• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 13:07:35 följande:

Det är där vi tycker olika, vad som räknas som boendekostnad.
    Eftersom det är fullt möjligt att äga en bostad utan lån,
    ränta är en låneavgift
    så är det inte självklart en boendekostnad
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 13:17:27 följande:
    Eftersom det är fullt möjligt att äga en bostad utan lån, ränta är en låneavgift så är det inte självklart en boendekostnad

Nu känner jag att det blir lite rundgång. Vi har som sagt konstaterat att vi tycker olika, och har olika åsikter om alternativkostnader. Det är ok, det var bara ett konstaterande från min sida.
  • Tom Araya
    MaryArden skrev 2012-11-16 12:58:41 följande:
    Säg hellre i vilket led logiken brister. 
    MaryArden skrev 2012-11-16 11:38:00 följande:
    Det finns en starkare koppling mellan den totala räntekostnaden och tiden man bor i lägenheten än räntekostnaden och framtida vinst eller förlust.
    Visa på den "starkare kopplingen".
    Jag själv betar 0 kr i ränta.
    Även om jag haft lån som kostat mig 1000-3000 kr per månad, varav hälften i amortering och hälften i ränta, så har lägenheten stigit med ca 300% på 10 år.
     Värdet i förhållande till räntan är då samma som värdet av nyttjandet, inte försäljningspriset.
    Vilket är det första värdet du nämner?
    Då har ts sambo eller butterscotch halva värdet av bostan under sambotiden, vilket gör det rimligt att även betala halva räntan.
    Fördelningen av värdet (fastighetsvärde) mellan TS och TS sambo är 0 respektive 100%.
    Fördelningen av värdet (nyttjandevärde) mellan TS och TS sambo är 50 respektive 50%.

Jag ser direkt att TS sambo nyttjar mer av det totala värdet och därför är det logiskt att hon betalar mer.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 13:26:29 följande:

Nu känner jag att det blir lite rundgång. Vi har som sagt konstaterat att vi tycker olika, och har olika åsikter om alternativkostnader. Det är ok, det var bara ett konstaterande från min sida.
    Men du kan ju för skojs skull ange alternativkostnaderna för en som inte har lån.
  • Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 13:33:54 följande:
    Men du kan ju för skojs skull ange alternativkostnaderna för en som inte har lån.

Den intäktsränta han/hon hade fått om han/hon valt att sätta in pengarna på banken istället för att betala lägenheten kontant.
  • Tom Araya
    Butterscotch skrev 2012-11-16 13:59:32 följande:

Den intäktsränta han/hon hade fått om han/hon valt att sätta in pengarna på banken istället för att betala lägenheten kontant.
    Hur kan du få intäktsränta till en kostnad?
  • Erki

Hmm..jag ger upp men håller fast vid mitt tyckande om delad ränta.
    Det är ju bra man tycker olika för annars hade livet varit fruktansvärt tråkigt :)

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-16 12:56:13 följande:
    Hur nyttjas sambons lån av TS?
    Tack vare sambons lån betalas en låg avgift till föreningen.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-16 13:04:07 följande:
    Nej men det är ju en kostnad för den som har lån.
    Inga lån= ingen ränta= ingen räntekostnad...enkelt
    Inget lån , ingen borätt , hög hyra
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-16 13:17:27 följande:
    Eftersom det är fullt möjligt att äga en bostad utan lån,
    ränta är en låneavgift
    så är det inte självklart en boendekostnad
    Finns folk som kan köpa utan lån, de flesta kan inte, köper du lägenheten kontant kunde du ha avkastning på det beloppet annars
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?