Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Miss Cee skrev 2012-10-28 19:08:29 följande:
    Tycker att du bör betala hälften av alla kostnader samt halva räntan, men INTE något på själva amorteringen.

Så länge lägenheten bara är hennes bör hon stå för amorteringen själv. RÄntan däremot är en omkostnad för att hon har ett lån. Hade ni bott tillsammans i en hyreslägenhet hade ni ju behövt betala mer (högst troligen) än vad ni betalar idag. På det sättet är du ju ändå med och drar nytta av att hon HAR ett lån.

Så halva allt utom amorteringen.
    Precis vad jag skulle skriva
  • Fidelis ad urnam
    Erki skrev 2012-11-13 19:21:04 följande:
    Började fundera och blev lite nyfiken på hur man skall tänkta med inventarier såsom kyl/frys, tvättmaskin, spis m.m i en bostadslrättslägenhet där den ena ägde innan man flyttade ihop och har lån på som endast en betalar amortering och ränta för.

Vem skall stå för kostnaderna om tex. spisen går sönder?
    Finns det något klart svar på det?
    Ägaren av lägenheten skulle jag säga, då det berör värdet av lägenheten. 
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 08:50:35 följande:
    Ränta är ingen hyra, det är kostnad för ett lån hon tagit för att kunna göra sin investering. En investering hon gjort själv, utan hans inblandning.
    Så om killen i trådstarten flyttade in med sin tjej i ett hus hon har köpt ensam, ska han då få bo gratis med undantag från halva elen, uppvärmningen osv?
  • Fidelis ad urnam
    Lilje skrev 2012-11-14 09:00:45 följande:
    Ja, det får han da.  Om han betalar på hennes lån eller ränta blir han också delägare, då måste hon köpa ut honom (betala tillbaka) om han flyttar.  Sen har hon alltid säkerheten att det är hennes lägenhet, tar det slut är det han som står bostadslös, inte hon.
    Man blir inte delägare om man betalar på räntan, det är enbart vid återbetalning av lånet i sig som det blir krångligt. 
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:07:07 följande:

Naturligtvis ska han betala halva hyran också. Men inte lånet.
    Bor man i hus har man sällan hyra
  • Fidelis ad urnam
    Lilje skrev 2012-11-14 09:07:41 följande:
    Så han hjälper henne med hennes lån, men får ingenting tillbaks...känns ju bra?

Rena utgifter för boendet är en sak, men ränta på ett privat lån ingår inte i det, tycker jag.  Då borde han betala ned på hennes bil, tv och studier också, han drar jo nytta av det när dom bor ihop.
    Lånet sjunker inte för att man betalar ränta, så han skulle inte betala ner något lån
  • Fidelis ad urnam
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 09:12:52 följande:
    Nej, det har man inte, men TS sambo har en bostadsrätt och där betalar man hyra.
    Ja och jag syftade då till hur det skulle bli om han flyttade in i ett hus som hon redan hade köpt. Skulle han då få bo gratis förutom viss driftkostnad. 
  • Fidelis ad urnam

Det är som att han flyttar in i hennes hyresrätt och betalar halva hyran, där ingenting påverkar äganderätten då lägenheten är hennes oavsett då hon stor på kontraktet.
    Räntan är en driftkostnad.  

• Fidelis ad urnam
    Singoallaa skrev 2012-11-14 11:46:19 följande:

Eh ursäkta mig, och var står det i mitt inlägg att jag blandat ihop ränta och amortering? Jag vet MYCKET väl skillnaden. Och åter nej han ska inte hjälpa henne med att betala för hennes ränta på sitt ägande, det är ingen hyra och ingen driftkostnad! Räntan får hon själv stå för då det är hennes ägande. Inte ska väl TS betala för hennes lån och den dagen det inte fungerar längre får han ju inte ett skit tillbaka av dom pengarna! Bättre då för honom att köpa sig in och betala för sin eget lån. Inte ska han betala av hennes räntor på andra lån hon kan tänkas ha, billån för att han kanske råkar sitta i bilen med henne, eller hennes tv lån eftersom han också tittar påmtv, nä vilka dumheter!
    Han skulle inte betala på hennes lån, han skulle inte betala in ett öre som sänker hennes lån. 
  • Fidelis ad urnam
    Singoallaa skrev 2012-11-14 12:10:19 följande:

Ja exakt och så ska det vara!
    Precis, och så är det även om han betalar halva räntekostnaden. Han betalar då inte ett öre på hennes lån och sänker därmed inte heller lånet. 
  • Fidelis ad urnam
    Flash Gordon skrev 2012-11-14 12:13:49 följande:

Han ska givetvis inte betala ett öre av vare sig ränta eller amortering.

Hennes lån - hennes tillgång.

Säljer hon lägenheten får han inte ett öre av vinsten från den investering hon tagit ett lån för att göra.   

Enkelt.
    Hon får inte tillbaks ett öre av det hon har betalar i ränta heller. Däremot får hon, förhoppningsvis, en vinst på boendet och den vinsten är uteslutande hennes.  
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?