• Jessi08

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Att man ens undrar egentligen.

Tänkte du bo gratis bara för att hon tagit ett lån?Kolla vad motsvarande hyreslägenhet kostar och betala hälften i sådant fall,men skulle du varit min blivande sambo skulle JAG tänkt efter en gång till ;)!

Å nej hon behöver inte dela en eventuell vinst med dig heller såvida du inte pröjsar vad hon betalt för handpenning och sätter dig på lånet också.

• Jessi08

Tom:Vad menar du?Jag skrev iaf min sambo på lägenheten direkt,trots att det var min kötid.Han är ingen hyresgäst,det är hans hem och han skulle aldrig ifrågasätta hur
    Mycket han skulle pröjsa.
    Vore konstigt om,ja,säg lånet och räntan kostar henne 5000:-i månaden och avgiften 2000:- ska han bo då för en 1000:- i månaden?

• Jessi08

Ha ha!Ja,å han skulle hitta ett boende för 1000:-någons annanstans??Konstigt du tänker.

Du måste vara RIKTIGT ekonomisk (Läs:snål) av dig?

• Jessi08

Ja,alltså 2000:-är ingen konstig avgift,inte ens här i stockholm..det är lånet som drar rusar iväg.

Men oavsett,skulle han flyttat in i hennes hyresrätt skulle han fått betala utan någon vinning i det hela,men bara för att det är ett
    lån hon betalar och möjligen gör en vinst på ska han inte vara med och betala för sitt boende?

• Jessi08

Exakt,det är valfritt.
    Jag skulle pröjsa om jag flyttade in,och skulle nog tänka över beslutet att låta en sån snålis som ens tar upp saken flytta in hos mig.

:)

• Jessi08

"kan känna att det hade varit en helt annan sak om vi hade gemensam lägenhet och lån"

"kan känna" :D hö hö

• Jessi08

Men i dagsläget är det ju ingen vinst!Hon har köpt sig ett boende ,den summan är bort från hennes budget varje månad..för bo måste man ju,han skulle inte komma billigare undan om det var en hyresrätt de skulle komma att dela.
    Personligen ser jag inte BR som en investering egentligen,man kanske aldrig ser de pengarna igen,möjligen att man kan byta upp sig i boende standard men inte mer än så.
    Men alla har olika syn på saker och ting,och jag är allergisk mot snåla människor,därför blev det så provocerande :)

• Jessi08

Men ingen betalar så lite för sitt boende idag som avgiften oftast kostar,då åker han på rejäl snålskjuts på henne i sådant fall.
    Jag kan dessutom slå vad om att han inte har halva handpenningen att räcka över till henne båda skulle skrivas på lånet.El tänkte du att man kanske kan betala ut det vid framtida försäljning ;)?
    Detta kan ju diakuteras i det oändliga egentligen utan att komma någon vart,så jag lägger punkt här.

• Jessi08

Kan ej citera då jag sitter på telefonen.
    Men angående att sitta och betala endast avgift utan lån på en bostad är inte en verklighet för 70,80(

• Jessi08

Fast jag undrar vilken pappa som tar ut ränta från sin dotter ;)?

• Jessi08

Ha ha vad roliga ni är ;) "hade han inte tagit räbta hade han blah blah" det är en
    Pappa och en dotter..kommer aldrig tänka i såna banor när jag får barn.Nu får ju hon inte ens tillbaka på skatten..HON förlorar stort.

• Jessi08

Förstår jag inte?Om jag lånar pengar av dig,kan jag dra av det på deklarationen??How come?Staten tjänar ju inget på det?

• Jessi08

Så med andra ord jag kan hitta på ett lån och dra av det i deklarationen?

• Jessi08

Ja alltså,min sambo kan ju "låna" mig lite i till väääääääldigt hög ränta som jag sedan drar av i sådant fall?nädu,låter märkligt..

• Jessi08

Det har jag ingen koll på,har aldrig behövt göra sådana avdrag.Men nu vet jag :D

• Jessi08

Erki:Håller med dig fullständigt!:)

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?