• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Singoallaa
    Tom Araya skrev 2012-11-15 21:53:56 följande:
    Aaah...en som tänker som jag.

Jag håller absolut med dig. Jag tex höll min sambo totalt utanför vad gällde ägandet av min bostadsrätt. Varför skulle han beblanda sig med den rent ekonomiskt!!
  • Jessi08

Ja alltså,min sambo kan ju "låna" mig lite i till väääääääldigt hög ränta som jag sedan drar av i sådant fall?nädu,låter märkligt..

• Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:59:56 följande:
    Ja alltså,min sambo kan ju "låna" mig lite i till väääääääldigt hög ränta som jag sedan drar av i sådant fall?nädu,låter märkligt..
    Alltså, din sambo får ju betala skatt på sin ränteintäkt. Varför tror du att man måste uppge namn och adress alternativ personnummer på den man lånar av? För att Skatteverket ska kunna dubbelkolla.
  • Tom Araya
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:59:56 följande:
    Kruxet med ränta och avdrag är just att man måste ange vem man lånat pengar av och den som lånar ut pengar mot ränta måste redovisa det som inkomst och får då skatta för det.
  • Jessi08

Det har jag ingen koll på,har aldrig behövt göra sådana avdrag.Men nu vet jag :D

• jannej
    jannej skrev 2012-11-15 18:55:47 följande:
    På den orten jag bor kostar en borätt på 100 kvm i avgift ca 4000 kr
    En hyresrätt kostar i hyra ca 8000

Borätten kostar ca en miljon i inköp , blir 2000 kr ca i månadskostnad i nettoränta.
    På den orten jag bor får han 1000 kr mindre i hyra om han flyttar in till tjejen som har borätt istället för tjejen som har hyresrätt fastän han är med oh betalar ränta.
    I det här exemplet skulle hon få 4000 kr i boendekostnad netto
    ts skulle få 2000 kr i boendekostnad

Det här är inget ovanligt exempel utan ungefär som det ser ut.
    Här pratar vi om nettoutgifter efter skatteavdrag
    Utgiften för räntan hon har 2000 kr i månaden är inget hon kan räkna med att räkna hem
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 23:10:53 följande:
    I det här exemplet skulle hon få 4000 kr i boendekostnad netto
    ts skulle få 2000 kr i boendekostnad
    Hon har även kostnaden för ett lån, vilket du räknat in i boendekostnader, det får du inte glömma.
    TS har lägre kostnad för att han INTE har lån.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 23:17:23 följande:
    Hon har även kostnaden för ett lån, vilket du räknat in i boendekostnader, det får du inte glömma.
    TS har lägre kostnad för att han INTE har lån.
    Visst har hon ett lån det är ju därför de har hälften så hög avgift som de skulle ha i en hyresrätt
  • jannej
    jannej skrev 2012-11-15 23:20:21 följande:
    Visst har hon ett lån det är ju därför de har hälften så hög avgift som de skulle ha i en hyresrätt
    Det är ju för den låga avgiftens skulle man tar stora lån oh köper en borätt.
  • Tom Araya
    jannej skrev 2012-11-15 23:20:21 följande:
    jannej skrev 2012-11-15 23:24:02 följande:
    Det är ju för den låga avgiftens skulle man tar stora lån oh köper en borätt.
    Jo men du får ju inte glömma att bostadsrätten har ett värde, något man får tillbaka när man flyttar och säljer.

Min lägenhet har stigit med ca 300% på 10 år.

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?