• magnuss

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min flickvän i hennes bostadsrätt som hon har köpt. Hon har tagit privata lån från sin pappa som hon betalar månadsvis med lite lägre ränta än banken.

Den stora frågan är...

Är det självklart att jag ska ta del av att betala hennes lån? Jag vet inte riktigt hur jag känner för det. Det kanske är självklart att jag ska göra det? Jag skulle vilja höra lite objektiva synpunkter som kanske kan reda ut mina tankar.
    Jag säger inte att jag är emot endera men det känns som att det är lite konstigt att jag ska vara med och betala något som hon har lånat. Kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån.

Tack på förhand/Magnus

• Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?
  • Tom Araya
    R G skrev 2012-11-15 21:32:51 följande:
    Bara läst ts.
    Ska du bo där gratis?
    Dela alla kostnader utom lånet.
  • Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:27:32 följande:
    Förstår jag inte?Om jag lånar pengar av dig,kan jag dra av det på deklarationen??How come?Staten tjänar ju inget på det?
    Staten tjänar väl ingenting om man lånar på banken och drar av det i sin deklaration?
  • yodi

jag kan tycka att det beror lite på, om du betalar av lånet med henne får du då en del av pengarna om hon sedan säljer den?

om inte kan jag tycka att ni delar på månads avgiften från föreningen och andra gemensama kostnader typ el och dylikt.

• R G
    Tom Araya skrev 2012-11-15 21:37:59 följande:
    Dela alla kostnader utom lånet.
    Låter som en bra deal.

Eller gnäller ts över detta?
  • Jessi08

Så med andra ord jag kan hitta på ett lån och dra av det i deklarationen?

• Tonårsmamman1
    Jessi08 skrev 2012-11-15 21:40:32 följande:
    Så med andra ord jag kan hitta på ett lån och dra av det i deklarationen?
    Naturligtvis inte.

Om du begär avdrag för ränta som du inte har fått kontrolluppgift på, ska du lämna uppgift om långivarens namn i inkomstdeklarationen (t.ex. under Övriga upplysningar). Om långivaren är en privatperson, ska du också lämna uppgift om dennes personnummer eller adress.

Så står det på Skatteverkets hemsida.
  • Tom Araya

Flera här har hävdat att det är fel och orättvist att TS tjänar så mycket på att bli sambo med en med bostadsrätt.
    Hur fel blir det inte då att ha lån och äga, dela kostnaderna för det med någon annan men inte ägandet.

Ränta är avgift på ett lån. Vilken logik finns i att andra än de som fått lånet (eller får del i ägandet på det som köpts för lånet) betalar räntan?

• Tom Araya
    R G skrev 2012-11-15 21:39:51 följande:
    Låter som en bra deal.

Eller gnäller ts över detta?
    TS har inte skrivit annat i denna tråd än trådstarten, vilket jag inte tolkar som gnäll, utan TS ber om råd.
  • Tom Araya
    yodi skrev 2012-11-15 21:38:54 följande:
    jag kan tycka att det beror lite på, om du betalar av lånet med henne får du då en del av pengarna om hon sedan säljer den?

om inte kan jag tycka att ni delar på månads avgiften från föreningen och andra gemensama kostnader typ el och dylikt.
    Aaah...en som tänker som jag. Solig
  • R G
    Tom Araya skrev 2012-11-15 21:52:35 följande:
    TS har inte skrivit annat i denna tråd än trådstarten, vilket jag inte tolkar som gnäll, utan TS ber om råd.
    Okej.

Lite skumt dock med endast en ts från ts. Drömmer
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?