• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Singoallaa
    Morcheeba skrev 2012-11-14 11:41:34 följande:
    Ursäkta men så där kan man ju inte tänka, du blandar ihop ränta och amortering. Räntan ingår i driftskostnaden för huset/lägenheten och ska delas på. Kostnaden för räntan påverkar inte värdet ett dugg. Amorteringen ska enbart ägaren betala. 

Eh ursäkta mig, och var står det i mitt inlägg att jag blandat ihop ränta och amortering? Jag vet MYCKET väl skillnaden. Och åter nej han ska inte hjälpa henne med att betala för hennes ränta på sitt ägande, det är ingen hyra och ingen driftkostnad! Räntan får hon själv stå för då det är hennes ägande. Inte ska väl TS betala för hennes lån och den dagen det inte fungerar längre får han ju inte ett skit tillbaka av dom pengarna! Bättre då för honom att köpa sig in och betala för sin eget lån. Inte ska han betala av hennes räntor på andra lån hon kan tänkas ha, billån för att han kanske råkar sitta i bilen med henne, eller hennes tv lån eftersom han också tittar påmtv, nä vilka dumheter!
  • Fidelis ad urnam
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:46:19 följande:

Eh ursäkta mig, och var står det i mitt inlägg att jag blandat ihop ränta och amortering? Jag vet MYCKET väl skillnaden. Och åter nej han ska inte hjälpa henne med att betala för hennes ränta på sitt ägande, det är ingen hyra och ingen driftkostnad! Räntan får hon själv stå för då det är hennes ägande. Inte ska väl TS betala för hennes lån och den dagen det inte fungerar längre får han ju inte ett skit tillbaka av dom pengarna! Bättre då för honom att köpa sig in och betala för sin eget lån. Inte ska han betala av hennes räntor på andra lån hon kan tänkas ha, billån för att han kanske råkar sitta i bilen med henne, eller hennes tv lån eftersom han också tittar påmtv, nä vilka dumheter!
    Han skulle inte betala på hennes lån, han skulle inte betala in ett öre som sänker hennes lån. 
  • Butterscotch

Ja, det är högst rimligt att du är med och betalar räntorna för lånet, det är en del av boendekostnaden. Amorteringar och renoveringar får hon däremot sköta själv, så länge du inte är delägare i lägenheten.

• Singoallaa
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 11:47:05 följande:
    Han skulle inte betala på hennes lån, han skulle inte betala in ett öre som sänker hennes lån. 

Ja exakt och så ska det vara!
  • Fidelis ad urnam
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:10:19 följande:

Ja exakt och så ska det vara!
    Precis, och så är det även om han betalar halva räntekostnaden. Han betalar då inte ett öre på hennes lån och sänker därmed inte heller lånet. 
  • Flash Gordon
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 11:47:05 följande:

Han ska givetvis inte betala ett öre av vare sig ränta eller amortering.

Hennes lån - hennes tillgång.

Säljer hon lägenheten får han inte ett öre av vinsten från den investering hon tagit ett lån för att göra.   

Enkelt.
  • Fidelis ad urnam
    Flash Gordon skrev 2012-11-14 12:13:49 följande:

Han ska givetvis inte betala ett öre av vare sig ränta eller amortering.

Hennes lån - hennes tillgång.

Säljer hon lägenheten får han inte ett öre av vinsten från den investering hon tagit ett lån för att göra.   

Enkelt.
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  
  • Flash Gordon
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 12:15:01 följande:
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  
    Nja, 30% får hon tillbaka när hon deklarerar, men det är en detalj i sammanhanget.

Räntan är INTE en driftskostnad.

Räntan är HENNES kostnad för SITT lån som HON tog när HON skulle göra en investering - köpa en lägenhet i det här fallet.

Skulle grabben betala halva räntan skulle han de facto betala hälften av hennes kostnad för den investering hon sedan kan ta in hela vinsten för.
  • Lilje
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:46:19 följande:

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?