• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-14 00:37:43 följande:
    Hyra är en avgift för att man lånar/nyttjar något. I hyran ingår oftast underhåll, vilket inte är fallet om man själv äger det.
    Men när nyttjat det klart får man lämna det utan att få något tillbaka.

Ränta kan man möjligtvis räkna till boendekostnad men hyra är det inte.

Jag antar att du kan se skillnaden på att köpa en bil på avbetalning jämfört med att hyra en bil.
    I en borätt får man stå för allt själv som maskiner ommålning tapetsering o.s.v Inget underhåll ingår
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:33:12 följande:
    Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift
    Ja, det är väl främst därför men det har även flera andra fördelar...
    Du har både större frihet (och ansvar) att ta hand om lägenheten och sörja för dess skick själv, vilket många gillar.
    Amortering är till skillnad mot hyra något du i princip betalar till dig själv. När du amorterat av lånet äger du något värt kanske flera hundra tusen eller över miljonen och som över tid troligen även ökat i värde. Ibland mer än vad du betalat i ränta.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 00:40:41 följande:
    I en borätt får man stå för allt själv som maskiner ommålning tapetsering o.s.v Inget underhåll ingår
    Ja, det stämmer och det är ju för att man äger borätten medan man hyr hyresrätten.
  • Lilla Morran

Hmm.. Verkar finnas lite olika åsikter här... Jag ser det hela som ganska enkelt, varför krångla till det? Ni har valt att bli sambos i hennes lägenhet. Den kostar x kr i månaden (avg+ränta). Bor man ihop så betalar man tillsammans oavsett vart pengarna går. Ni kan ju välja att söka en hyreslägenhet istället, men det kommer gissningsvis att kosta ungefär detsamma. Men om det känns bättre för dig att hon inte drar ekonomisk fördel av att du bor där så är det ju ett alternativ... Jag vet inte hur långt ni planerar, men om ni flyttar ihop så antar jag att ert förhållande är relativt seriöst. Kanske köper ni något ihop så småningom och då drar ju även du nytta av hennes bostadsaffär (under förutsättning att det blir en vinstaffär). Så visst, helt krasst är det ju orättvist att du är med och betalar hennes lån, men prata oM det och fundera på hur ni vill ha erat liv tillsammans framöver. Tänker ni er en gemensam framtid kan det ju betraktas som lite snålt och egoistiskt att inte dela lika på boendekostnaden från start. Tycker jag. Min man har alltid och kommer förmodligen alltid att tjäna mer pengar än jag. Från vår första dag i gemensamt boende har alla pengar varit våra pengar, han har verkligen gjort en ekonomisk förlustaffär genom att leva med och gifta sig med mig... Men inställningen till pengar är ju olika så prata med varandra och försök komma fram till vad som känns bäst för just er...

• Colisa
    Singoallaa skrev 2012-11-13 21:35:35 följande:

Men räntan är ju bunden till hennes lån och då har banken godkänt hennes lån efter hennes inkomst och driftkostnader, banken tog ju knappast i åtanken en sambo som är dum nog att peja för hennes ägande. Hon fick ju lånet. Han ska dela driftkostnaderna och inget annat.
    Men hon har ju inga lån till banken utan har lånat av sin pappa.
  • Tom Araya
    Lilla Morran skrev 2012-11-14 01:04:07 följande:
    Hmm.. Verkar finnas lite olika åsikter här... Jag ser det hela som ganska enkelt, varför krångla till det? Ni har valt att bli sambos i hennes lägenhet. Den kostar x kr i månaden (avg+ränta). Bor man ihop så betalar man tillsammans oavsett vart pengarna går. Ni kan ju välja att söka en hyreslägenhet istället, men det kommer gissningsvis att kosta ungefär detsamma. Men om det känns bättre för dig att hon inte drar ekonomisk fördel av att du bor där så är det ju ett alternativ... Jag vet inte hur långt ni planerar, men om ni flyttar ihop så antar jag att ert förhållande är relativt seriöst. Kanske köper ni något ihop så småningom och då drar ju även du nytta av hennes bostadsaffär (under förutsättning att det blir en vinstaffär). Så visst, helt krasst är det ju orättvist att du är med och betalar hennes lån, men prata oM det och fundera på hur ni vill ha erat liv tillsammans framöver. Tänker ni er en gemensam framtid kan det ju betraktas som lite snålt och egoistiskt att inte dela lika på boendekostnaden från start. Tycker jag. Min man har alltid och kommer förmodligen alltid att tjäna mer pengar än jag. Från vår första dag i gemensamt boende har alla pengar varit våra pengar, han har verkligen gjort en ekonomisk förlustaffär genom att leva med och gifta sig med mig... Men inställningen till pengar är ju olika så prata med varandra och försök komma fram till vad som känns bäst för just er...
    Du måste skilja på kostnad och kostnad.

Betalar man av på ett lån så har man ju det tillbaka när man säljer, till skillnad mot annat man betalar, alltså går lån inte att jämföra med avgifter.

Vilken fördel har man om man flyttar in hos en partner med bostadsrätt och betalar halva boendekostnaden, inklusive ränta och amortering om man inte får del i ägandet?
    Det är ju ändå den som står på bostaden som får ut salusumman.
    Exempel:
    TS sambo säljer sin BR-lägenhet för 1 miljon, har lån kvar på 300 000, då har hon 700 000 kvar att lägga på nästa bostad. TS har ingenting trots att han amorterat av 100 000 på TS sambos lägenhet.
    Rättvist?
    Vilka fördelar har TS av detta?
  • Colisa
    felix le chat skrev 2012-11-13 22:19:43 följande:
    Hur svårt kan det vara ?

Hon säljer 50% av BR till dej, till det pris hon betalade när hom köpte eller till det pris den är värd idag.

Du tar egna lån och hon betalar av en del till sin pappa. Ni delar på avgiften till BRF.

Frågor på det ?     
    Vill de äga bostaden gemensamt då?
  • Tom Araya
    Colisa skrev 2012-11-14 01:19:43 följande:
    Men hon har ju inga lån till banken utan har lånat av sin pappa.
    Den enda betydelse för fallet jag kan se är att hennes pappa kräver mindre i ränta än vad banken hade gjort.
  • Lilje
    jannej skrev 2012-11-13 22:14:01 följande:
    Det var den konstigaste jämförelse jag hört, hur tänker du nu
    Det är ett lån.  Det kvittar vad lånet går till, det är hennes lån, inte hans.
  • jannej
    Lilje skrev 2012-11-14 07:15:05 följande:
    Det är ett lån.  Det kvittar vad lånet går till, det är hennes lån, inte hans.
    Räntan får hon inte tillbaka vid en försäljning, det är en hyra. det hon amorterar kommer tillbaka om hon kan sälja utan förlust.SÄLJER hon med vinst kommer vinsten från det kapital hon ivesterat amorterat inte från räntan.
    Har hon tagit ett lån har hon investerat, en investering som kan gå både plus eller minus.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?