• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Jessi08

Tom:Vad menar du?Jag skrev iaf min sambo på lägenheten direkt,trots att det var min kötid.Han är ingen hyresgäst,det är hans hem och han skulle aldrig ifrågasätta hur
    Mycket han skulle pröjsa.
    Vore konstigt om,ja,säg lånet och räntan kostar henne 5000:-i månaden och avgiften 2000:- ska han bo då för en 1000:- i månaden?

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:27:49 följande:
    Tom:Vad menar du?Jag skrev iaf min sambo på lägenheten direkt,trots att det var min kötid.Han är ingen hyresgäst,det är hans hem och han skulle aldrig ifrågasätta hur
    Mycket han skulle pröjsa.
    Vore konstigt om,ja,säg lånet och räntan kostar henne 5000:-i månaden och avgiften 2000:- ska han bo då för en 1000:- i månaden?
    Ja, eftersom 1000:- är hälften av boendekostnaden medan de 5000:- är hennes lånekostnad.
    Varför ska han dela hennes lånekostnader om han inte får alla fördelar av lånet?
  • Jessi08

Ha ha!Ja,å han skulle hitta ett boende för 1000:-någons annanstans??Konstigt du tänker.

Du måste vara RIKTIGT ekonomisk (Läs:snål) av dig?

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:33:48 följande:
    Ha ha!Ja,å han skulle hitta ett boende för 1000:-någons annanstans??Konstigt du tänker.
    Ja, 1000 spänn är orealistiskt men det är hälften av ditt exempel så även det var väl inte särskilt realistiskt.

Men om avgiften nu skulle vara 5000 spänn i månaden så blir det ju 2500:- var, även det är billigt men va fan, det är lika billigt för den man delar den kostnaden med.
  • h8him

Man betalar halva hyran, vattnet, elen och halva räntekostnaden (efter ev. avdrag i deklarationen) tycker jag.

• Jessi08

Ja,alltså 2000:-är ingen konstig avgift,inte ens här i stockholm..det är lånet som drar rusar iväg.

Men oavsett,skulle han flyttat in i hennes hyresrätt skulle han fått betala utan någon vinning i det hela,men bara för att det är ett
    lån hon betalar och möjligen gör en vinst på ska han inte vara med och betala för sitt boende?

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 01:45:42 följande:
    Ja,alltså 2000:-är ingen konstig avgift,inte ens här i stockholm..det är lånet som drar rusar iväg.

Men oavsett,skulle han flyttat in i hennes hyresrätt skulle han fått betala utan någon vinning i det hela,men bara för att det är ett
    lån hon betalar och möjligen gör en vinst på ska han inte vara med och betala för sitt boende?
    Jo, man ska dela kostnaden för ett boende man delar, d.v.s. avgift/hyra, el, vatten, försäkring och sådant.

Man delar likväl kostnaden för lån man tagit tillsammans.

I detta fall är TS sambo ensam om lånet och ensam om att stå på bostadsrätten och får då själv stå för kostnaden men får också all vinst.

Det är valfritt för TS sambo att dela även lån och BR med TS och därmed dess kostnader.
  • Jessi08

Exakt,det är valfritt.
    Jag skulle pröjsa om jag flyttade in,och skulle nog tänka över beslutet att låta en sån snålis som ens tar upp saken flytta in hos mig.

:)

• Jessi08

"kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån"

"kan känna" :D hö hö

• Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 02:03:19 följande:
    Exakt,det är valfritt.
    Jag skulle pröjsa om jag flyttade in,och skulle nog tänka över beslutet att låta en sån snålis som ens tar upp saken flytta in hos mig.

:)
    Jag tycker det är girigt att ta betalt för något man själv behåller vinsten på sedan.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?