• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

fjånkan skrev 2012-11-15 15:03:26 följande:
    Jag håller med de som säger att du bör betala hälften av alla boendekostnader, inkl. räntan på bolån.
    Amorteringar är inte en boendekostnad.
    Amorteringar är ett sparande.Det hon amorterat får hon förhoppningsvis tillbaka när hon säljer lägenheten
  • jannej
    Jessi08 skrev 2012-11-15 18:26:50 följande:
    Fast jag undrar vilken pappa som tar ut ränta från sin dotter ;)?
    Kan finnas flera själ, ett kan vara att barnet har syskon och pappan inte vill favorisera ett av barnen.
    Hade pappan inte lånat ut pengarna vore det möjligt att han hade  haft en intäkt av kapitalet han lånat ut
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 18:41:52 följande:
    Ja, det kan ju vara ekonomiskt mer fördelaktigt att flytta ihop med någon som har hyresrätt också om hyran per kvm är lägre för den lägenheten än den man hade innan.

Ofta är det mer ekonomiskt fördelaktigt överhuvudtaget att dela en bostad med någon.

Frågan är om man ska betala en del av den andres lånekostnader utan någon äganderätt i det som lånet betalat.
    För mig är det som att låntagaren/ägaren både äter och har kvar kakan.
    Den som flyttar ihop med en låntagare/ägare har ju inte varit med och valt så om denne får ekonomiska fördelar så är det bara att acceptera.
    På den orten jag bor kostar en borätt på 100 kvm i avgift ca 4000 kr
    En hyresrätt kostar i hyra ca 8000

Borätten kostar ca en miljon i inköp , blir 2000 kr ca i månadskostnad i nettoränta.
    På den orten jag bor får han 1000 kr mindre i hyra om han flyttar in till tjejen som har borätt istället för tjejen som har hyresrätt fastän han är med oh betalar ränta.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 19:15:45 följande:
    Vad är det du vill säga med detta?
    Att man lägger med räntan som boendekostnad.
  • jannej
    jannej skrev 2012-11-15 18:55:47 följande:
    På den orten jag bor kostar en borätt på 100 kvm i avgift ca 4000 kr
    En hyresrätt kostar i hyra ca 8000

Borätten kostar ca en miljon i inköp , blir 2000 kr ca i månadskostnad i nettoränta.
    På den orten jag bor får han 1000 kr mindre i hyra om han flyttar in till tjejen som har borätt istället för tjejen som har hyresrätt fastän han är med oh betalar ränta.
    I det här exemplet skulle hon få 4000 kr i boendekostnad netto
    ts skulle få 2000 kr i boendekostnad

Det här är inget ovanligt exempel utan ungefär som det ser ut.
    Här pratar vi om nettoutgifter efter skatteavdrag
    Utgiften för räntan hon har 2000 kr i månaden är inget hon kan räkna med att räkna hem
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 23:17:23 följande:
    Hon har även kostnaden för ett lån, vilket du räknat in i boendekostnader, det får du inte glömma.
    TS har lägre kostnad för att han INTE har lån.
    Visst har hon ett lån det är ju därför de har hälften så hög avgift som de skulle ha i en hyresrätt
  • jannej
    jannej skrev 2012-11-15 23:20:21 följande:
    Visst har hon ett lån det är ju därför de har hälften så hög avgift som de skulle ha i en hyresrätt
    Det är ju för den låga avgiftens skulle man tar stora lån oh köper en borätt.
  • jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-15 23:31:22 följande:
    Jo men du får ju inte glömma att bostadsrätten har ett värde, något man får tillbaka när man flyttar och säljer.

Min lägenhet har stigit med ca 300% på 10 år.

Det vet du inte förrän du sålt den. Dessutom urholkar inflationen värdet.En miljon är inte lika mycket idag som för 10 år senk. Sen har du skatten på vinsten när du säljer.
    Visst har prisutvecklingen på borätter varit bra men nu är den inte det.
    Hur mycket ränta har du betalt de här 10 åren- du tycker ju inte räntan är en boendekostnad.
  • jannej

I många föreningar centralt i storstad finns det många föreningar som har nästan ingen avgift alls.Det beror på att föreningen är gammal plus att det finns kontor och affärslokaler som hyrs ut till marknadsmässiga hyror av föreningen.  I den typen av föreningar är insatsen skyhög , många miljoner.
    Där är i stort sett hela hyran ränta eller den alternativa kostnaden.
    Gäller även där att en ska stå för räntan oh den andra ska bo  gratis

• jannej
    Tom Araya skrev 2012-11-16 12:56:13 följande:
    Hur nyttjas sambons lån av TS?
    Tack vare sambons lån betalas en låg avgift till föreningen.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?