• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • MaryArden
    Tom Araya skrev 2012-11-16 07:43:03 följande:
    Jag kan tänka mig att hela värdet på bostaden men bara halva räntan till banken är rätt glädjande för dig också.
    Det finns en starkare koppling mellan den totala räntekostnaden och tiden man bor i lägenheten än räntekostnaden och framtida vinst eller förlust. Värdet i förhållande till räntan är då samma som värdet av nyttjandet, inte försäljningspriset. Då har ts sambo eller butterscotch halva värdet av bostan under sambotiden, vilket gör det rimligt att även betala halva räntan. 
  • Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2012-11-16 06:39:10 följande:

Rimligt därför att det finns alltid en kostnad förknippad med boende. Antingen är den kostnaden hyra (den kostnadensstorlekens rimlighet är lätt att mäta eftersom marknaden här är reglerad), eller så består kostnaden av avgift + lån (eller lånets alternativkostnad). Den kostnadens storlek är lite svårare att mäta eftersom den kan variera något. Jag förstår att ni tycker att det är rimligt och rättvist att den som flyttar in ska betala endast en liten del av vad marknaden värderar att kostnaden för att bo är, jag håller bara inte med.
    Kul att du bröt citatet där.

Det orimliga med tolkningen du, och andra gör, förklarades i resten av inlägget. 

Nä, en boendekostnad för en brf inkluderar inte " lån (eller lånets alternativkostnad). ".

Enkelt bevisat av att den som köper sin brf kontant inte har någon kostnad för "lån (eller lånets alternativkostnad)."

• Butterscotch
    Tom Araya skrev 2012-11-16 07:43:03 följande:
    Jag kan tänka mig att hela värdet på bostaden men bara halva räntan till banken är rätt glädjande för dig också.

Nu äger vi i och för sig vårt permanenta boende tillsammans för närvarande, men som jag nämnde tidigare skulle jag gladeligen betala halva kostnaden för nyttjandet om lägenheten hade stått i min mans namn. Jag skulle personligen skämmas om jag försökte komma undan med mindre.
  • Flash Gordon
    Erki skrev 2012-11-16 11:05:35 följande:
    Ts nyttjar ju lägenheten eller hur?
    Så länge ts själv inte äger halva och betalar halva lånen (tar ett eget bostadslån) så nyttjar han sin sambos lån och bör därmed också betala för det?

Sambon kan givtevis kräva vilken hyra som helst av sin kille.

Det har dock inget att göra med det faktum att lånet (och tillgången) är hennes, och hennes enkomt. 
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 12:08:45 följande:
    Kul att du bröt citatet där. Det orimliga med tolkningen du, och andra gör, förklarades i resten av inlägget.  Nä, en boendekostnad för en brf inkluderar inte " lån (eller lånets alternativkostnad). ". Enkelt bevisat av att den som köper sin brf kontant inte har någon kostnad för "lån (eller lånets alternativkostnad)."    

Lånets alternativkostnad är de intäkter man haft (t ex ränteintäkter) om man hade lånat till sin bostad istället för att betala den cash.
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 12:10:11 följande:
    Sambon kan givtevis kräva vilken hyra som helst av sin kille. Det har dock inget att göra med det faktum att lånet (och tillgången) är hennes, och hennes enkomt. 

Javisst är det så. Lånet står på henne och det är hennes ansvar att se till att banken får in sina räntepengar varje månad. Men det är ju inte riktigt vad ts frågar.
  • Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2012-11-16 12:15:04 följande:

Javisst är det så. Lånet står på henne och det är hennes ansvar att se till att banken får in sina räntepengar varje månad. Men det är ju inte riktigt vad ts frågar.

Det inlägg jag svarade på antydde att TS borde betala hyra till sambon, snarare än att bara dela på boendekostnaderna rakt av.

Så ...?! 
  • Flash Gordon
    Butterscotch skrev 2012-11-16 12:12:14 följande:

Lånets alternativkostnad är de intäkter man haft (t ex ränteintäkter) om man hade lånat till sin bostad istället för att betala den cash.

Vad nu det har med boendekostnaden att göra?

Läge att släppa det här tramset nu?  
  • Butterscotch
    Flash Gordon skrev 2012-11-16 12:20:33 följande:
    Vad nu det har med boendekostnaden att göra? Läge att släppa det här tramset nu?  

Ja, varsågod och sluta
  • Erki

Halva mitt inlägg kom inte med som vanligt.
    Läste i en annan tråd om ett annat problem och då var det nån som skrev att to.. Försäkringskassan räknar med räntan i boendekostnad vid uträkning av bostadsbidrag.
    Jag har inte kollat upp det själv men är det så så är det väl rätt klart att det är en boendekostnad?
    Eller är det bara det när man tjänar på det genom bidrag?

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?