• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Singoallaa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 12:12:20 följande:
    Precis, och så är det även om han betalar halva räntekostnaden. Han betalar då inte ett öre på hennes lån och sänker därmed inte heller lånet. 

Nej återigen så ska han INTE betala för hennes ränta utan att också ta del av ägandet! Ska han betala av räntan på hennes billån med också eftersom ha. samåker med henne ibland? Det är hennes ägande och hennes lån, alltså bör hon hålla sin egen ekonomi och ägandet utanför. Eller låta honom köpa sig in och då betalar han räntan på det!
  • Singoallaa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 12:15:01 följande:
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  

Oj och ändå tycker du att hennes sambo ska stå för halva räntan......men vinsten ska hon däremot behålla själv. Hahahaha. Tja så kan ju du göra betala för någon annans vinst. Hon tjänar ju storkovan får honom att betala för hennes privata lån OCH dessutom itesluta honom från att ta del i ägandet och vinsten. Nice. Tur att vi alla inte är så lättlurade!
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-14 12:18:14 följande:
    Räntan är INTE en driftskostnad.
    Korrekt, räntan är ingen driftskostnad. Men det är en boendekostnad.
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:23:20 följande:

Ska han betala av räntan på hennes billån med också eftersom ha. samåker med henne ibland?
    Nej, det tycker jag inte. Inte om de bara samåker ibland. Men om han använder bilen lika mycket som hon (som är fallet med boendet) så tycker jag att det är fullt rimligt att han betalar hälften av kostnaderna för att kunna bruka bilen.

Motfråga: varför ska han bo nästan gratis bara för att flickvännen bor i en bostadsrätt och inte i en hyresrätt (med tanke på att totalkostnaden brukar bli ungefär densamma)? På vilket sätt är det rimligt och rättvist?
  • Majskorn

Innan jag och min man gifte oss betalade jag halva föreningsavgiften men inte en krona på lånen! Detta för att det är hans lägenhet och vid ev försäljning eller separation är det endast han som får ta del av vinsten. Nu när vi gift oss delar vi på allt men lägenheten är fortfarande hans och eftersom jag har rutten fp just nu så är det ändå han som försörjer mig.

• Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:27:09 följande:
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:23:20 följande:
     Ska han betala av räntan på hennes billån med också eftersom ha. samåker med henne ibland?
    Nej, det tycker jag inte. Inte om de bara samåker ibland. Men om han använder bilen lika mycket som hon (som är fallet med boendet) så tycker jag att det är fullt rimligt att han betalar hälften av kostnaderna för att kunna bruka bilen. Motfråga: varför ska han bo nästan gratis bara för att flickvännen bor i en bostadsrätt och inte i en hyresrätt (med tanke på att totalkostnaden brukar bli ungefär densamma)? På vilket sätt är det rimligt och rättvist?

För att det är en i satts hon valt att låna prngar till och han bor inte gratis där eftersom han hjälper henne med halva hyran och alla driftkostnaderna! Han gör rätt för sig. Lånet och vinsten är hennes! Ränta är för att hon valt att låna pengar, och banken har beviljat henne det lånet efter att ha gjort en kalky över hennes inkomster, alltså ingen sambo med i beräkningen, och hon beviljades lånet...alltså hennes att betala också! Han äger ju inte bostadsrätten och ska heller inte hjälpa henne med hennes lån! Och om hon är smart och ändå lyckas få honom att betala ränta så kan hin ju lätt ta dom pengarna och amortera upp dom, vilket ändå är logiskt att göra...så han förlorar oavsett!
  • Flash Gordon
    Räntan är kostnaden hon har för sitt lån.

Att hon sedan ev ser räntan som "en boendekostnad" (räntan har ingenting med själva boendet och dess kostnad att göra utan är bara en kostnad hon tog på sig för att ha möjligheten att bo som hon gör)  gör fortfarande inte honom till ansvarig för att betala hälften av kostnaden för hennes lån. 
  • Butterscotch
    Motfråga: varför ska han bo nästan gratis bara för att flickvännen bor i en bostadsrätt och inte i en hyresrätt (med tanke på att totalkostnaden brukar bli ungefär densamma)? På vilket sätt är det rimligt och rättvist?

Om man inte kan komma överens tycker jag att man i så fall bör utgå ifrån bruksvärdesprincipen - dvs jämföra med hur mycket en likvärdig hyreslägenhet hade kostat (sett till läge, standard, storlek osv), och sen dela den kostnaden på två.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:32:19 följande:

För att det är en i satts hon valt att låna prngar till och han bor inte gratis där eftersom han hjälper henne med halva hyran och alla driftkostnaderna! Han gör rätt för sig. Lånet och vinsten är hennes! Ränta är för att hon valt att låna pengar, och banken har beviljat henne det lånet efter att ha gjort en kalky över hennes inkomster, alltså ingen sambo med i beräkningen, och hon beviljades lånet...alltså hennes att betala också! Han äger ju inte bostadsrätten och ska heller inte hjälpa henne med hennes lån! Och om hon är smart och ändå lyckas få honom att betala ränta så kan hin ju lätt ta dom pengarna och amortera upp dom, vilket ändå är logiskt att göra...så han förlorar oavsett!

Du förutsätter att hon gör vinst vid försäljning alltså? Avgift och hyra är för övrigt inte samma sak, och storleken på de två brukar inte överensstämma.

Vad har bankens beviljande av lån med detta att göra? Jag pratar inte om vad han är SKYLDIG att betala, jag pratar om vad som är RIMLIGT och RÄTTVIST. Se även inlägg 107.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:32:19 följande:

Och om hon är smart och ändå lyckas få honom att betala ränta så kan hin ju lätt ta dom pengarna och amortera upp dom,
    Det är ju bra även för honom, eftersom räntekostnaderna minskar i takt med att lånet gör det (allt annat lika).
  • jannej

Varför ska han ha en lägre kostnad för boendet än hon har. Hon gör ingen vinst på på räntan hon betalat in utan på sin investering och chansning som hon gjort genom att ta lån.räntepengarna är för alltid borta när banken fått dem.Genom att köpa en bostdsrätt får man en lägre hyra.

Om hon säljer sin bostadsrätt och sen köper en ny bostadsrätt oh tar var sitt lån får han ju betala ränta.
    då blir det rättvist.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?