• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 22:35:15 följande:
    Visst kan man värdera men en värdering kan slå på 100 tusentals kronor. vi är på vågin i en lågkonjunktur.
    Räkna inte i kronor då du inte har en aning om i vilken storleksordning värdet ligger på, procent är mer relevant och ja, värderat värde och faktiskt pris man får ut kan diffa på 20%.
    Men vad ska man räkna på annat än värderingsuppgift om man inte avser att sälja?
  • tystlängtan
    Singoallaa skrev 2012-11-13 22:25:00 följande:

Exakt där sa du något....för att bo där måste man ha KÖPT sig bostadsrätten, och det är ju det han inte har, han äger ingenting men ska alltså betala. Isåfall hade jag köpt in mig på 10% och betalat av mitt lån och räntan på det då hade jag i alla fall betalat för got som jag också äger!
    Ok, vi kanske snart ska lägga ner vår diskussion då det nog har framkommit var vi står i frågan. En sista kommentar på det bara. Många här verkar förutsätta att enda anledningen till att man kan tänka sig att köpa en bostadsrätt är för att göra vinst på den. För mig, som också bor i bostadsrätt, så är det inte alls något jag tog hänsyn till när jag valde att flytta hit. Det kan ju lika gärna bli en förlustaffär som vilken investering som helst. Jag resonerade istället som så att avgiften till brf är lägre än hyran på en lägenhet i samma skick, storlek och område, däremot är avgiften ihop med räntan på mina bolån förmodligen väldigt nära en sådan hyra. Jag förlorar inget på att flytta hit i avseende på boendekostnader. Till skillnad från en hyresrätt kan jag dock påverka mina boendekostnader genom att amortera på lånen, vilket gör att jag nu betalar ca 500 kr mindre i månaden sedan jag flyttade in och de kommer fortsätta att minska i takt med att jag fortsätter att amortera kraftigt.

Om jag ensam hade stått på bostadsrätten och lånen och haft en pojkvän som skulle flytta in, så hade jag upplevt det som extremt snålt om han inte ville hjälpa till att betala just räntan och avgiften. Han skulle ju fått betala minst den summan om vi hade bott i en hyresrätt istället, så jag förstår inte varför han ska tjäna på att jag valt att köpa bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt och sätta mina sparpengar på ett sparkonto. Är väl snarare snällt att han också får lägre boendekostnader när jag ensam amorterar ner lånet. Hade jag bott i hus tycker jag att han hade fått betala hälften av boendekostnaderna där också (vilket ju i det fallet endast är räntan på ett eventuellt lån), eller menar ni att man borde ha rätt att bo gratis om man flyttar in i någons hus?

Självklart tycker jag det är rimligt att ta hänsyn till båda parternas ekonomiska förutsättningar: om den ene tjänar betydligt mindre än den andre tycker jag att den som tjänar mycket mer också ska betala mer. Men det tycker jag gäller oavsett boendeform.
  • Tom Araya
    tystlängtan skrev 2012-11-13 23:12:15 följande:
    Ok, vi kanske snart ska lägga ner vår diskussion då det nog har framkommit var vi står i frågan. En sista kommentar på det bara. Många här verkar förutsätta att enda anledningen till att man kan tänka sig att köpa en bostadsrätt är för att göra vinst på den. För mig, som också bor i bostadsrätt, så är det inte alls något jag tog hänsyn till när jag valde att flytta hit. Det kan ju lika gärna bli en förlustaffär som vilken investering som helst. Jag resonerade istället som så att avgiften till brf är lägre än hyran på en lägenhet i samma skick, storlek och område, däremot är avgiften ihop med räntan på mina bolån förmodligen väldigt nära en sådan hyra. Jag förlorar inget på att flytta hit i avseende på boendekostnader. Till skillnad från en hyresrätt kan jag dock påverka mina boendekostnader genom att amortera på lånen, vilket gör att jag nu betalar ca 500 kr mindre i månaden sedan jag flyttade in och de kommer fortsätta att minska i takt med att jag fortsätter att amortera kraftigt.

Om jag ensam hade stått på bostadsrätten och lånen och haft en pojkvän som skulle flytta in, så hade jag upplevt det som extremt snålt om han inte ville hjälpa till att betala just räntan och avgiften. Han skulle ju fått betala minst den summan om vi hade bott i en hyresrätt istället, så jag förstår inte varför han ska tjäna på att jag valt att köpa bostadsrätt istället för att bo i hyresrätt och sätta mina sparpengar på ett sparkonto. Är väl snarare snällt att han också får lägre boendekostnader när jag ensam amorterar ner lånet. Hade jag bott i hus tycker jag att han hade fått betala hälften av boendekostnaderna där också (vilket ju i det fallet endast är räntan på ett eventuellt lån), eller menar ni att man borde ha rätt att bo gratis om man flyttar in i någons hus?

