• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

För alla som köper en bostadsrätt är avgiften till föreningen samt räntan på lånet samma sak som hyran.
    amorteringen däremot är ett sparande.
    Klart att du ska vara med på rän tan

• jannej
    Lilje skrev 2012-11-13 21:54:50 följande:
    Om hon hade studielån, eller annat banklån, tycker ni då det är självklart att han betalar halva räntan där också?

Ränta är inte en boendekostnad, det är en kostnad för lånet endast.  Och lånet är hennes.
    Det var den konstigaste jämförelse jag hört, hur tänker du nu
  • jannej
    felix le chat skrev 2012-11-13 22:19:43 följande:
    Hur svårt kan det vara ?

Hon säljer 50% av BR till dej, till det pris hon betalade när hom köpte eller till det pris den är värd idag.

Du tar egna lån och hon betalar av en del till sin pappa. Ni delar på avgiften till BRF.

Frågor på det ?     
    Vem vet vad en borätt är värd innan den är såld.
  • jannej
    felix le chat skrev 2012-11-13 22:26:54 följande:

meklar'n
    Nej mäklaren vet inte förrän budgivningen är över. inte självklart att man gör vinst vid försäljning.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-13 22:30:15 följande:
    VET gör man inte förrän man säljer men en mäklare kan göra en bedömning, kallas även värdering och används som sådan när man vill ha uppgift på värdet utan att sälja.
    Visst kan man värdera men en värdering kan slå på 100 tusentals kronor. vi är på vågin i en lågkonjunktur.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-13 23:29:10 följande:
    Jag tycker man delar boendekostnad, vilket är hyra + ev. tillägg (exempelvis för el, telefon och sådant) för hyresrätt, avgift, försäkring + ev. tillägg för bostadsrätt och el, vatten, försäkring för hus (kostnader du glömde bort att ta upp).

Allt som omfattar ägande är för mig inte självklart att dela på om det inte samtidigt motsvarar del i det ägandet, snarare tvärt om.

Att din partner bor billigare hos dig p.g.a. det boende du valt är ju p.g.a. ditt val att lösa din bostadsfråga, i detta fall innan ni träffades och därför inget han kunnat påverka eller välja själv.
    Han hade ju haft samma fördel om du fått tag på en snorbillig hyresrätt.

Tycker du det är rimligt att han betalar på ditt lån men när det tar slut eller du säljer lägenheten så har han ingen del i det?

Möjligtvis att jag skulle kunna tänka mig att dela på räntan men absolut inte amortering utan motsvarande del i ägande.
    Räntan är en del av hyran även om det är en bostadsrätt eller villa
  • jannej

Alla som bor i villa eller räknar ränta som en del i hyreskostnaden.
    om du bor i villa och betalar ränta till banken tycker du då att du inte har någon hyra.

• jannej

Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift

• jannej
    jannej skrev 2012-11-14 00:33:12 följande:
    Om hon betalar halva avgiften plus hela räntan har hon en högre hyra än han har.'
    däremot amorteringen får hon stå för själv.
    Eftersom borätter vanligtvis har en lägre avgift än en bostadsrätt har vinner han tillbaka på det.
    Det är därför man köper borätt för att få en lägre avgift
    Än hyresrätt skulle det vara
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-14 00:37:43 följande:
    Hyra är en avgift för att man lånar/nyttjar något. I hyran ingår oftast underhåll, vilket inte är fallet om man själv äger det.
    Men när nyttjat det klart får man lämna det utan att få något tillbaka.

Ränta kan man möjligtvis räkna till boendekostnad men hyra är det inte.

Jag antar att du kan se skillnaden på att köpa en bil på avbetalning jämfört med att hyra en bil.
    I en borätt får man stå för allt själv som maskiner ommålning tapetsering o.s.v Inget underhåll ingår
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?