• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-13 21:54:50 följande:
    Om hon hade studielån, eller annat banklån, tycker ni då det är självklart att han betalar halva räntan där också?

Ränta är inte en boendekostnad, det är en kostnad för lånet endast.  Och lånet är hennes.
    Det var den konstigaste jämförelse jag hört, hur tänker du nu
  • felix le chat
    magnuss skrev 2012-10-28 15:26:22 följande:
    Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus
    Hur svårt kan det vara ?

Hon säljer 50% av BR till dej, till det pris hon betalade när hom köpte eller till det pris den är värd idag.

Du tar egna lån och hon betalar av en del till sin pappa. Ni delar på avgiften till BRF.

Frågor på det ?     
  • Tom Araya

Nej, jag tycker inte du ska vara med att dela lånet om du samtidigt inte blir delägare i det lånet betalar.
    Däremot kan de bli så att du indirekt betalar för detta genom att betala mer av era gemensamma kostnader, om det är så att inkomsten skiljer er åt och du är den som tjänar mer.

• jannej
    felix le chat skrev 2012-11-13 22:19:43 följande:
    Hur svårt kan det vara ?

Hon säljer 50% av BR till dej, till det pris hon betalade när hom köpte eller till det pris den är värd idag.

Du tar egna lån och hon betalar av en del till sin pappa. Ni delar på avgiften till BRF.

Frågor på det ?     
    Vem vet vad en borätt är värd innan den är såld.
  • Singoallaa
    tystlängtan skrev 2012-11-13 22:11:13 följande:
    Fast det inser du väl ändå själv att det inte är samma sak? För att kunna bo där måste man köpa bostadsrätten och betala avgift till brf, så samma sätt som du när du bor i en hyresrätt måste betala hyran för att bo där. Andra lån är knappast en förutsättning för att man ska få bo i lägenheten.

Exakt där sa du något....för att bo där måste man ha KÖPT sig bostadsrätten, och det är ju det han inte har, han äger ingenting men ska alltså betala. Isåfall hade jag köpt in mig på 10% och betalat av mitt lån och räntan på det då hade jag i alla fall betalat för got som jag också äger!
  • felix le chat
    jannej skrev 2012-11-13 22:24:08 följande:

meklar'n
  • jannej
    felix le chat skrev 2012-11-13 22:26:54 följande:

meklar'n
    Nej mäklaren vet inte förrän budgivningen är över. inte självklart att man gör vinst vid försäljning.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 22:24:08 följande:
    VET gör man inte förrän man säljer men en mäklare kan göra en bedömning, kallas även värdering och används som sådan när man vill ha uppgift på värdet utan att sälja.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-13 22:30:15 följande:
    VET gör man inte förrän man säljer men en mäklare kan göra en bedömning, kallas även värdering och används som sådan när man vill ha uppgift på värdet utan att sälja.
    Visst kan man värdera men en värdering kan slå på 100 tusentals kronor. vi är på vågin i en lågkonjunktur.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?