Självklart tycker jag det är rimligt att ta hänsyn till båda parternas ekonomiska förutsättningar: om den ene tjänar betydligt mindre än den andre tycker jag att den som tjänar mycket mer också ska betala mer. Men det tycker jag gäller oavsett boendeform.
    Jag tycker man delar boendekostnad, vilket är hyra + ev. tillägg (exempelvis för el, telefon och sådant) för hyresrätt, avgift, försäkring + ev. tillägg för bostadsrätt och el, vatten, försäkring för hus (kostnader du glömde bort att ta upp).

Allt som omfattar ägande är för mig inte självklart att dela på om det inte samtidigt motsvarar del i det ägandet, snarare tvärt om.

Att din partner bor billigare hos dig p.g.a. det boende du valt är ju p.g.a. ditt val att lösa din bostadsfråga, i detta fall innan ni träffades och därför inget han kunnat påverka eller välja själv.
    Han hade ju haft samma fördel om du fått tag på en snorbillig hyresrätt.

Tycker du det är rimligt att han betalar på ditt lån men när det tar slut eller du säljer lägenheten så har han ingen del i det?

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att dela på räntan men absolut inte amortering utan motsvarande del i ägande.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-13 23:29:10 följande:
    Jag tycker man delar boendekostnad, vilket är hyra + ev. tillägg (exempelvis för el, telefon och sådant) för hyresrätt, avgift, försäkring + ev. tillägg för bostadsrätt och el, vatten, försäkring för hus (kostnader du glömde bort att ta upp).

Allt som omfattar ägande är för mig inte självklart att dela på om det inte samtidigt motsvarar del i det ägandet, snarare tvärt om.

Att din partner bor billigare hos dig p.g.a. det boende du valt är ju p.g.a. ditt val att lösa din bostadsfråga, i detta fall innan ni träffades och därför inget han kunnat påverka eller välja själv.
    Han hade ju haft samma fördel om du fått tag på en snorbillig hyresrätt.

Tycker du det är rimligt att han betalar på ditt lån men när det tar slut eller du säljer lägenheten så har han ingen del i det?

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att dela på räntan men absolut inte amortering utan motsvarande del i ägande.
    Räntan är en del av hyran även om det är en bostadsrätt eller villa
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-13 23:43:19 följande:
    Räntan är en del av hyran även om det är en bostadsrätt eller villa
    Ränta är ränta, en avgift till banken som tack för att de lånat dig pengar, inget annat.
    Hyra är bara för något man hyr, allt annat är avgift.
  • jannej

Alla som bor i villa eller räknar ränta som en del i hyreskostnaden.
    om du bor i villa och betalar ränta till banken tycker du då att du inte har någon hyra.

• BortaIdetBlå

Fast hon har ju lånat av hennes pappa till denna bostaden, och om hon säljer lägenheten är de väl HAN som får den vinsten av den summan hon har lånat och ev de som blir över går till henne. Eller?. Tänker jag helt åt helvete? 

Så varför skall TS betala något, när han ev inte kommer få något vid en ev försäljning?. Han kommer ju gå minus förmodligen. 

Nu är inte jag haj på hur sånt här funkar då ja bara bott i hyres och har nydligen flyttat ihop med min sambo i hans hus, men de  e han som betalar hans lån, just nu. Jag betalar halva på allt annat, som sopphämtning, vatten, försäkring m.m 

• jannej

Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift

• jannej
    jannej skrev 2012-11-14 00:33:12 följande:
    Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift
    Än hyresrätt skulle det vara
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:11:05 följande:
    Alla som bor i villa eller räknar ränta som en del i hyreskostnaden.
    om du bor i villa och betalar ränta till banken tycker du då att du inte har någon hyra.
    Hyra är en avgift för att man lånar/nyttjar något. I hyran ingår oftast underhåll, vilket inte är fallet om man själv äger det.
    Men när nyttjat det klart får man lämna det utan att få något tillbaka.

Ränta kan man möjligtvis räkna till boendekostnad men hyra är det inte.

Jag antar att du kan se skillnaden på att köpa en bil på avbetalning jämfört med att hyra en bil.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?