• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Dina08
    MaryArden skrev 2012-11-13 13:37:00 följande:
    Att hon måste betala ränta påverkar inte en eventuell framtida vinst för henne. Det hon betalar i ränta är hennes kostnad för lånet, som är en del av boendekostnaden. Jag håller med de som säger att ni ska dela på den kostnaden. 

• Tonårsmamman1

Om hon köper en lägenhet, dvs gör en investering, så är det självklart att hon själv får stå för den kostnaden, dvs både ränta och amortering.

• Erki

Började fundera och blev lite nyfiken på hur man skall tänkta med inventarier såsom kyl/frys, tvättmaskin, spis m.m i en bostadslrättslägenhet där den ena ägde innan man flyttade ihop och har lån på som endast en betalar amortering och ränta för.

Vem skall stå för kostnaderna om tex. spisen går sönder?
    Finns det något klart svar på det?

• Fidelis ad urnam
    Erki skrev 2012-11-13 19:21:04 följande:
    Började fundera och blev lite nyfiken på hur man skall tänkta med inventarier såsom kyl/frys, tvättmaskin, spis m.m i en bostadslrättslägenhet där den ena ägde innan man flyttade ihop och har lån på som endast en betalar amortering och ränta för.

Vem skall stå för kostnaderna om tex. spisen går sönder?
    Finns det något klart svar på det?
    Ägaren av lägenheten skulle jag säga, då det berör värdet av lägenheten. 
  • Singoallaa
    tystlängtan skrev 2012-11-13 17:21:39 följande:
    Det är ju förstås skillnad om bostadsrätten köptes i avsikt att båda skulle bo där från början, då gäller ju sambolagen, men den påverkas inte av vem som betalar räntan på lånet. Men båda bor i och utnyttjar lägenheten och räntan är ihop med avgiften till bostadsrättsföreningen kostnaden för att kunna bo där. Hur kan det vara rätt att den ene inte ska vara med och dela på den kostnaden? I en hyresrätt betalar man hyra, vilket för de flesta är självklart att man delar på eftersom det är kostnaden för att kunna bo där. Jag förstår inte varför man inte vill dela på kostnaderna för att bo ihop i en bostadsrätt likaväl som man delar på kostnaderna för att bo ihop i en hyresrätt. Amorteringar och renoveringar är något annat, det får ju ägaren av bostadsrätten tillbaka när bostadsrätten så småningom säljs, men räntekostnader och avgiften till brf är ju kostnader som man inte får tillbaka - precis som hyran i en hyresrätt. Självklart måste man (som några har påpekat) också ta hänsyn till skattereduktionen som man får av räntekostnader.

Tja du man vet aldrig i detta land. Kolla bara vilka problem Rickard Palm nu fick med sin ex sambo Fanta då hon åberropade äganderätten! Eftersom lägenheten inte är en hyresrätt utan en bostadsrätt där det finns en ägare som äger lägenheten så har den blivande sambon inget med hennes lån att göra. Han ska inte betala av hennes lån eftersom han inte äger något i fastigheten heller! Att jämföra hyresrätter med bostadsrätter är helt fel, den ena genererar inga vinster för bostadsrätts innehavaren.
  • tystlängtan
    Singoallaa skrev 2012-11-13 20:28:27 följande:

Tja du man vet aldrig i detta land. Kolla bara vilka problem Rickard Palm nu fick med sin ex sambo Fanta då hon åberropade äganderätten! Eftersom lägenheten inte är en hyresrätt utan en bostadsrätt där det finns en ägare som äger lägenheten så har den blivande sambon inget med hennes lån att göra. Han ska inte betala av hennes lån eftersom han inte äger något i fastigheten heller! Att jämföra hyresrätter med bostadsrätter är helt fel, den ena genererar inga vinster för bostadsrätts innehavaren.
    Ok, just det fallet har jag inte följt. Hur som helst så har en eventuell vinst inget att göra med räntan i vilket fall, så förstår ändå inte resonemanget. Man kan väl istället tänka som när man hyr ut i andra hand då, att man gör en bedömning av vad en liknande lägenhet i liknande storlek och skick i samma område hade kostat i hyra och betala hälften av det. Det bör ungefär motsvara ränta+avgift, fast med skillnaden att man inte betalar just själva räntan.
  • Singoallaa
    tystlängtan skrev 2012-11-13 21:27:00 följande:
    Ok, just det fallet har jag inte följt. Hur som helst så har en eventuell vinst inget att göra med räntan i vilket fall, så förstår ändå inte resonemanget. Man kan väl istället tänka som när man hyr ut i andra hand då, att man gör en bedömning av vad en liknande lägenhet i liknande storlek och skick i samma område hade kostat i hyra och betala hälften av det. Det bör ungefär motsvara ränta+avgift, fast med skillnaden att man inte betalar just själva räntan.

Men räntan är ju bunden till hennes lån och då har banken godkänt hennes lån efter hennes inkomst och driftkostnader, banken tog ju knappast i åtanken en sambo som är dum nog att peja för hennes ägande. Hon fick ju lånet. Han ska dela driftkostnaderna och inget annat.
  • Lilje

Om hon hade studielån, eller annat banklån, tycker ni då det är självklart att han betalar halva räntan där också?

Ränta är inte en boendekostnad, det är en kostnad för lånet endast.  Och lånet är hennes.

• jannej

För alla som köper en bostadsrätt är avgiften till föreningen samt räntan på lånet samma sak som hyran.
    amorteringen däremot är ett sparande.
    Klart att du ska vara med på rän tan

• tystlängtan
    Lilje skrev 2012-11-13 21:54:50 följande:
    Om hon hade studielån, eller annat banklån, tycker ni då det är självklart att han betalar halva räntan där också?

Ränta är inte en boendekostnad, det är en kostnad för lånet endast.  Och lånet är hennes.
    Fast det inser du väl ändå själv att det inte är samma sak? För att kunna bo där måste man köpa bostadsrätten och betala avgift till brf, så samma sätt som du när du bor i en hyresrätt måste betala hyran för att bo där. Andra lån är knappast en förutsättning för att man ska få bo i lägenheten.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?