en bostadsrättslägenhet alltid en investering? Du kanske inte har läst några tidningar på länge, men idag är det definitivt ingen självklarhet att man gör vinst vid försäljning av sitt boende, det är till och med hög risk att man gör en förlust om nu priserna går ner som många förutspår.

Det är för övrigt inte intressant för själva grundfrågan.

En bostadsrättslägenhet är en form av boende, en hyreslägenhet likaså. Så om vi utgår bara ifrån det - vad är ditt svar på min tidigare fråga?
    En investering är en investering oavsett om det blir vinst eller inte. När man satsar pengarna vet man ju inte om det blir vinst eller inte, hade man vetat att det skulle bli förlust hade man ju aldrig investerat.

Om de bor i en hyreslägenhet så delar de på hyran, oavsett vem som står på kontraktet.
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:24:11 följande:
    Det man köper är rätten att nyttja en lägenhet, precis. Det är inte per automatik en investering, även om många ser/har sett det som det pga en teoretisk möjlighet att göra vinst.
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:18:24 följande:
    Boende jämfört med boende - var det svårt att jämföra tycker du? Jaha, ja om du är så enkelspårig i ditt tänkande så kommer vi väl inte längre antar jag.

Nej jag tycker du är enkelspårig! Jag och min sambo har också stått inför en liknande situation, en situation som nu har utvecklats och det är utifrån mina egna erfarenheter och lösningar jag skriver!!!
  • Butterscotch
    kvs skrev 2012-11-14 14:16:24 följande:
    Lånekostnader är fortfarande inte boendekostnader.
    Boendekostnad = en kostnad relaterad till boendet. Hur kan räntekostnader med bostaden som säkerhet inte vara en boendekostnad?

Om vi tar ett exempel istället då, för att jämföra rimligheten:

1) A bor i hyresrätt och betalar 1000 kronor i hyra
    2) A bor i en exakt likvärdig bostadsrätt och betalar 200 kronor i avgift och 800 kronor i räntekostnader

Varför är det rättvist och logiskt att B, som ska bli sambo med A, betalar 500 kronor i fallet 1) men bara 100 kronor i fallet 2).
  • kvs
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:24:11 följande:
    Då ser du heller inga hinder att TS får en del av vinsten när lägenheten säljs (om han nu är med och betalar räntekostnader)?
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:25:56 följande:
    En investering är en investering oavsett om det blir vinst eller inte. När man satsar pengarna vet man ju inte om det blir vinst eller inte, hade man vetat att det skulle bli förlust hade man ju aldrig investerat.

Om de bor i en hyreslägenhet så delar de på hyran, oavsett vem som står på kontraktet.

Men vad folk hakar upp sig på möjligheten att göra vinst vid försäljning. En bostadsrätt är en form av boende i första hand, inte en investering i första hand.

Men du menar alltså att om man är så korkad att man väljer att bo i en stad där det i princip inte finns några hyresrätter att få tag på ens om man ville, så får man glatt subventionera en eventuell sambos boendekostnader eftersom det är orimligt att två personer som bor ihop delar på kostnaden för boendet?
  • Butterscotch
    kvs skrev 2012-11-14 14:32:32 följande:
    Då ser du heller inga hinder att TS får en del av vinsten när lägenheten säljs (om han nu är med och betalar räntekostnader)?

Om upplägget är att han även ska stå för halva förlusten om det skulle bli en sån så visst. I mitt tycke är det att krångla till saker och ting lite väl mycket dock, men alla gör ju de finansiella upplägg de vill.
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:29:26 följande:
    Boendekostnad = en kostnad relaterad till boendet. Hur kan räntekostnader med bostaden som säkerhet inte vara en boendekostnad? Om vi tar ett exempel istället då, för att jämföra rimligheten: 1) A bor i hyresrätt och betalar 1000 kronor i hyra 2) A bor i en exakt likvärdig bostadsrätt och betalar 200 kronor i avgift och 800 kronor i räntekostnader Varför är det rättvist och logiskt att B, som ska bli sambo med A, betalar 500 kronor i fallet 1) men bara 100 kronor i fallet 2).

Om du så gärna vill betala andras ränta så får ju du göra det, vi andra som har lite mer vett vet också om att där är andra mycket bättre lösningar som skyddar bostadsrätten ifrån giriga människor! Ingen kan komma och hävda besittningsrätten ifall man gjort allt för att skydda SIN EGEN egendom!
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?