• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 18:55:47 följande:
    På den orten jag bor kostar en borätt på 100 kvm i avgift ca 4000 kr
    En hyresrätt kostar i hyra ca 8000

Borätten kostar ca en miljon i inköp , blir 2000 kr ca i månadskostnad i nettoränta.
    På den orten jag bor får han 1000 kr mindre i hyra om han flyttar in till tjejen som har borätt istället för tjejen som har hyresrätt fastän han är med oh betalar ränta.
    Vad är det du vill säga med detta?
  • Jessi08

Ha ha vad roliga ni är ;) "hade han inte tagit räbta hade han blah blah" det är en
    Pappa och en dotter..kommer aldrig tänka i såna banor när jag får barn.Nu får ju hon inte ens tillbaka på skatten..HON förlorar stort.

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 19:15:45 följande:
    Vad är det du vill säga med detta?
    Att man lägger med räntan som boendekostnad.
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 19:21:55 följande:
    Ha ha vad roliga ni är ;) "hade han inte tagit räbta hade han blah blah" det är en
    Pappa och en dotter..kommer aldrig tänka i såna banor när jag får barn.Nu får ju hon inte ens tillbaka på skatten..HON förlorar stort.
    Hon förlorar ingenting. Hon har lägre ränta än banken , det står i TS. Och hon får lov att dra av räntan i deklarationen.

• Jessi08

Förstår jag inte?Om jag lånar pengar av dig,kan jag dra av det på deklarationen??How come?Staten tjänar ju inget på det?

• fjånkan
    Jessi08 skrev 2012-11-15 19:21:55 följande:
    HON hade kanske aldrig fått lån av någon bank och inte kunnat köpa sig sitt eget boende om inte pappan ställt upp? Gissningsvis anser hon att det var en bra idé att låna av pappa istället för av banken. Hade hon förlorat på det hade hon antagligen vänt sig till baken istället. Hur som helst är räntan på bolån en del av boendekostnaden och bör delas av sambos.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 19:25:42 följande:
    Att man lägger med räntan som boendekostnad.
    Det är ingen boendekostnad. Det är ren goodwill om räntan delas av någon som inte är med och delar även på lån och ägande.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?