• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • jannej
    jannej skrev 2012-11-14 20:23:10 följande:
    Man kan gå på vad lagen säger om andrahandsuthyrning av bostadsrätt-
    hon hyr ut halva lägenheten i andra hand

LAGEN

Skälig hyra

När man hyr en lägenhet ska man inte behöva betala alltför höga hyror. Andrahandsuthyrning ska inte kunna ske i vinstsyfte och om man hyr en lägenhet ska man betala samma hyra som lägenhetsinnehavaren, plus en mindre summa för om lägenheten är möblerad.

För hyresrätter är det förstås inga problem att veta vad hyran är men för bostadsrätter är det något annorlunda. “Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift. När man bedömer vad som är en skälig hyra för en bostadsrätt så gör man en bedömning av vad en motsvarande hyresrätt skulle ha för hyra
    HON GÖR INGEN VINST PÅ RÄNTAN HON BETALAR IN.DEN ÄR FÖR ALLTID BORTA.

HAR HON TUR KAN HON GÖRA VINST PÅ SITT LÅN SOM HON SJÄLV AMORTERAR.

FÖR BORÄTTER ÄR OFTA RÄNTAN STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.
  • Flash Gordon
    jannej skrev 2012-11-15 09:07:53 följande:
    HON GÖR INGEN VINST PÅ RÄNTAN HON BETALAR IN.DEN ÄR FÖR ALLTID BORTA.

HAR HON TUR KAN HON GÖRA VINST PÅ SITT LÅN SOM HON SJÄLV AMORTERAR.

FÖR BORÄTTER ÄR OFTA RÄNTAN STÖRRE ÄN AVGIFTEN TILL FÖRENINGEN.

Din Caps-Lock verkar ha fastnat. Se om du kan hitta ett nytt tangentbord.

Räntan är priset hon betalar på sitt lån. Ingenting annat.
  • Flash Gordon
    Kråkakråka skrev 2012-11-14 14:39:47 följande:
    Boendekostnaderna i en bostadsrätt är inte bara avgiften, utan även räntan. Jag skulle nog tycka det var rättvist att dela på den också. Om det inte finns en sådan är det lite upp till hur man tänker. Din blivande svärfar har kanske givit din dotter en bra räntefri deal, men det är kanske inte självklart att du som "medåkare" ska ha rätt till den.
    Nä, räntan är ingen boendekostnad för lägenheten. Det är en kostnad för det lån hon tagit.

Hade det varit en kostnad knuten till boendet så hade den kostnaden även funnit för de i huset som köpt sin lägenhet kontant - och det gör den inte.

• Flash Gordon
    Erki skrev 2012-11-14 17:21:50 följande:
    Verkar supermärkligt att den ena av två som bor och nyttjar samma bostad ska betala 6000:-/mån som inte kommer tillbaka vid försäljning medans den andra betalar 0 (räknat på lån på 2.000.00:- med ränta på 3,6%)

Det är inget märkligt alls så länge bara den ena parten äger tillgången, dvs bostaden.
  • Flash Gordon
    jannej skrev 2012-11-14 18:49:49 följande:
    Hon  betalar avgift plus ränta
    Han betalar bara avgift
    Hon får en högre månadskostnad för boende än han har.
    Hon kommer ALDRIG att få tillbaka några pengar som hon betalt i ränta.
    Säljer hon lägenheten kan hon både förlora oh vinna på det.
    Om hon säljer lägenheten för ett större belopp än hon amorterat plus restskuld ger det en vinst på risken hon har tagit på att ta lån.

Det där är direkt felaktigt. *det också*

30% av räntan får hon tilbaka vid deklarationen.

De övriga 70% är hennes kostnad för det lån hon har tagit - i det här fallet för att investera i en bostad men det hade likaväl kunnat röra sig om att investera i olje-borrning i Alaska. 
  • Tom Araya
    Morcheeba skrev 2012-11-15 06:56:45 följande:
    Varför ska en sambo betala mindre än en hyresgäst?
    En sambo brukar man ha valt att flytta ihop med av kärlek, då är det väl rimligt att dela ens faktiska bostadskostnader.

Vid hyra räknar man ju in en massa annat som man aldrig räknar på i sitt eget boende.
    Finns det verkligen människor som sitter och räknar på slitage och dylikt för att ta ut kostnaden av en sambo?
  • jannej

Hyran” hos en bostadsrätt är ju en kombination av låneräntor och föreningens månadsavgift.

DET HÄR ÄR INGET JAG HITTAT PÅ UTAN TAGET UR EN LAGTEXT.

HELT RÄTT JAG BEHÖVER ETT NYTT TANGENBORD, SAKNAR SMÅ BOKSTÄVER

• Tom Araya
    Mrs Onedin skrev 2012-11-15 04:08:05 följande:

Räntekostnaden glömde jag! Jo, halva räntekostnaden under den tid han bor där är också rimligt, tycker jag. Det är ju också pengar som "går bort" - som inte bygger på tjejens förmögenhet (som killen inte har del i när de inte är gifta).
    Jag tycker räntan kan diskuteras. Det är ju faktiskt en avgift för det lån TS sambo har tagit.
  • hymafr

Har inte läst hela tråden.

Ts - kanske du ska betala halva avgiften samt en rimlig del av räntan.
    Din sambo betalar ju ränta som hon får dra av i deklarationen. Jag känner inte till om även du får göra avdrag då du inte står som delägare till bostaden, men ni kan ju ta hennes nettokostnad och så betalar du halva den.
    Sen ska du ju givetvis vara med och betala för telefon, tv, internet, morgontidning, försäkring, el, etc... 

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?