• MaryArden

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Att hon måste betala ränta påverkar inte en eventuell framtida vinst för henne. Det hon betalar i ränta är hennes kostnad för lånet, som är en del av boendekostnaden. Jag håller med de som säger att ni ska dela på den kostnaden. 

• MaryArden
    Singoallaa skrev 2012-11-13 10:04:33 följande:

Precis, den dagen en eventuell separation är tillstånda så skulle inte jag vilja att sambon kontaktar en advokat och hävdar att han har rätt till halva bostadsrätten eftersom han varit med och betalat för räntan, aldrig!
    Det fungerar inte så, det är ingen risk att ts kan "kapa" bostadsrätten enbart för att han betalar räntan. 
  • MaryArden
    Tom Araya skrev 2012-11-16 07:43:03 följande:
    Jag kan tänka mig att hela värdet på bostaden men bara halva räntan till banken är rätt glädjande för dig också.
    Det finns en starkare koppling mellan den totala räntekostnaden och tiden man bor i lägenheten än räntekostnaden och framtida vinst eller förlust. Värdet i förhållande till räntan är då samma som värdet av nyttjandet, inte försäljningspriset. Då har ts sambo eller butterscotch halva värdet av bostan under sambotiden, vilket gör det rimligt att även betala halva räntan. 
  • MaryArden
    Tom Araya skrev 2012-11-16 12:48:11 följande:
    Nej, var hittar du logiken i det där?
    Säg hellre i vilket led logiken brister. 
  • MaryArden
    Tom Araya skrev 2012-11-16 12:56:13 följande:
    Hur nyttjas sambons lån av TS?
    Jag förstår inte varför du skiljer lägenheten och lånet från varandra. Lånet är en förutsättningen för lägenheten, och lägenheten är en förutsättning för lånet. 

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?