• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 16:28:42 följande:
    Det uppstår aldrig någon vinst på räntan man betalar. in hon.VINST kan hon eventuellt få på sin investering som hon själv betalar av genom amortering
    Räntan är ju en avgift för ett lån, lånet i sig ger möjlighet till en investering som kan generera vinst.
    Indirekt så kan alltså räntan generera vinst.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 18:19:58 följande:
    TS kommer ju att bo mycket billigare än vad hon gör, räntan är ju inget hon får tillbaka när hon säljer lägenheten.
    Om hon har tur får hon tillbaka det hon har amorterat på lånet.
    Alla so köper villa eller borätt får räkna räntan som en hyra.
    En villaägare som tar ett lån när han köper villan får räkna räntan som en hyra, likadant är det för den som köper borätt.
    Menar du att alla Sveriges villaägare inte har någon hyra mer än driftskostnaderna FASTÄN MAN HAR DYRA RÄNTEUTGIFTER.
    RÄNTAN RÄKNAR MAN SOM HYRA.

DET ÄR PÅ INVESTERINGEN LÅNET RISKEN ATT LÅNA MAN KAN GÖRA VINST.

Bostadsrätter tillhör bland de säkraste investeringarna man kan göra på längre sikt, alltså näst intill garanterad värdeökning. Vinst kompenserar ränta.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-14 20:23:10 följande:
    Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
    Det är skillnad på en sambo och en inneboende eller hyresgäst, det hoppas jag även du kan se.
  • Tom Araya
    Lufsan skrev 2012-11-15 00:34:16 följande:
    TS
    Det är väl klart att du ska betala för dig om du bor hos henne. Inte konstigare än så.  
    Det tror jag inte TS tvivlar på, snarare VAD som är den kostnad för boende som TS ska ta del av.
  • Lufsan
    Tom Araya skrev 2012-11-15 00:50:42 följande:
    Det tror jag inte TS tvivlar på, snarare VAD som är den kostnad för boende som TS ska ta del av.
    Det får väl de reda ut tillsammans tycker jag. Om de senare säljer lägenheten för att köpa en större får hon hela vinsten då eller sätts den in i ett nytt boende till de båda? Många frågor som jag tycker de ska prata om och inget vi kan bestämma. 
    En dag i sänder.
  • Tom Araya
    Lufsan skrev 2012-11-15 00:57:44 följande:
    Det får väl de reda ut tillsammans tycker jag. Om de senare säljer lägenheten för att köpa en större får hon hela vinsten då eller sätts den in i ett nytt boende till de båda? Många frågor som jag tycker de ska prata om och inget vi kan bestämma. 
    Kommentar till understruket:
    Vad tror du TS syfte är med denna tråd?

Texten däremellan:
    En helt annan situation man får ta ställning till när den är aktuell.

• Lufsan
    Tom Araya skrev 2012-11-15 01:02:28 följande:
    Kommentar till understruket:
    Vad tror du TS syfte är med denna tråd?

Texten däremellan:
    En helt annan situation man får ta ställning till när den är aktuell.

Öh? Nej det som kan hända i framtiden är verkligen relevant för hur de väljer att göra nu. Varför ska hon sitta och betala av lånet ensam om hennes vinst sen ska gå till ett annat gemensamt boende. 

Vad TS syfte är? Ja det är väl rätt så tydligt beskrivet i trådstarten. Det förändrar inte min åsikt.  
    En dag i sänder.
  • Jessi08

Att man ens undrar egentligen.

Tänkte du bo gratis bara för att hon tagit ett lån?Kolla vad motsvarande hyreslägenhet kostar och betala hälften i sådant fall,men skulle du varit min blivande sambo skulle JAG tänkt efter en gång till ;)!

Å nej hon behöver inte dela en eventuell vinst med dig heller såvida du inte pröjsar vad hon betalt för handpenning och sätter dig på lånet också.

• Tom Araya
    Lufsan skrev 2012-11-15 01:06:58 följande:
    Öh? Nej det som kan hända i framtiden är verkligen relevant för hur de väljer att göra nu. Varför ska hon sitta och betala av lånet ensam om hennes vinst sen ska gå till ett annat gemensamt boende.
    Men vinst på ett lån man betalat själv är ju ens egen, sedan hur man använder den är ju upp till en själv.

En gemensamt införskaffad bostad är en helt annan fråga.
    Lufsan skrev 2012-11-15 01:06:58 följande:
    Vad TS syfte är? Ja det är väl rätt så tydligt beskrivet i trådstarten. Det förändrar inte min åsikt.  
    Har TS efterfrågat att andra ska bestämma? Har någon i tråden försökt bestämma åt TS?

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:13:09 följande:
    Att man ens undrar egentligen.

Tänkte du bo gratis bara för att hon tagit ett lån?Kolla vad motsvarande hyreslägenhet kostar och betala hälften i sådant fall,men skulle du varit min blivande sambo skulle JAG tänkt efter en gång till ;)!

Å nej hon behöver inte dela en eventuell vinst med dig heller såvida du inte pröjsar vad hon betalt för handpenning och sätter dig på lånet också.
    För dig är din sambo en hyresgäst alltså?
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?