• jannej

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Tom Araya skrev 2013-06-20 17:06:41 följande:
    På längre sikt finns inga värdeminskningar på bostäder där jag/vi bor.

Om du räknar med att inflationen urholkar beloppet så finns nog den risken
  • jannej

Vet inte hur länge du har ägt din del i föreningen, men rätt säker på att om du använt de pengarna som du har betalt till föreningen och istället satsat på aktiemarknaden hade du haft en betydligt större förmögenhet än idag.

• jannej
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:20:57 följande:

Men du förstår väl att inte Magnus ska betala av hennes privata lån!
    Han betalar inte av hennes lån, hon har en ränteutgift för lägenheten.som hon ALDRIG får tillbaka.
    Varför ska hennes kostnad vara större än hennes för att bo i samma lägenhet.
    Däremot står hon för amorteringen
  • jannej
    Tom Araya skrev 2013-06-20 17:29:05 följande:
    Hon har en utgift för ett lån. Möjligheten finns visst att få tillbaka pengarna vid försäljning.
    Den som definitivt INTE får tillbaka någonting är den som inte delar ägandet.
    Av räntepengarna får hon inte tillbaka ett öre, det är det hon amorterar hon eventuellt kan göra en vinst på.
    Förmodligen gör han ett riktigt klipp ändå för att det är generellt billigare att bo i borätt.
    Han får ändå en billig hyra utan att behöva spekulera och ta en chans genom att låna
  • jannej
    Solrosens skrev 2013-06-20 17:32:45 följande:

Men gud, eftersom det är hennes lån och ränta, hon har skrivit på avtalet med banken (eller pappan i just detta fall) om en ränta. Det har inte han, varför ska han betala av hennes låneräntor när han inte ÄGER en del av fastigheten? Ända sättet är om han själv TAR ett lån och köper sig in i lägenheten, ja då ska han absolut betala sin ränta! Han kan inte punga ut och sedan inte få något tillbaka!
    Det finns faktiskt föreningar där det är svindyrt att köpa av den anledningen att det är noll kronor i avgift

• jannej
    Solrosens skrev 2013-06-20 18:06:48 följande:

Den anledningen är ingen orsak till att betala av ränta på någon annans lån. Tycker du det är okej att betala ränta för hennes billån också?
    jA det är okey att hjälpa till med räntan på billånet om båda använder bilen ika mycket. Ränta på billånet är en kostnad för bilen
  • jannej
    jannej skrev 2013-06-20 18:12:30 följande:
    jA det är okey att hjälpa till med räntan på billånet om båda använder bilen ika mycket. Ränta på billånet är en kostnad för bilen
    Däremot amorteringen sköter den som äger bilen.
  • jannej

Nu skrev jag att använder de bilen lika mycket ska han vara med och dela på räntan. Använder han den bara någon gång får han väl betala milpengar.

• jannej

Antag att jag och min sambo vill köpa en borätt. jag får lån i banken men inte min sambo.
    jag lånar hela beloppet och får en räntekostnad på 2000 kr, avgiften till föreningen är 4000 kr.
    Totalkostnad 6000 kr. Enligt vissa skulle jag få en kostnad på 4000 kr och min sambo 2000 kr.
    Pengarna jag betalar i ränta får jag inte tillbaka vid försäljning utan det är den amorterade summan som jag självstår för som jag kan få tillbaka

• jannej
    Racer x skrev 2013-06-21 10:57:48 följande:
    Men dina uträkningar gäller ju för andrahandsuthyrning. Inte för att man ska bli sambo med någon.

I totalkostnaden ingår allt. Precis allt, även amortering om sådan görs. För var hamnar annars amorteringen? Alla utgifter är ändå en kostnad.

Till skillnad från driftkostnaderna där det bara ingår hyra och el, även vatten och värme om det inte hade ingått i hyran.
    Amortering hamnar under sparande
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?