• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2012-11-14 13:23:11 följande:
    Varför ska han ha en lägre kostnad för boendet än hon har. Hon gör ingen vinst på på räntan hon betalat in utan på sin investering och chansning som hon gjort genom att ta lån.räntepengarna är för alltid borta när banken fått dem.Genom att köpa en bostdsrätt får man en lägre hyra.

Om hon säljer sin bostadsrätt och sen köper en ny bostadsrätt oh tar var sitt lån får han ju betala ränta.
    då blir det rättvist.
    Anledningen till att hon har högre kostnad är just att hon äger lägenheten. Varför ska han betala halva kostnaden för en investering han inte kommer att tjäna en krona på?
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:50:06 följande:
    Anledningen till att hon har högre kostnad är just att hon äger lägenheten. Varför ska han betala halva kostnaden för en investering han inte kommer att tjäna en krona på?

Om det hade varit en hyresrätt, hade du tänkt likadant då? Hon ska ha en högre kostnad eftersom det är hon som står på kontraktet? Om du svarar nej på den frågan, vari ligger skillnaden?
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-14 13:52:58 följande:

Om det hade varit en hyresrätt, hade du tänkt likadant då? Hon ska ha en högre kostnad eftersom det är hon som står på kontraktet? Om du svarar nej på den frågan, vari ligger skillnaden?

Är en hyreslägenhet en investering?
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:55:03 följande:

Är en hyreslägenhet en investering?

Är en bostadsrättslägenhet alltid en investering? Du kanske inte har läst några tidningar på länge, men idag är det definitivt ingen självklarhet att man gör vinst vid försäljning av sitt boende, det är till och med hög risk att man gör en förlust om nu priserna går ner som många förutspår.

Det är för övrigt inte intressant för själva grundfrågan.

En bostadsrättslägenhet är en form av boende, en hyreslägenhet likaså. Så om vi utgår bara ifrån det - vad är ditt svar på min tidigare fråga?
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:35:19 följande:
    Du förutsätter att hon gör vinst vid försäljning alltså? Avgift och hyra är för övrigt inte samma sak, och storleken på de två brukar inte överensstämma. Vad har bankens beviljande av lån med detta att göra? Jag pratar inte om vad han är SKYLDIG att betala, jag pratar om vad som är RIMLIGT och RÄTTVIST. Se även inlägg 107.

Ja hon kan gå med vinst eller med förlust. Men bostadsmarknaden är ganska stabipl, många flyttar till Sverige samtidigt som det byggs minimalt så spår jag inga enorma förluster, tvårtom får hon nog tillbaka en bra vinst för sin insatts!
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 13:50:06 följande:
    Anledningen till att man tar lån och köper borätt är oftast att avgiften till föreningen är avsevärt lägre än hyran för en hyreslägenhet även fast man betalar ränta på lånen
  • jannej
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:11:51 följande:

Ja hon kan gå med vinst eller med förlust. Men bostadsmarknaden är ganska stabipl, många flyttar till Sverige samtidigt som det byggs minimalt så spår jag inga enorma förluster, tvårtom får hon nog tillbaka en bra vinst för sin insatts!
    Ja men räntepengarna är borta för alltid.
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 12:36:28 följande:
    Det är ju bra även för honom, eftersom räntekostnaderna minskar i takt med att lånet gör det (allt annat lika).

Hehehe okej ja då kan ju du betala av din makes bostadsrätts lån, ränta eftersom du blir så glad av att betala hans ränta och amortering....eftersom du ändå i slutändan får betala mindre i ränta! Bra tänkt där TS! Men mitt tips till dig är att, lägg du dom pengarna åt sidan för dig själv du vet aldrig när du kommer va i nöd!
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:11:51 följande:

Jag ställer väl samma fråga till dig. Om vi bortser från att en bostadsrätt KAN vara en investering, och bara ser det som en form av boende, vilket det ju är, bara med ett annat kostnadsupplägg (ränta + avgift istället för hyra). Hade du resonerat likadant för en annan typ av boende, dvs hyresrätt? Hade det varit ok och rättvist att dela på hyreskostnaden där, eller tycker du att "eftersom det är hon som står på kontraktet får hon stå för kostnaden själv"? Ska man straffas för att det kanske inte går att få tag i hyresrätter i den stad man bor i, och man därför "måste" köpa bostadsrätt (eller bo i andra hand, eller hemma hos mamma)?
  • kvs
    Butterscotch skrev 2012-11-14 13:57:12 följande:

Är en bostadsrättslägenhet alltid en investering? Du kanske inte har läst några tidningar på länge, men idag är det definitivt ingen självklarhet att man gör vinst vid försäljning av sitt boende, det är till och med hög risk att man gör en förlust om nu priserna går ner som många förutspår.
    En investering blir inte mindre av en investering om risken råkar vara hög. Att köpa en bostadsrätt innebär att man köper en andel i en ekonomisk förening och som grädde på moset får man också rätten att nyttja någon av föreningens lägenheter.
    Butterscotch skrev 2012-11-14 13:52:58 följande:

Lånekostnader är fortfarande inte boendekostnader. Om man som inneboende betalar räntekostnader är det också rimligt att få en procentandel av en eventuell vinst. Det är däremot rimligt att man som inneboende hjälper till med kostnader för slitage, t ex ny spis, nya golv etc. Värt att notera dock är att det endast gäller för att återställa lägenheten till ursprungligt skick, förbättringar bör betalas av ägaren.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?