• Erki

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Började fundera och blev lite nyfiken på hur man skall tänkta med inventarier såsom kyl/frys, tvättmaskin, spis m.m i en bostadslrättslägenhet där den ena ägde innan man flyttade ihop och har lån på som endast en betalar amortering och ränta för.

Vem skall stå för kostnaderna om tex. spisen går sönder?
    Finns det något klart svar på det?

• Erki

Jag skulle nog inte klara av att vara sambo med nån som var så snål och inte ville dela bostadens driftkostnaderna med mig.
    När jag flyttade in i sambons hus så tog vi alla kostnader på det vi båda nyttjade och delade rakt av. Ev. amortering stod han för själv för det kan ses som rent sparande då vi troligen inte säljer med förlust utan plusminus noll.
    Självklart även halva räntan för det är kostnaden för att kunna bo i den bostaden.
    Likaså delade vi på bilkostnaderna (även lånen inkl amortering) för vi nyttjade den båda två.
    När tvättmaskinen som vi båda nyttjade gick sönder så var det självklart vår utgift.
    Jag förstår inte alls tyvärr hur man inte räknar amortering på en bostad som löpande kostnad.
    Utan den kan man inte bo där (om man inte råkade vara superrik och betalade hela bostaden kontant)
    Och skulle vi fortsatt vara så att jag inte gick in som delägare och men amorterat hade vår lösning varit som så att vid en ev. separation skulle jag få tillbaka den del jag amorterat under min tid i bostaden. Nu ansåg vi oss vilja spendera framtiden ihop så jag tog över halva huset och halva lånen så nu är både ev. vinst och förlust mina.

Verkar supermärkligt att den ena av två som bor och nyttjar samma bostad ska betala 6000:-/mån som inte kommer tillbaka vid försäljning medans den andra betalar 0 (räknat på lån på 2.000.00:- med ränta på 3,6%)

• Erki

Ts nyttjar ju lägenheten eller hur?
    Så länge ts själv inte äger halva och betalar halva lånen (tar ett eget bostadslån) så nyttjar han sin sambos lån och bör därmed också betala för det?

• Erki

Halva mitt inlägg kom inte med som vanligt.
    Läste i en annan tråd om ett annat problem och då var det nån som skrev att to.. Försäkringskassan räknar med räntan i boendekostnad vid uträkning av bostadsbidrag.
    Jag har inte kollat upp det själv men är det så så är det väl rätt klart att det är en boendekostnad?
    Eller är det bara det när man tjänar på det genom bidrag?

• Erki

Hmm..jag ger upp men håller fast vid mitt tyckande om delad ränta.
    Det är ju bra man tycker olika för annars hade livet varit fruktansvärt tråkigt :)

Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?