• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    fjånkan skrev 2012-11-15 15:03:26 följande:
    Jag håller med de som säger att du bör betala hälften av alla boendekostnader, inkl. räntan på bolån.
    Amorteringar är inte en boendekostnad.
    Amorteringar är ett sparande.Det hon amorterat får hon förhoppningsvis tillbaka när hon säljer lägenheten
  • fjånkan
    jannej skrev 2012-11-15 15:06:21 följande:
    Amorteringar är ett sparande.Det hon amorterat får hon förhoppningsvis tillbaka när hon säljer lägenheten
    Just det.
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 14:30:54 följande:
    För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket. Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.

Nu tror jag att du missförstod begreppet, alternativt min poäng. Men att det finns en alternativkostnad är du med på i alla fall?
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 14:46:43 följande:
    avgiften är i allmänhet mycket billigare i borätten än vad hyran är i  hyreslägenheten just för att man betalar en insats.
    de allra flesta får låna till insatsen för att köpa borätten.
    utgiften för räntan kan direkt kopplas till boendekosnaden.
    Nej, räntan är kopplad till lånet.
  • Tom Araya
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 14:30:54 följande:

För det första så köper folk inte sina lägenheter till samma pris och samma år, så nej, de flesta har inte samma alternativkostnad.  Kan skilja ganska mycket.
    Sedan gäller samma sak med alternativkostnaden som för räntan, att den tillhör den som gjort investeringen och ska då betalas av denne också. Tycker jag.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-15 17:55:29 följande:
    Nej, räntan är kopplad till lånet.

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker, men jag försöker en sista gång: Ni som tycker att räntekostnaderna inte ska fördelas mellan parterna, skulle ni tycka detsamma om bostadsrättsmarknaden - i likhet med hyresmarknaden - var reglerad och det var fasta priser per kvm, dvs en bostadsrätt betraktas då inte längre som en investering. Skillnaden mot en hyresrätt sett till total månadskostnad (hyra jmft med avgift + räntor) skulle i detta fiktiva scenario vara 0 kronor. Är det fortfarande fel att den inflyttande sambon betalar 50% av avgift + räntor?
  • Tonårsmamman1
    Butterscotch skrev 2012-11-15 17:20:58 följande:

Nu tror jag att du missförstod begreppet, alternativt min poäng. Men att det finns en alternativkostnad är du med på i alla fall?
    Jag vet att det finns en alternativkostnad, och tror inte att den är ungefär lika stor för alla.
  • Butterscotch
    Tonårsmamman1 skrev 2012-11-15 18:10:47 följande:
    Jag vet att det finns en alternativkostnad, och tror inte att den är ungefär lika stor för alla.

Nej inte exakt såklart, det beror ju t ex på vad man istället investerar pengarna i och hur stor risk man tar i sin investering. Och jag menar förstås inte att alla individer har samma alternativkostnad, utan att varje enskild individ har en alternativkostnad som är att jämföra med samma individs lånekostnader.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-15 18:04:49 följande:

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden.
    Ja, om det är vad lånet använts till men då till ägandet.

... Som i sin tur är kopplad direkt till bostaden. Jag vet inte om jag kommer så mycket längre här, i mina försök att faktiskt förstå hur de som inte tycker att en inflyttande sambo ska betala hälften av vad som är rimligt för den typ av bostad han/hon flyttar in i tänker,
    Vad är rimligt? Ska man räkna på vad motsvarande hyresrätt kostat? Då är det precis som att man hyr ut halva lägenheten. Jag undrar ju hur de tänker som ser en sambo som en hyresgäst. Varför flyttar man ihop om man tänker så, av ekonomiska skäl?

Ni som tycker att räntekostnaderna inte ska fördelas mellan parterna, skulle ni tycka detsamma om bostadsrättsmarknaden - i likhet med hyresmarknaden - var reglerad och det var fasta priser per kvm, dvs en bostadsrätt betraktas då inte längre som en investering. Skillnaden mot en hyresrätt sett till total månadskostnad (hyra jmft med avgift + räntor) skulle i detta fiktiva scenario vara 0 kronor. Är det fortfarande fel att den inflyttande sambon betalar 50% av avgift + räntor?
    Jag säger inte att det är FEL att dela på räntekostnader, det är en sak jag skulle kunna tänka mig, åtminstone diskutera men det är absolut ingen självklarhet varken i befintligt läge eller enligt det exempel du här nu nämner.

• Jessi08

Fast jag undrar vilken pappa som tar ut ränta från sin dotter ;)?

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?