• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Frila2

Nej, du ska inte betala hennes lån. Ni bör dela 50/50 på månadsavgifter, värme, vatten etc men hennes lån är hennes iom att du inte plötsligt blir medägare av bostaden.

• Fiona M

nej, det tycker jag inte (för du får väl inte ut ngt av förtjänsten när den säljs?)
    däremot bör du ju dela avgift och drift om du bor där.

• Frila2

Hon äger bostaden, hon har lånat pengar  för att köpa bostaden, hon är den som får pengar om hon säljer bostaden = lånet är hennes att betala.

• ica
    Frila2 skrev 2012-10-28 15:27:55 följande:
    Nej, du ska inte betala hennes lån. Ni bör dela 50/50 på månadsavgifter, värme, vatten etc men hennes lån är hennes iom att du inte plötsligt blir medägare av bostaden.
  • elinville

Nej det tycker jag inte.... Om hon nu inte vill att du ska stå som delägare eller vad man ska kalla det. Men då får du köpa in dig på nåt vis, tex betala halva delen av lånen och så får du del av en ev. försäljning sen

Maja 0707, Malte 1002
  • Fiona M
    majamajas skrev 2012-10-28 15:33:29 följande:
    Men du betalar väl hyra där du bor nu? Man kan väl inte bo gratis heller.
    nej, man betalar ju givetvis sin del av avgiften till br-föreningen (motsvarande hyra), samt vad det kostar att bo med el etc, men lånet är inte hans ansvar. varför skulle det vara det?
  • majamajas
    Fiona M skrev 2012-10-28 15:36:14 följande:
    nej, man betalar ju givetvis sin del av avgiften till br-föreningen (motsvarande hyra), samt vad det kostar att bo med el etc, men lånet är inte hans ansvar. varför skulle det vara det?
    Jamen då är det ju inget problem?
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?