• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2012-11-14 08:42:31 följande:
    Räntan får hon inte tillbaka vid en försäljning, det är en hyra. det hon amorterar kommer tillbaka om hon kan sälja utan förlust.SÄLJER hon med vinst kommer vinsten från det kapital hon ivesterat amorterat inte från räntan.
    Har hon tagit ett lån har hon investerat, en investering som kan gå både plus eller minus.
    Ränta är ingen hyra, det är kostnad för ett lån hon tagit för att kunna göra sin investering. En investering hon gjort själv, utan hans inblandning.
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 08:50:35 följande:
    Ränta är ingen hyra, det är kostnad för ett lån hon tagit för att kunna göra sin investering. En investering hon gjort själv, utan hans inblandning.
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 08:50:35 följande:
    Så om killen i trådstarten flyttade in med sin tjej i ett hus hon har köpt ensam, ska han då få bo gratis med undantag från halva elen, uppvärmningen osv?
  • Lilje
    jannej skrev 2012-11-14 08:54:55 följande:
    så du menar att en villaägare oller borättägare  med ett lån på 2  miljoner bor hyresfritt.
    Räntan får man inte tillbaka vid försäljning
    Visst gör dom.  När lånet är nedbetalat fortsätter man inte betala ränta.

Räntan är en avgift för lånet, inte för huset.  Hon har själv valt att ta ett lån och investera pengarna, då får hos stå för lånekostnaden själv också.  Gör ingen skilnad vad lånet används till.
  • Lilje
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 08:57:02 följande:
    Så om killen i trådstarten flyttade in med sin tjej i ett hus hon har köpt ensam, ska han då få bo gratis med undantag från halva elen, uppvärmningen osv?
    Ja, det får han da.  Om han betalar på hennes lån eller ränta blir han också delägare, då måste hon köpa ut honom (betala tillbaka) om han flyttar.  Sen har hon alltid säkerheten att det är hennes lägenhet, tar det slut är det han som står bostadslös, inte hon.
  • Fidelis ad urnam
    Lilje skrev 2012-11-14 09:00:45 följande:
    Ja, det får han da.  Om han betalar på hennes lån eller ränta blir han också delägare, då måste hon köpa ut honom (betala tillbaka) om han flyttar.  Sen har hon alltid säkerheten att det är hennes lägenhet, tar det slut är det han som står bostadslös, inte hon.
    Man blir inte delägare om man betalar på räntan, det är enbart vid återbetalning av lånet i sig som det blir krångligt. 
  • Tonårsmamman1
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 08:57:02 följande:

Naturligtvis ska han betala halva hyran också. Men inte lånet.
  • Lilje
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-14 09:01:33 följande:
    Man blir inte delägare om man betalar på räntan, det är enbart vid återbetalning av lånet i sig som det blir krångligt. 
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-14 08:59:18 följande:
    Visst gör dom.  När lånet är nedbetalat fortsätter man inte betala ränta.

Räntan är en avgift för lånet, inte för huset.  Hon har själv valt att ta ett lån och investera pengarna, då får hos stå för lånekostnaden själv också.  Gör ingen skilnad vad lånet används till.
    När lånet är avbetalat betalar man givetvis ingen ränta, men fram till lånet är betalt så är räntan på huset hyran,
    Blanda inte in amorteringen den står TS för. Hon har köpt lägenheten för att få lägre hyra avgift
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:07:07 följande:

Naturligtvis ska han betala halva hyran också. Men inte lånet.
    Bor man i hus har man sällan hyra
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?