• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    Iida01 skrev 2012-11-15 12:36:50 följande:
    Så jag ska leta efter alla trådar du skrivit efter två kommentarer? hahaa! 
    Jag skiter i vad du hävdat i alla trådar, jag svarade inte dig och jag diskuterade inte med dig.
    Du behöver inte besvära dig att svara mig :) 
    DET VAR MIG DU KOMMENTERADE I I INLÄGG 224
  • Iida01

Ja efter att du kommenterat mig i in lägg 223. Jag hade inte skrivit till dig alls innan, inte ens heller sett dig i tråden! 

• Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-15 09:31:26 följande:
    Nä, räntan är ingen boendekostnad för lägenheten. Det är en kostnad för det lån hon tagit.

Hade det varit en kostnad knuten till boendet så hade den kostnaden även funnit för de i huset som köpt sin lägenhet kontant - och det gör den inte.

De som köpt sin bostad kontant har antagligen ungefär samma alternativkostnad. En kostnad av något slag finns det hur som helst. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad
  • Singoallaa
    jannej skrev 2012-11-15 12:25:44 följande:
    KÖPTE DU DEN KONTANT UTAN LÅN. DET ÄR FÅ SOM KAN GÖRA I STÖRRE STÄDER.

Japp, men återigen ränta är INGEN boendekostnad! Bor i en storstad! Har haft två lägenheter.
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-15 14:24:18 följande:

De som köpt sin bostad kontant har antagligen ungefär samma alternativkostnad. En kostnad av något slag finns det hur som helst. 

sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad

För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket.
    Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.
  • jannej

avgiften är i allmänhet mycket billigare i borätten än vad hyran är i  hyreslägenheten just för att man betalar en insats.
    de allra flesta får låna till insatsen för att köpa borätten.
    utgiften för räntan kan direkt kopplas till boendekosnaden.

• jannej
    jannej skrev 2012-11-15 14:46:43 följande:
    avgiften är i allmänhet mycket billigare i borätten än vad hyran är i  hyreslägenheten just för att man betalar en insats.
    de allra flesta får låna till insatsen för att köpa borätten.
    utgiften för räntan kan direkt kopplas till boendekosnaden.
    Börjar få ordning på tangentbordet genom att använda alt knappen och nummerkombinationer på det numeriska tangentbordet för vissa bokstäver.
  • Tonårsmamman1
    jannej skrev 2012-11-15 14:53:13 följande:
    Börjar få ordning på tangentbordet genom att använda alt knappen och nummerkombinationer på det numeriska tangentbordet för vissa bokstäver.
    Vad bra, då slipper vi hålla för öronen när vi läser det du skriver Flört
  • fjånkan

Jag håller med de som säger att du bör betala hälften av alla boendekostnader, inkl. räntan på bolån.
    Amorteringar är inte en boendekostnad.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?