• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • miapia

Om du väljer att betala en del av räntan, tänk på att den är avdragsgill för henne (dvs hon får tillbaka en del av den vid deklarationen).

• Singoallaa

VA?!? Betalar hon ränta till sin egen far, fy för. Giriga och snäla människor!

• Singoallaa

Eh, nej du ska varken betala hennes ränta eller hennes lån då du INTE äger bostadsrätten. Men hyran och elen mm ska ni dela på. Räntan är hennes då hon äger bostadsrätten!

• Fidelis ad urnam
    Miss Cee skrev 2012-10-28 19:08:29 följande:
    Tycker att du bör betala hälften av alla kostnader samt halva räntan, men INTE något på själva amorteringen.

Så länge lägenheten bara är hennes bör hon stå för amorteringen själv. RÄntan däremot är en omkostnad för att hon har ett lån. Hade ni bott tillsammans i en hyreslägenhet hade ni ju behövt betala mer (högst troligen) än vad ni betalar idag. På det sättet är du ju ändå med och drar nytta av att hon HAR ett lån.

Så halva allt utom amorteringen.
    Precis vad jag skulle skriva
  • Singoallaa
    Wimsey skrev 2012-10-28 20:09:38 följande:
    Jag hade hållit min sambo utanför mina lån, liksom jag hade hållit honom utanför ägandet av min lägenhet.

Precis, den dagen en eventuell separation är tillstånda så skulle inte jag vilja att sambon kontaktar en advokat och hävdar att han har rätt till halva bostadsrätten eftersom han varit med och betalat för räntan, aldrig!
  • MaryArden

Att hon måste betala ränta påverkar inte en eventuell framtida vinst för henne. Det hon betalar i ränta är hennes kostnad för lånet, som är en del av boendekostnaden. Jag håller med de som säger att ni ska dela på den kostnaden. 

• MaryArden
    Singoallaa skrev 2012-11-13 10:04:33 följande:

Precis, den dagen en eventuell separation är tillstånda så skulle inte jag vilja att sambon kontaktar en advokat och hävdar att han har rätt till halva bostadsrätten eftersom han varit med och betalat för räntan, aldrig!
    Det fungerar inte så, det är ingen risk att ts kan "kapa" bostadsrätten enbart för att han betalar räntan. 
  • Singoallaa
    MaryArden skrev 2012-11-13 13:37:54 följande:
    Det fungerar inte så, det är ingen risk att ts kan "kapa" bostadsrätten enbart för att han betalar räntan. 

Du anar inte vilka regler som gäller vid sådana här tvister. En dom kan ex fastställa att någon som bott i din lägenhet ska ha förtur till den och du kan då inte sälja den till högst budgivaren. Kolla bara på regler gällande att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand, man blir ju mörkrädd. Nej räntan tycker jag låntagaren helt ska stå för då det är hennes lån och hennes ägande!
  • tystlängtan
    Singoallaa skrev 2012-11-13 16:47:03 följande:

Du anar inte vilka regler som gäller vid sådana här tvister. En dom kan ex fastställa att någon som bott i din lägenhet ska ha förtur till den och du kan då inte sälja den till högst budgivaren. Kolla bara på regler gällande att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand, man blir ju mörkrädd. Nej räntan tycker jag låntagaren helt ska stå för då det är hennes lån och hennes ägande!
    Det är ju förstås skillnad om bostadsrätten köptes i avsikt att båda skulle bo där från början, då gäller ju sambolagen, men den påverkas inte av vem som betalar räntan på lånet.

Men båda bor i och utnyttjar lägenheten och räntan är ihop med avgiften till bostadsrättsföreningen kostnaden för att kunna bo där. Hur kan det vara rätt att den ene inte ska vara med och dela på den kostnaden? I en hyresrätt betalar man hyra, vilket för de flesta är självklart att man delar på eftersom det är kostnaden för att kunna bo där. Jag förstår inte varför man inte vill dela på kostnaderna för att bo ihop i en bostadsrätt likaväl som man delar på kostnaderna för att bo ihop i en hyresrätt.

Amorteringar och renoveringar är något annat, det får ju ägaren av bostadsrätten tillbaka när bostadsrätten så småningom säljs, men räntekostnader och avgiften till brf är ju kostnader som man inte får tillbaka - precis som hyran i en hyresrätt. Självklart måste man (som några har påpekat) också ta hänsyn till skattereduktionen som man får av räntekostnader.
  • kvs

Jag kan inte se varför du skulle betala några räntekostnader, jag hade i vilket fall inte gått med på det. Det är hennes investering och alltså hon som bör stå för omkostnaderna kring den.

Betalar du lånekostnader bör du också ha rätt till en del av vinsten vid försäljning.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?