• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Lilje

Ni som tycker han borde betala på räntan, tycker ni också, om nu lägenheten var nedbetald, att han borde betala en månadsavgift motsvarande vad hon betalade i ränta innan?  Annars bor han ju nästan gratis, medans hon har betalat mycket för samma förmåner.

Han borde kanske skita i hela samboskapet och bli hyresgäst hos henne istället?

• Butterscotch
    Lilje skrev 2012-11-14 19:19:59 följande:
    Ni som tycker han borde betala på räntan, tycker ni också, om nu lägenheten var nedbetald, att han borde betala en månadsavgift motsvarande vad hon betalade i ränta innan?  Annars bor han ju nästan gratis, medans hon har betalat mycket för samma förmåner. Han borde kanske skita i hela samboskapet och bli hyresgäst hos henne istället?

På din sista fråga svarar jag nog ja - kan man som sambo inte tänka sig att dela på kostnaderna kanske det är bättre att bli hyresgäst istället För att svara på den första frågan: Om vi ska krångla till det så finns det något som heter alternativkostnader, googla på det den som orkar.
    ica skrev 2012-11-14 18:54:47 följande:
    Lånet är hennes privata så länge enbart hon står på lägenheten.

Ja?
    1022 skrev 2012-11-14 19:07:36 följande:
    Jag tycker alltså att du ska betala hälften motsvarande vad en hyra i samma område skulle ligga på.

Det har jag också föreslagit. Problemet med det är förstås att hyresmarknaden är reglerad och inte speglar vad marknaden tycker om kostnadsnivåer för boende (i alla fall inte i storstäder), men det får man kanske leva med om man inte kan komma överens. Personligen hade jag dragit öronen åt mig om jag och min blivande sambo inte skulle kunna komma överens om en så simpel fråga, då hade jag undrat om det kunnat hålla någon längre tid.
  • jannej

Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
  • 1022
    Butterscotch skrev 2012-11-14 20:23:06 följande:

Det har jag också föreslagit. Problemet med det är förstås att hyresmarknaden är reglerad och inte speglar vad marknaden tycker om kostnadsnivåer för boende (i alla fall inte i storstäder), men det får man kanske leva med om man inte kan komma överens. Personligen hade jag dragit öronen åt mig om jag och min blivande sambo inte skulle kunna komma överens om en så simpel fråga, då hade jag undrat om det kunnat hålla någon längre tid.
    Jo det är sant. Skulle faktiskt också dragit öronen åt mig:)
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 08:54:55 följande:
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
    Man kan se ränta som en slags hyra men det är i så fall hyra för lånet, inte för det man köper för de lånade pengarna.

Om egendomen stiger i värde (vilket är ytterst vanligt på längre sikt vad det gäller fastigheter) så får man indirekt tillbaka räntan vid försäljning.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:12:52 följande:
    Nej, det har man inte, men TS sambo har en bostadsrätt och där betalar man hyra.
    Nej, man betalar inte hyra för en bostadsrätt. Man betalar en avgift till bostadsrättsföreningen för sin del i fastighetens driftskostnad.
  • Lufsan

TS
    Det är väl klart att du ska betala för dig om du bor hos henne. Inte konstigare än så.  

En dag i sänder.
  • Tom Araya
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 12:15:01 följande:
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  
    ...och vinsten kompenserar för räntan.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:27:09 följande:
    Korrekt, räntan är ingen driftskostnad. Men det är en boendekostnad.
    Ja, för den som har lån.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följande:

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?