Lilla Morran skrev 2012-11-14 01:04:07 följande:
Hmm.. Verkar finnas lite olika åsikter här... Jag ser det hela som ganska enkelt, varför krångla till det? Ni har valt att bli sambos i hennes lägenhet. Den kostar x kr i månaden (avg+ränta). Bor man ihop så betalar man tillsammans oavsett vart pengarna går. Ni kan ju välja att söka en hyreslägenhet istället, men det kommer gissningsvis att kosta ungefär detsamma. Men om det känns bättre för dig att hon inte drar ekonomisk fördel av att du bor där så är det ju ett alternativ... Jag vet inte hur långt ni planerar, men om ni flyttar ihop så antar jag att ert förhållande är relativt seriöst. Kanske köper ni något ihop så småningom och då drar ju även du nytta av hennes bostadsaffär (under förutsättning att det blir en vinstaffär). Så visst, helt krasst är det ju orättvist att du är med och betalar hennes lån, men prata oM det och fundera på hur ni vill ha erat liv tillsammans framöver. Tänker ni er en gemensam framtid kan det ju betraktas som lite snålt och egoistiskt att inte dela lika på boendekostnaden från start. Tycker jag. Min man har alltid och kommer förmodligen alltid att tjäna mer pengar än jag. Från vår första dag i gemensamt boende har alla pengar varit våra pengar, han har verkligen gjort en ekonomisk förlustaffär genom att leva med och gifta sig med mig... Men inställningen till pengar är ju olika så prata med varandra och försök komma fram till vad som känns bäst för just er...
Du måste skilja på kostnad och kostnad.
Betalar man av på ett lån så har man ju det tillbaka när man säljer, till skillnad mot annat man betalar, alltså går lån inte att jämföra med avgifter.
Vilken fördel har man om man flyttar in hos en partner med bostadsrätt och betalar halva boendekostnaden, inklusive ränta och amortering om man inte får del i ägandet?
Det är ju ändå den som står på bostaden som får ut salusumman.
Exempel:
TS sambo säljer sin BR-lägenhet för 1 miljon, har lån kvar på 300 000, då har hon 700 000 kvar att lägga på nästa bostad. TS har ingenting trots att han amorterat av 100 000 på TS sambos lägenhet.
Rättvist?
Vilka fördelar har TS av detta?