• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    hymafr skrev 2012-11-15 09:58:00 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
    Menar du att hon inte kan dra av för räntan i deklarationen? Det kan hon. Hon ska ange vem hon betalar ränta till och sen måste förstås hennes pappa ta upp det i sin deklaration också. 

Och sluta skrika  
    NEJ JAG MENAR INTE ATT HON INTE KAN DRA AV RÄNTAN I DEKLARATIONEN.
    VIDARE SKRIVER JAG ATT KANSKE HON LÅNADE PENGAR AV PAPPA FÖR ATT HON KANSKE INTE BEVILJADES LÅN AV BANKEN.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 10:51:15 följande:
    NEJ JAG MENAR INTE ATT HON INTE KAN DRA AV RÄNTAN I DEKLARATIONEN.
    VIDARE SKRIVER JAG ATT KANSKE HON LÅNADE PENGAR AV PAPPA FÖR ATT HON KANSKE INTE BEVILJADES LÅN AV BANKEN.
    Var hon lånade pengarna har mindre betydelse i sammanhanget.
  • jannej

RIMLIGT ÄR ATT TS BETALAR HALVA NETTOKOSTNADEN FÖR RÄNTAN, INTE BRUTTOKOSNADEN

MAN KAN SE DET SOM ATT TS HYR HALVA LÄGENHETEN I ANDRA HAND AV HENNE.

REGLERNA ENLIGT LAGEN ÄR ATT DEN  SOM HYR BORÄTT I ANDRA HAND BETALAR HYRA VAD MOTSVARANDE HYRESRÄTT SKULLE KOSTA I SAMMA OMRÅDE. EN HÖGRE HYRA ÄN SÅ RÄKNAS SOM OcKER

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:05:54 följande:
    MAN KAN SE DET SOM ATT TS HYR HALVA LÄGENHETEN I ANDRA HAND AV HENNE.

REGLERNA ENLIGT LAGEN ÄR ATT DEN  SOM HYR BORÄTT I ANDRA HAND BETALAR HYRA VAD MOTSVARANDE HYRESRÄTT SKULLE KOSTA I SAMMA OMRÅDE. EN HÖGRE HYRA ÄN SÅ RÄKNAS SOM OcKER
    Den som vill bli sambo med mig men behandlar mig som en hyresgäst kommer aldrig bli sambo med mig, den saken är klar.
  • jannej

DET ÄR INTE HELLER RIMLIGT ATT TS BARA BETALAR HALVA AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
    BORÄTTER HAR OFTA EN VÄLDIGT LÅG AVGIFT. DET ÄR DÄRFÖR MAN BETALAR EN HÖG SUMMA FÖR DEM NÄR MAN KÖPER DEM OH FÅR TA STORA LÅN.

RÄNTEUTGIFTEN ÄR OFTA STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 11:19:41 följande:
    Den som vill bli sambo med mig men behandlar mig som en hyresgäst kommer aldrig bli sambo med mig, den saken är klar.
    JAG BARA BESKREV VAD LAGEN SÄGER OM ATT HYRA BOSTADSRÄTT I ANDRA HAND.
    HUR LAGEN SER PÅ HUR HYRA BERÄKNAS.
    ATT INTE BARA AVGIFTEN TAS I BEAKTANDE.
    MAN FÅR ALLTSÅ HYRA UT EN BORÄTT FÖR ETT STÖRRE BELOPP ÄN AVGIFTEN OM EN MOTSVARANDE HYRESLÄGENHET KOSTAR MER ATT HYRA.
    EN HYRESLÄGENHET FÅR I ANDRA HAND EJ HYRAS UT FÖR MER ÄN VAD DEN FAKTISKA KOSTNADEN ÄR.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:42:36 följande:
    DET ÄR INTE HELLER RIMLIGT ATT TS BARA BETALAR HALVA AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
    Varför inte?
    BORÄTTER HAR OFTA EN VÄLDIGT LÅG AVGIFT. 
    Ja, du menar att det kan bli FÖR billigt för TS alltså!?
     DET ÄR DÄRFÖR MAN BETALAR EN HÖG SUMMA FÖR DEM NÄR MAN KÖPER DEM OH FÅR TA STORA LÅN.
    Nej, inte nödvändigtvis och dessutom har du ett värde som i regel består eller ökar, d.v.s. du får tillbaka pengarna vid försäljning, ofta även med vinst.
    RÄNTEUTGIFTEN ÄR OFTA STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
    Hur ränteuppgifterna ser ut beror på lånet och räntan gäller just lånet, inget annat.

• Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 11:50:03 följande:
    JAG BARA BESKREV VAD LAGEN SÄGER OM ATT HYRA BOSTADSRÄTT I ANDRA HAND.
    HUR LAGEN SER PÅ HUR HYRA BERÄKNAS.
    ATT INTE BARA AVGIFTEN TAS I BEAKTANDE.
    MAN FÅR ALLTSÅ HYRA UT EN BORÄTT FÖR ETT STÖRRE BELOPP ÄN AVGIFTEN OM EN MOTSVARANDE HYRESLÄGENHET KOSTAR MER ATT HYRA.
    EN HYRESLÄGENHET FÅR I ANDRA HAND EJ HYRAS UT FÖR MER ÄN VAD DEN FAKTISKA KOSTNADEN ÄR.
    ...och den som hävdar detta i ett samboskap ska inte vara sambo.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 12:02:49 följande:
    ...och den som hävdar detta i ett samboskap ska inte vara sambo.
    DET ÄR EN FINGERVISNING HUR DEN ALLMÄNNA  SYNEN ÄR PÅ FÖRDELNING AV KOSTNADEN INGENTING ANNAT.
  • Singoallaa

Ränta är ingen boendekostnad!! När jag köpte min bostadsrätt så betalade jag enbart hyra och de andra driftskostnaderna som el, tele, internet.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?