• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Fiona M
    majamajas skrev 2012-10-28 15:38:12 följande:
    Jamen då är det ju inget problem?
    va?
    frågan är ju om han ska betala på hennes lån -vad anser du om det?
  • majamajas
    Fiona M skrev 2012-10-28 15:40:23 följande:
    va?
    frågan är ju om han ska betala på hennes lån -vad anser du om det?
    Själva lånet, nähh, men det måste ju kännas rättvist för båda. Jag kan förstå om det är en svindyr lägenhet, men då har du ju inte råd att bo "så fint" TS.
  • lightfish

Nej, du ska inte betala lånet om du inte ska få del i en eventuell vinst. Du betalar halva avgiften till föreningen liksom halva avgiften för bredband, el osv.

• Ms H

Om du bor billigare i hennes bostadsrätt än du hade gjort (som sambo) i motsvarande hyresrätt i närheten tycker jag du ska vara med och betala "skillnaden" till räntorna, om det är en rimlig summa. Beror ju förstås även en del på era respektive inkomster.

• Miss Cee

Tycker att du bör betala hälften av alla kostnader samt halva räntan, men INTE något på själva amorteringen.

Så länge lägenheten bara är hennes bör hon stå för amorteringen själv. RÄntan däremot är en omkostnad för att hon har ett lån. Hade ni bott tillsammans i en hyreslägenhet hade ni ju behövt betala mer (högst troligen) än vad ni betalar idag. På det sättet är du ju ändå med och drar nytta av att hon HAR ett lån.

Så halva allt utom amorteringen.

Ordet
  • tystlängtan
    Miss Cee skrev 2012-10-28 19:08:29 följande:
    Tycker att du bör betala hälften av alla kostnader samt halva räntan, men INTE något på själva amorteringen.

Så länge lägenheten bara är hennes bör hon stå för amorteringen själv. RÄntan däremot är en omkostnad för att hon har ett lån. Hade ni bott tillsammans i en hyreslägenhet hade ni ju behövt betala mer (högst troligen) än vad ni betalar idag. På det sättet är du ju ändå med och drar nytta av att hon HAR ett lån.

Så halva allt utom amorteringen.
  • SaraD

Du ska vara med och betala på månadsavgift, el, bredband, hemförsäkring och halva räntan på hennes bostadslån. INTE amortering.

• Wimsey

Jag hade hållit min sambo utanför mina lån, liksom jag hade hållit honom utanför ägandet av min lägenhet.

• Morcheeba

Självklart ska du betala din del av lånet, håller helt med om det Miss Cee skrev. 

• Butterscotch

Jag tycker att du ska betala en del av räntan, ja. Det är en del av boendekostnaden. Amorteringar får hon däremot sköta själv.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?