• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:14:38 följande:

Hehehe okej ja då kan ju du betala av din makes bostadsrätts lån, ränta eftersom du blir så glad av att betala hans ränta och amortering....eftersom du ändå i slutändan får betala mindre i ränta! Bra tänkt där TS! Men mitt tips till dig är att, lägg du dom pengarna åt sidan för dig själv du vet aldrig när du kommer va i nöd!

Betala av någon annans lån skulle jag inte göra, utan att få del i ägandet. Men att dela på räntekostnaderna och avgiften skulle jag förstås inte ha något emot. Jag hade ju haft en kostnad ändå för boende (och förmodligen en högre sådan) om jag hade valt att bo ensam.
  • kvs
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:34:16 följande:

Om upplägget är att han även ska stå för halva förlusten om det skulle bli en sån så visst. I mitt tycke är det att krångla till saker och ting lite väl mycket dock, men alla gör ju de finansiella upplägg de vill.
    Halva är väl att ta i, då krävs det att man köper in sig till 50%, men visst då är vi nog överens. Får man en chans till utdelning så är det helt i sin ordning att man är med och betalar lånekostnader.
  • Kråkakråka

Boendekostnaderna i en bostadsrätt är inte bara avgiften, utan även räntan. Jag skulle nog tycka det var rättvist att dela på den också. Om det inte finns en sådan är det lite upp till hur man tänker. Din blivande svärfar har kanske givit din dotter en bra räntefri deal, men det är kanske inte självklart att du som "medåkare" ska ha rätt till den.

• Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:36:33 följande:
    Betala av någon annans lån skulle jag inte göra, utan att få del i ägandet. Men att dela på räntekostnaderna och avgiften skulle jag förstås inte ha något emot. Jag hade ju haft en kostnad ändå för boende (och förmodligen en högre sådan) om jag hade valt att bo ensam.

Ja så är det för alla oavsett var man bor när man flyttar. Liksaå för din blivande sambo som får en mycket lägre hyra och driftkostnader. Men räntan är ändå hans och inget han bör påtvinga dig :).
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:34:35 följande:

vi andra som har lite mer vett vet också om att där är andra mycket bättre lösningar som skyddar bostadsrätten ifrån giriga människor! Ingen kan komma och hävda besittningsrätten ifall man gjort allt för att skydda SIN EGEN egendom!

Du menar ni andra som inte vill betala för er...?

Varför tar du upp besittningsrätt? Även om sambon skulle få rätt till nyttjandet av lägenheten vid en separation betyder inte det att han/hon får ta över den utan att betala ersättning till den verklige ägaren.
  • Butterscotch
    Singoallaa skrev 2012-11-14 14:39:51 följande:

Ja så är det för alla oavsett var man bor när man flyttar. Liksaå för din blivande sambo som får en mycket lägre hyra och driftkostnader. Men räntan är ändå hans och inget han bör påtvinga dig :).

Han skulle inte behöva påtvinga mig något, jag tar självklart ansvar för min del av kostnaderna
  • Singoallaa
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:41:31 följande:
    Du menar ni andra som inte vill betala för er...? Varför tar du upp besittningsrätt? Även om sambon skulle få rätt till nyttjandet av lägenheten vid en separation betyder inte det att han/hon får ta över den utan att betala ersättning till den verklige ägaren.

Nej tvärtom! Jag är den som hade en bostadsrätt och när min sambo skulle flytta in så gjorde vi upp ett samboavtal! Och nej han betalade inte räntan på mitt lån, jag ville inte beblanda honom alls i varken mina lån eller min bostadsrätt, jag höll honom utanför det där! Så nej!
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-14 14:33:02 följande:

Men du menar alltså att om man är så korkad att man väljer att bo i en stad där det i princip inte finns några hyresrätter att få tag på ens om man ville, så får man glatt subventionera en eventuell sambos boendekostnader eftersom det är orimligt att två personer som bor ihop delar på kostnaden för boendet?

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
  • jannej
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följan

Jag tycker att om man äger en lägenhet så betalar man lånet själv, både ränta och ev amortering, annars får man dela med sig av vinsten.
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-14 14:53:05 följande:

Det uppstår aldrig någon vinst på räntan man betalar. in hon.VINST kan hon eventuellt få på sin investering som hon själv betalar av genom amortering
  • Erki

Jag skulle nog inte klara av att vara sambo med nån som var så snål och inte ville dela bostadens driftkostnaderna med mig.
    När jag flyttade in i sambons hus så tog vi alla kostnader på det vi båda nyttjade och delade rakt av. Ev. amortering stod han för själv för det kan ses som rent sparande då vi troligen inte säljer med förlust utan plusminus noll.
    Självklart även halva räntan för det är kostnaden för att kunna bo i den bostaden.
    Likaså delade vi på bilkostnaderna (även lånen inkl amortering) för vi nyttjade den båda två.
    När tvättmaskinen som vi båda nyttjade gick sönder så var det självklart vår utgift.
    Jag förstår inte alls tyvärr hur man inte räknar amortering på en bostad som löpande kostnad.
    Utan den kan man inte bo där (om man inte råkade vara superrik och betalade hela bostaden kontant)
    Och skulle vi fortsatt vara så att jag inte gick in som delägare och men amorterat hade vår lösning varit som så att vid en ev. separation skulle jag få tillbaka den del jag amorterat under min tid i bostaden. Nu ansåg vi oss vilja spendera framtiden ihop så jag tog över halva huset och halva lånen så nu är både ev. vinst och förlust mina.

Verkar supermärkligt att den ena av två som bor och nyttjar samma bostad ska betala 6000:-/mån som inte kommer tillbaka vid försäljning medans den andra betalar 0 (räknat på lån på 2.000.00:- med ränta på 3,6%)

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?