• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Singoallaa

jag köpte min första borätt för ca 80000, den sålde jag för över en miljon kr renoverad! Så hehe sambon behövde ju aldrig ge mig den är hundralappen för halva räntan och jag kunde med rent samvete gå vidare!

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 23:31:22 följande:
    Jo men du får ju inte glömma att bostadsrätten har ett värde, något man får tillbaka när man flyttar och säljer.

Min lägenhet har stigit med ca 300% på 10 år.

Det vet du inte förrän du sålt den. Dessutom urholkar inflationen värdet.En miljon är inte lika mycket idag som för 10 år senk. Sen har du skatten på vinsten när du säljer.
    Visst har prisutvecklingen på borätter varit bra men nu är den inte det.
    Hur mycket ränta har du betalt de här 10 åren- du tycker ju inte räntan är en boendekostnad.
  • Singoallaa
    jannej skrev 2012-11-15 23:53:58 följande:
    Det vet du inte förrän du sålt den. Dessutom urholkar inflationen värdet.En miljon är inte lika mycket idag som för 10 år senk. Sen har du skatten på vinsten när du säljer. Visst har prisutvecklingen på borätter varit bra men nu är den inte det. Hur mycket ränta har du betalt de här 10 åren- du tycker ju inte räntan är en boendekostnad.

en miljon är en miljon när du köpt lägenheten för mycket mindre. Skatten är inte mycket du kan göra avdrag för en massa där också!
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 23:53:58 följande:
    Det vet du inte förrän du sålt den. Dessutom urholkar inflationen värdet.En miljon är inte lika mycket idag som för 10 år senk. Sen har du skatten på vinsten när du säljer.
    Visst har prisutvecklingen på borätter varit bra men nu är den inte det.
    Hur mycket ränta har du betalt de här 10 åren- du tycker ju inte räntan är en boendekostnad.
    Jag vet på ett ungefär vad den är värd. Men man behöver inte veta det. Det räcker med att den har ett värde.
    Man vet också vad man har att betala. Exempelvis ett lån på en miljon och med påföljande ränta.
    Delar man något behöver man inte dela ett värde man inte känner till utan man delar procentuellt och då har värdet ingen betydelse. En andel på 30, 50 eller 70% är lika stor oavsett värdet.

Inflationen är av betydelselös storlek i förhållande till värdeökningen.

Fastigheter är i regel en säker investering på lång sikt, trots vinskatt. Få saker är en bra investering på kortare sikt, man tvingas ofta ta högre risker då.

Ingen aning om vad jag kunnat haft i räntekostnader då jag inte har lån men de hade knappast uppnått värdeökningen + det jag sparat på låg boendekostnad i alla fall.

Fastigheter är i regel en säker investering på lång sikt, trots vinskatt.
  • Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2012-11-15 14:24:18 följande:

De som köpt sin bostad kontant har antagligen ungefär samma alternativkostnad. En kostnad av något slag finns det hur som helst. 

sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad

Ja, TS hade ju som sagt kunnat investerat i olje-riggar i Alaska istället. 

Hur hade det då sett ut med kravet på att den blivande sambon skulle betala halva räntan på lånet?  Är han fortfarande skyldig att göra det?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 06:04:12 följande:

Hur hade det då sett ut med kravet på att den blivande sambon skulle betala halva räntan på lånet?  Är han fortfarande skyldig att göra det?
  • Flash Gordon
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 18:28:49 följande:
    Han ville väl inte få för hög alternativkostnad.

Skrattande
  • Butterscotch
    Ja, TS hade ju som sagt kunnat investerat i olje-riggar i Alaska istället.  Hur hade det då sett ut med kravet på att den blivande sambon skulle betala halva räntan på lånet?  Är han fortfarande skyldig att göra det?

Att halva räntan på lånet diskuteras är för att detta + avgiften ofta motsvarar vad som är en rimlig boendekostnad. Ts skulle nyttja bostaden lika mycket som sin sambo. Oljeriggar nyttjar man kanske inte så mycket som blivande sambo?
  • Flash Gordon

*TS flickvän hade ...*
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 06:12:36 följande:

Att halva räntan på lånet diskuteras är för att detta + avgiften ofta motsvarar vad som är en rimlig boendekostnad. Ts skulle nyttja bostaden lika mycket som sin sambo. Oljeriggar nyttjar man kanske inte så mycket som blivande sambo?
    Det beror på vad du menar med nyttjar, när lägenheten säljs får TS inte en spänn, ett värde TS inte nyttjar.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?